| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları
Üstün Akmen



DOT, kurulduğu günden bu yana içerikte zengin, biçimde yeniyi arayan ve farklılık yaratan bir topluluk. 2013-2014 sezonuna Theatre Uncut isimli kısa oyun yazım ve okuma projesinde yer alan kısa oyunların arasından yapılan seçkiden oluşan “Makas Oyunları”yla başladı. İki bölümlük “Makas Oyunları”nda güncel ve politik kısa oyunlar yer almaktaydı.

DOT’un sanat yönetimi Murat Daltaban’ın projesinde toplam yedi oyun izledik.

OYUNLAR
“Makas Oyunları 1”de “Şişman Adam/The Fat Man”de yazar Anders Lustgarten (1969)’in mükemmel kapitalizm eleştirisinde kâh gülüp, kâh üzülürken, Dennıs Kelly (1970)’nin “Bazı Şeyler Çok Saçma/Thıngs That Make No Sense”inde cinayetle suçlanan suçsuz bir kadının işlemediği bir cürümü nasıl kabul zorunda bırakıldığını tanıklık ettik. Mark Ravenhıll (1966)’in “Pankart/A Bigger Banner”ında altmış yıl arayla aynı hayallerle yola çıkmış iki çiftle tanıştık, devrim mücadelesinin dününü, bugününü yaşadık, geçen zamanda alınan yola şaştık, bir olasılık olarak dahi olsa “daha iyi bir dünya”ya dair ortak umutlarımızı içimizde kabarttık.

Davıd Greıg (1969)’in “Hassas/Fragile”inde bir anlamda oturduğumuz sandalyelerden kentteki akıl hastanesinin gece terapisti Caroline’ı canlandırdık, yeni yıla tarihinin en büyük rüşvet ve yolsuzluk skandalıyla girişimizi bir kez daha anımsadık, sistemin bütün gözeneklerinden rüşvet, yolsuzluk, çeteleşme, “kumpas”, “komplo” fışkırdığı faşist yönetime lanetler yağdırdık, değişemezmiş gibi gelse de, artık insanların “yataklarının altından” çıkmalarının geldiği zamana inanarak: “Bu düzen çürümüştür, değiştirilmeli” çağrısı yaptık.

“Makas Oyunları 2”de ise ilk olarak Lucy Kirwood’un “Ev Ekonomisi/Housekeeping”ini izledik. Borcumuzu ödemek için her gün yüzdüğümüz denizin her gün birazını satmamız teklifiyle karşılaşırken, torunu tarafından satılan eski hippi anneanneyle tanıştık. Lena Kitsopoulou’nun “Bedel/The Price”ında paranın yettiği her şeyi, ama her şeyi, hatta çocuk edinme fikrinin bile satın alınabileceği süpermarkette kendimizi bulduk. David Greig’in “Köy/Dalgety”sinde, doğadan kopup nasıl evrilebileceğimizi görüp, şaşırdık.

YARATICILAR
Sahne dili açısından, metni okumamış olmamla birlikte kulağa aykırı gelen bir Türkçe olmadığına göre DOT Çeviri Ekibi’nin çevirisi “iyidir” deyip geçiyorum.

Özgehan Özturan’ın müziği, özellikle “Şişman Adam”da oyun karakterinin duygularının çizdiği eğriyi yansıtma işini “bihakkın” üstlenmişti.

Yeşim Bakırküre’nin dekor tasarımı bundan önceki DOT yapımlarındaki gibi tiyatronun kendisine özgürce bir yön çizmesine olanak tanıyacak kadar esnek hazırlanmış, oyunlarda kullanılan tümel mekânı gene olabildiğince akıcı, geçirgen ve esnek düşünmüştü. Dolayısıyla dört oyun da kendi geçici sınırlarını, kendi geçici izleyici-oyuncu ilişkilerini kurabiliyordu.

Işık tasarımı, “Makas Oyunları 1”de kimindi, bilmiyorum, ama hiç de kötü değildi. “Makas Oyunları 2”de Kemal Yiğitcan’ın tasarımı “Ev Ekonomisi” dışında başarılıydı. Ev Ekonomisi”nde, ışığın görüntünün ardında gizlenen derin niteliği verdiğini sezemedim. Hayli karanlık bir tasarımdı. Etken ve devingen değildi. Atmosfer yaratmayan bir ışık düzeniydi.

YÖNETMENLER
Oyunların yönetmenleri Serkan Salihoğlu, Tuğrul Tülek, Pınar Töre ve Murat Daltaban “öykü”, “izleyici”, “yazar/çevirmen” üçgeni arasında dikkatli ve yumuşak geçişlere olanak sağlayan beceriye ve eyleme sahip birer yönetmen olduklarını kanıtlamışlardı. Sahne üzerinde ilerleyişi, düzeni, biçimi sağlarken her detayı da yakalayan, seyircinin nabzını bir an olsun elinden bırakmayan yönetmenlerdi. Oyunun her bileşenini kendi içerisinde ve diğerleriyle olan ilişkileri içerisinde incelemişler, her bileşenin işleyişini amacına uygun yöntemler kullanarak dizgeli hale getirmişlerdi.

OYUNCULUKLAR
Tek kişilik oyunlarda, yönetmenin ve oyuncusunun sahnede temel bir çıkış noktası olur ya!

Oysa “Şişman Adam”da İbrahim Selim, “Hassas”da Tuğrul Tülek sadece öfkeyi ve kızgınlığı çıkış noktası sayarak oyunu seyirciye aktarmayı başarıyorlardı. Anlattıklarını yaşarcasına, bir öykü anlatırcasına izleyiciye yansıtıyorlardı, ama sadece “narrator”lükle yetinirlerse oyunculuklarının alt düzeyde meddahlığa, üst düzeyde sıradan yorumculuğa ve sunuculuğa dönüşeceğinin bilincindeydiler. Pınar Töre, Esin Harvey, Gizem Erdem ve Ezgi Bakışkan oyunlarını, modası geçmiş oyunculuk araçlarına asla teslim etmediler.

Deniz Türkali, Pınar Töre, Enis Arıkan, Elvin Aydoğdu, Su Olgaç, Tuğçe Atuğ, Can Şıkyıldız, Duygum Girginer, Mert Öner de öyle.

Tiyatronun yardımcı unsurları; ışık, efekt, müzik, aksesuar, sahne tasarımındaki aşırılık, ileri teknoloji kullanımı…

Belli ki bunların hiçbirini istememişler, kendilerini sahne üstünde illüzyonist, oyunu da illüzyon gösterisi olarak kabullenmemişlerdi.

Tiyatroya olan saygıları içinde, tiyatro yaparlarken, seyrederken doyulamayan bir gizem ve ona bağlı mutluluğu yaratmasını bilmişlerdi.

Tiyatronun tüm disiplinlerini uygulayarak “Makas Oyunları”nda çıtayı kendileri için de, izleyenler için de yüksekte tuttular.

“Makas Oyunları”nı izleyemeyenler istedikleri kadar hayıflansınlar, bana ne!

Ama n’olur izleyebilenleri kıskanmasınlar.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 370
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |