27.Yıl / Bizim Tiyatro / Özkıyım (3.Yıl)
15 ve 22 Aralık C.tesi 20.30
Kadıköy Belediyesi Barış Manço K.M /(0216)418 95 49
Özkıyım/ Oyunlaştıran-Yöneten Zafer Diper/ Işık ve Müzik Düzeni Yılmaz Alp - Okan Çınar
Aslı Nişancı / Film - Kurgu Behçet İlhan/ Oynayan Karl Schmitt Zafer Diper
Konusu: Oyunun kahramanı Karl Schmitt, Berlin doğumludur. Çocukluğunu ve ilk gençlik yıllarını bu kentte geçirirken, 68 kuşağının tanığı olur, düşünsel temellerini bu dönemde oluşturur. Ancak bir eylem sırasında tutuklanır, işkenceye maruz kalır ve bir süre hapis yatar. Mapus hayatının ardından dünyanın dört bir yanını dolaşıp, belgesel filmler yapar. Çekeceği son filmin konusu ise ‘kendisi’ olur. Yaşadığı tarihsel süreci, belgesellerden kurgulayarak anlatmayı, geriye bir veda kaseti bırakarak, özüne kıymayı düşünür. Bunu yapmayı amaçlarken de, özkıyımın tarihçesine girmeyi, yüzyılın diğer tanıklarına rol vermeyi tasarlar. Radikal
Meddahlık anlayışının çok ötesine giderek, ‘anlatma’ ile ‘canlandırma’yı ‘iç içe kılan’, ‘canlandırılan’ kişilerin sayısı artsa da yer yer ‘içselleştirme’nin uç boyutlarına ulaşan bir oyunculuk.. Ayşegül Yüksel / Cumhuriyet
Şaşkındık!.. Gene umutların soldurulduğu günler yaşıyorduk ve Zafer Diper bir kez daha sahnedeki yerini aldı, oynadı, anlattı, seyircisini silkeledi. Sahnede gerçek bir özgürlük anıtı gibiydi… Oyunu yönetme biçeminde, sahneyi siyasal olayların bir yansıması ve yeniden yaratılması olarak ele alması dikkat çekici.. Zafer Diper, Bizim Tiyatro’nun 25. Kuruluş Yıldönümü’nde kutlanası bir iş eylemiş.. Karl’a “sefil topluma olan borcunu ödetirken”, alnından öpülmeyi hak etmiş Üstün Akmen / Evrensel
Diper,Karl’ın kendisiyle hayatla ve yaşadığı zamanla yüzleşmesini etkileyici ve sarsıcı bir dille sahneye taşıyor. Suat Kavukluoğlu / Hürriyet
Özkıyım..Sahnede bir ter çiçeği halinde açan oyunculuğuyla, sonrasında yazarlığıyla, Zafer Diper'in emek çeşmesi önünde siz de sıraya girin! Sadık Aslankara / Cumhuriyet
Oyun bir özsorgulama. Kendisini, utanç tarihini sorgulaması..Karl’ın içindeki ötekinin, şizofrenik bir öteki olmadığı ortadadır. O öteki biziz. İzleyiciler bu öteki ile özdeşleşip, empati ile, durdukları yeri sorguladılar. Rahatsız ediciydi…Woolf gibi cebine taş doldurup ırmağa bırakmak bedeni yabancılaşmanın göstergesidir. Diper o bedeni sahneye atmayı, kafamıza kafamıza çalmayı, belleğimize vurmayı yeğlemiş. Diper’i dakikalarca ayakta alkışladık. Emeğine, zekâsına, bedenine, yüreğine sağlık. Yusuf Eradam / Evrensel
Toplumsal düzenlerin yozlaşan süreçlerini eşsiz bir biçimde sorguluyor Diper. Çağdaş tiyatromuzun bir yüzakı Özkıyım. Zafer Diper’in dünya tiyatrosuna armağanı bu evrensel oyunu, insanı çağcıl bir felsefeyle sorgulayan Özkıyım’ı kaçırmayın derim. Tansu Bele / Türk Dili Dergisi
Bizim Tiyatro, toplumun uyuklayan vicdanını uyandırmak için yıllardır çabalayıp duruyor, acaba biz uyuklamayı tercih ederek ‘özkıyım’a yakın mı duruyoruz? Ragıp Ertuğrul / Tempo
Diper, kolay kolay unutamayacağımız bir oyun izlettirdi. Altay Öktem / Penguen
Tarihsel bütünlük içinde emperyalizmin neler yaptığını belgeleriyle görmek isteyenler için olağanüstü bir fırsat bu oyun. Zafer Diper’in çeşitli kişileri oynaması ise seyirci için bir oyunculuk şöleni. Yıldız Cıbıroğlu / Gösteri
68 kuşağından bir Alman belgeselcinin kendisiyle hesaplaşması, Diper'in yorumuyla olağanüstü anlatılıyor. Betül Memiş / Vatan
Onurlu bir yaşam savaşı vererek 25.yılı geride bırakan Bizim Tiyatro- Zafer Diper, Özkıyım’la, tiyatro adına yine zoru seçmiş. Rengin Uz / Posta
Özkıyım ve Zafer Diper.. Müthiş, inanılmaz bir performans! Hasan Uysal / Lacivert
Zafer Diper sağlam, iyi eklemlenmiş, seyircinin dikkatini bir an bile olaydan uzaklaştırmayan, bir yakın tarih penceresi açan, gençlerin neredeyse nefes almadan seyrettikleri bir metin oluşturmuş. Sahnedeyse Zafer Diper yalnız Karl Schmitt'in dışa vuran kişiliğini değil, 'alter ego'sunu, 'öteki ben'i de usta işi canlandırıyor. Kaçırılmamalı! Hasan Anamur / Radikal
Zafer Diper, Özkıyım adlı oyununda 68 kuşağının yaşantısından bugüne gelen sinemacı Karl Schmitt'in öyküsünü usta yorumuyla anlatıyor. Oyunu sergilerken hem kendisi yaşıyor, hem de seyirciye yaşatıyor. Sergilediği on üç ayrı karakteri adeta seyircinin gözünün içine sokuyor; seyirciyi adeta sarsıp silkeliyor... Mutlaka görülmesi gereken evrensel bir oyun! Adem Dursun / Tiyatrom
Özkıyım bir direniş öyküsü.. Diper, gerçekçi bir biçimde Schmitt’in duygularını yansıtırken izleyenlerin empati yoluyla bu karakteri anlamasını, öte yandan canlandırdığı diğer kişilere ironik vurgularla ve gösterilen belgesel pasajlarla yabancılaşmasını sağlayarak insan onuru üzerine oynanan oyunlara uzak açıdan bakmamızı sağlıyor. Hülya Nutku / Ege Sanat
Ocak 2008’den başlayarak Olga Benario’nun yaşamöyküsünden O L Y A…
www.bizimtiyatro.net / bilgi@bizimtiyatro.net
bizimtiyatro@gmail.com / (0543)765 71 15