| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bayazıt - İstanbul Şehir Tiyatroları Cüneyt İngiz BATININ GÖZÜYLE DOĞUNUN BAYAZIT'I Batının yazarlarından Racine'nin gözüyle bir dönemin Osmanlı İmparatorluğu'na bakışını anlatan oyun, 4. Murat'ın taht uğruna kardeşlerini bile öldürebileceği düşüncesinin gölgesinde can buluyor. 4. Murat seferdeyken, sarayda, tahtı emanet ettiği Roksan, tüm yetkileri elindeyken, biraz da Cariye Atiye'nin yönlendirmesiyle, ölüm fermanı bulunan Bayazıt'ı kurtarmak arzusuna düşüyor. Çünkü her iki kadın da Bayazıt'a deliler gibi aşıktır. Saray içinde üçlü bir aşk karmaşası sürerken, bir yandan da yönetim boşlukları doğmaktadır. Şehir Tiyatroları'nın yeni oyunu Bayazıt'ın metnini çeviren ve yöneten Başar Sabuncu, bir Fransız'ın gözünden Osmanlı sarayı içinde anlatılanları, bir Türk gözüyle sahneleyerek, oldukça zorlu bir çalışma gerçekleştirmiş. Oyunda dikkati ilk çeken şey, dekor ve kostümler. Dönem oyunu olmasına rağmen, dekor ve kostüm oldukça farklı bir hayal dünyası yaratarak, hem sarayı hem de saray içindekilerin giyimlerini değişik bir imgelem yaratmış. Yazarın her ne kadar da gerçek bir olaydan esinlendiği anlatılsa da, Başar Sabuncu, farazi dekor ve kostümlerle, olayın gerçekliğini daha çok hayal dünyasına taşımış. Osmanlı dönemine özgü görsellik beklentisi içinde olan seyirciyi başka bir yere yönlendirmiş. Sahneyle baş başa kalan seyirci, sadece bir mekan görse de, görsel oyunlarla, büyük dehlizler ve tuzaklarla dolu sarayın algılanması pek de zor değil. Belki de karmaşa ve kaosun hakim olduğu ilişkilerin böyle karmaşık bir mekanda, aslında zihnin içindeki kaosu da anlatıyor. Oyun içindeki sesler de oyunun bu anlayışına hizmet ediyor. Tüm bu karmaşık anlatımı tamamlamak adına, oyunculara normal oyunlarını oynatmaktansa, oldukça büyük hareketlerle, Grotesk bir anlatımı tercih etmesi, anlatımın ağırlaşmasına ve algılamanın zorlaşmasına sebep oluyor. Belki de Fransızların o yıllardaki Grotesk anlayışına sadık kalan yönetmenin özel tercihiydi bu tavır. Grotesk hareketlerle oyun boyunca sahnede oyunlarını oynamaya çalışan oyuncuların da sıkıntıları, her hallerinden belli oluyor. Buna rağmen bütün oyuncular rollerini hakkıyla yerine getirmenin mücadelesini veriyor. Metnin uzun, sözlü anlatımları, dilin ağırlığının da etkisiyle, yorucu olmaktan öteye geçemiyor. Genelde ikili sahnelerle anlatılan oyun, zaman zaman oyucuların da nefeslerinin kesilmesiyle, anlaşılması zor bir hal alıyor. Oyunun 1 saat 25 dakika olması nedeniyle ara verilmemesi, seyircinin, zaten ağır anlatımla, Grotesk tavırlarla, insanın üstüne üstüne gelen dekoru nedeniyle yorulmasına neden oluyor. Afişine ve adına bakarak Osmanlı İmparatorluğu dönemini anlatan bir oyun bekleyenleri oldukça şaşırtan bir oyun olmasına rağmen, bu değişik anlatımın seyredilmesinde fayda var. Cüneyt İNGİZ Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet can - ( 1/20/2008 ) bu tiyatro türünü bilmeden oyunculara yapmacık demek abesle iştigal bence. Serkan Özcan - ( 11/2/2008 ) Arkadaşlar oyunun türüne göre eleştiri yaparsak daha doğru yönlendirmiş oluruz izlemeyenleri. Evet belki biraz beklentilerin altında kaldı denilebilir lakin bence hoş bir oyundu. Emeği geçenlerin yüreğine sağlık... esma - ( 10/12/2008 ) oyunu nerede izlediniz bilmiyorum ama ben konya da izledim, çok güzeldi.dekor,müzik,ışık,kostümler bir harikaydı.bu oyun türünü bilmeden yorum yapmayalım.bunlar osmanlının gerçekleri.komedi isteyen komedi oyunlarına gitsin.oyunda emeği geçenlere teşekkür ederim. ercan - ( 10/20/2008 ) oyunu umraniyede izledim...bence dekor cok basarısız..osmanlı motifi boyle olmamalı..konu aslında cok güzel ama oyun iyi değildi açıkcası...cok fazla 2li diyalog, dolayısıyla izleyici sıkılıyor...çok daha iyi işlenebilirdi bu konu... mehtap ayna - ( 10/18/2008 ) Mükemmel bir oyunculuk örneği,sanatı damarlarımda hissettim.Tebrikler kübra - ( 10/30/2008 ) ben 29 kimde haldun taner sahnesine gittim ve bayıldım ayakta alkışladım ellrınıze sağlık çok başarılı olmus tebrık ederım berna - ( 3/24/2008 ) oyunu cok begendım hatta bayıldım kostumler dekor harıkaydı normaldekotu karakterlerı sevmem ama roksan harıkaydı ses tonu jest ve mımıkler olagan ustuydu bende tıyatro yollunda ilerleyen ve tıyatro santcılaına deger veren ve verılmesını savunana bır ogrencıyım oyun az oncede söledıgım gıbı harıkaydı ellerınıze agzınıza yuregınıze saglık:) nilüfer - ( 3/28/2008 ) beklentimin çok altında olmakla beraber sıkıcı bir oyundu üstelik kostümlerde kötüydü..ve oradaki çoğu izleyicide sıkılarak çıktı.. şenol - ( 1/20/2008 ) tüm arkadaşlara slm açık söylemek gerekirse oyunda zaten bişey yok bu yetmezmiş gibi oyuncularında yapmacık hareketleri daha bi oyunu batırdı diyebirim hiç tavsiye etmem oldukça rezil bir oyun şehir tiyatrolarına böyle bi oyun yakışmamış. ali lie - ( 11/30/2007 ) bu oyun için, iyi bir eleştiri. kısa ve öz. tarih konulu bir oyun ama hiç ilgi çekici değil! SİBEL BAŞARAN - ( 11/30/2007 ) ATİYE VE ROXAN A BAYILDIM.DUYGU GEÇİŞLERİNİ ÇOK GÜZEL HİSSETTİRDİLER. fatma - ( 12/27/2007 ) bence çok güzeldi atiye ve bayazıt ın aşkına bayıldım çok güzel hissettirdiler arada birazda komiklik olsaydı belki daha güzel olurdu ama olsun böylede güzel olmuş.Bütün oyuncuları tebrik etmek lazım |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|