| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom
Üstün Akmen



Genelde öyküleri oyunlaştırılan Aziz Nesin, hiç kuşkusuz esasında önemli bir tiyatro yazarıydı. “Toros Canavarı”, “Düdükçüler ile Fırçacıların Savaşı” ve diğerleri...

“Hadi Öldürsene Canikom” da bunlardan biri.

Bir apartmanın bodrum katında, birbirlerine “tutunarak” yaşayan iki dul, yalnız ve kentli kadının öyküsü bu... 1970 yılında yazılmış. Yaşımız kaç olursa olsun, yaşamın neresinde bulunursak bulunalım, umutların hiçbir zaman bitmeyeceğini, insanoğlu yaşadıkça kendisine yeni umutlar bulabileceğini anlatan bir konusu var oyunun.

Oyun içinde, cinsel baskı altındaki kişilerin değişik konumlardaki yönelimlerini de izlemek olası.

BULANIK OLMAYAN BİR OYUN
Ödenekli ya da ödeneksiz pek çok tiyatro grubunun ele aldığı “Hadi Öldürsene Canikom”u bu kere de Tiyatro Ayna repertuarına katmış, Haldun Dormen sahneye taşımış. Aziz Nesin’in damak tadı veren metni, oyuncuların performansıyla daha da lezzetlenmiş. Toplumsal baskılara, sosyal yaralara, tabulara inceden inceye dokunan, dokunurken de güldüren ender rastlanılan eserlerden olan “Hadi Öldürsene Canikom”u yöneten Haldun Dormen sahne eylemini, sahne olanaklarının gereklerine uygun olarak doğal olarak dar sınırlar içinde tasarlamış. Siyen, Diha, Havagazı Memuru karakterlerinin gerçeğe uygunluğunu, heyecanların anlatımını, metnin isteklerini, olayların mantığını, sahne üzerindeki durumları, oyuncuların doğallığını, grup simetrisini de gözünün önünden hiç ayırmamış. Bulanık olmayan bir oyun elde etmiş. İyi çizilmiş hareketler, değişik ritim, sürekli uyum elde etme çabası.

Diğer taraftan, Haldun Dormen seyirciye düşünme olanağı vermeden, bütün olup biteni zorunluymuşçasına göstermek istemiş. Hiçbir olguyu zorlamamış. Jesti, devinimi, vurguyu birbirine karıştırtmamış.

İNSAN DOĞASI ÜZERİNDE BİR GÖZLEM
Yaşantının dıştan bir eleştirimi, insan doğası üzerinde bir gözlem olan Siyen ve Diha karakterleri, iki usta oyuncu Dilek Türker ve Tiraje Başaran tarafından pek güzel çizilmiş. İkisi de karakter içinde erimiş, o karakterle kimlik benzeşmesini yakalamış, kendi benlikleri Siyen ve Diha’nın benliklerinde yitmiş. Dilek Türker, fiziksel ifadeyi gözleriyle, yüzünün ve mimiklerinin yardımıyla usta işi kazanıyor Tiraje Başaran’ın sözcük kullanımı, tonlamaları gayet iyi. Gövdelerinin yapaylıklarla ve gerilimlerle olan savaşından da galip çıkıyorlar. Ayberk Attila ise, Havagazı Memuru rolüne karakterin sınırladığı tuhaflıklardan hareket ederek yaklaşıyor. Çünkü aynı karakteri dıştan yaklaşarak oynasa, hoşnutluk yaratmak için özellikle kişisel yapmacık hareketlerine güvenmek zorunda kalacak, o zaman da inandırıcılıktan uzaklaşma riski yaratacak. Ayberk Attila’nın Havagazı Memuru’nun psikolojik yönelimlerini başarıyla oluşturmasını özel olarak kutluyorum.

DEKOR, KOSTÜM, IŞIK TASARIMLARI KİMİN ACABA
Dekor tasarımı, kimin bilmiyorum, ama kötü değil.

Füsun Önal’ın ünlü “Senden başka, senden başka/Gözüm görmez hiç kimseyi/Senden başka, senden başka/Duyamam ben hiç kimseyi” şarkısı oyun açılışına yakışmış.

Bu arada, giysileri kim tasarlamış o da belli değil, ama sözüm yok.

Işık tasarımının da kimin imzasını taşıdığını bilmiyorum.

Sanırım anonim.

Anonim ışık tasarımının duyguyu, düşünceyi, imajı, zaman mekân-kavramını, atmosferi, derinliği, perspektifi, üç boyutluluğu “adam gibi” yansıtamadığını söylemeliyim.

FEVZİYE MEKTEPLERİ VAKFI VE IŞIK OKULLARI’NA TEŞEKKÜRLER
“Hadi… Öldürsene Canikom”, günahıyla sevabıyla iyi oynanıyor diyorum, yanı sıra Dilek Türker’in Aziz Nesin’e bir selam gönderme inceliği altındaki vefa duygusu ve Nesin Vakfı’na bir katkı sağlama amacını her türlü takdirin üstünde değerlendiriyorum.

Proje için salonlarını, hiçbir olanağı kısıtlamadan açan, günümüzün tek dişi kalmış sanat düşmanı canavarlarının, azgın kültür kemiricisi kurtların cirit attığı ortamda, eğitimin yanı sıra kültür ve sanata verdikleri destekten dolayı Fevziye Mektepleri Vakfı ve Işık Okulları’na teşekkürlerimden kocaman bir buket sunmak istiyorum.

Bu vesileyle, Fevziye Mektepleri Vakfı ve Işık Okulları’nı örnek göstererek Emre Kınay’ın bin bir emekle, maddi-manevi özveriyle yoktan var ettiği Duru Tiyatro’sunun içinde bulunan Picasso Cep Sahnesi'ni ve idari odasını, yürütmeyi durdurma davası sonucunu beklemeden yok eden “hık deyici” İl Milli Eğitim Müdürü’nü, Kadıköy Anadolu Lisesi’nin pısırık müdürünü, kültür sanattan öcü görmüş gibi korkan Kadıköy Kaymakam-ı Âzamını en samimi nefret duygularımla kınıyorum.
Tiyatro Ayna’nın kurucusu Dilek Türker’i, sahnede neredeyse yarım yüzyıldır içinde biriktirdiği geçmişiyle kutluyorum.

Bunca yıllık tiyatro yaşamında, biçimlerin çokluğuna tek bir biçim kazandırmaya çalışması ve de başarmasıyla bir tiyatrosever olarak gurur duyuyorum.

“Hadi Öldürsene Canikom”u mutlaka izlemenizi öneriyorum.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 556
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |