| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü…
İhsan Ata



Ahmet Say’ın 1982 yılında yazdığı “İpek Halıya Ters Binen Kedi” adlı kitabından uyarlanan “7000 Yıllık Uçan Halıya Ters Binen Hırcar” Tiyatro Kumpanyası tarafından 10 Ocak’ta Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu’nda prömiyer yaptı. Epik masal tadında bir tüccarın başından geçen olayların anlatıldığı oyunun yönetmenliğini Yücel Erten, müziklerini Fazıl Say, kostümlerini Türkan Kafadar, dekorlarını Sırrı Topraktepe, ışıklarını ise Aslı Atasoy ve Metin Çelebi ikilisi üstlenmiş. Müzik direktörlüğünü Çiğdem Erken’in yaptığı oyunda Kemal Kocatürk, Yıldırım Gücük, Aytunç Özer ve Vedi İzzi rol alıyor.

2011 yılında Kemal Kocatürk tarafından kurulan Tiyatro Kumpanyası, “Can” ve “Hasretinden Prangalar Eskittim” gibi portrelerle 1948 yılında Sait Faik’in “Tiyatro Kumpanyası” adında çıkardığı uzun öykü kitabının devamı niteliğinde. Şairin uzun yıllar tiyatrocularla birlikte vakit geçirmesi ve sahne arkasını detaylandırdığı kitapla aynı isimde kurulan tiyatronun genellikle şairlerin portesine yer vermesi bir tesadüf olmasa gerek.

Ayrıca hazır güncel bir oyundan bahsediyorken yakın zamanda devlet ödeneğini “genel ahlaka uygun olmaması” kriterini eleştirdiği için reddetmesi ayakta alkışlanmayı hak eden onurlu bir davranış olduğunu da söylemeden geçmek istemiyorum.

Yücel Erten’in uyarladığı ve yönettiği oyunda hırsız tüccarın hikayesi işlenirken adalet mekanizması oyunun odak noktasını oluşturmuş. Özellikle 17 Aralık olaylarının da eklendiği oyunda adalet sisteminin taraflı anlatılması oyuna bir propagandist bir yaklaşım getirmesinin aksine yaşanan bu süreci gözler önüne seren ahlaklı bir yapıya sahip. Anlatılan hikaye adalet sistemini sert bir şekilde eleştirirken sadece güncel siyasi krizleri değil dünden bugüne (özellikle kadı-avukat sahnesinde) geçen sürecin fotoğrafı çekilmiş.
Yalnız çekilen bu fotoğrafta hırsız bir tüccar masalı evrensel bir temaya ulaşırken bu başlık altında anlatılan (sahnede işlenen) hikaye oldukça “zayıf” kalmış. Her şey çok bilindik ve bizi şaşırtan hiçbir yanı yok. Yani hırsız tüccar kavramı zaten az çok oyunun içeriğine dair bilgi veren klasik bir olaya dayanırken metninde bu şekilde ilerlemesi açıkçası pek bir fark yaratmıyor. Olaylar epizotlar halinde kısır bir döngüde anlatılıyor.
Epik türde sahnelenen oyunların ilgimi çekmemesi (hikayenin büyüsünden bilinçli olarak uzaklaştırıp sahnede o an anlatılanlarla yetinmemiz, bir tür durum komedisi yani, anlatıcı, epizotlar, panolar vs.) bir yana anlatılan “Hırsız Tüccar” hikayesinin gizemli bir tarafı olmaması, ilk dakikalardan itibaren sonunu az çok tahmin edebiliyor olmamız sanıyorum oyunun en büyük handikaplarından biriydi.
Oyunu uyarlayan ve sahneye koyan Erten, özellikle epik oyun türünde Türkiye’nin en önemli yönetmenlerinden biri olduğunu bir kez daha kanıtlıyor bu oyunla. Oyunu izlerken epik oyunların nasıl sahnelenmesi konusunda, neyin nerede, ne zaman ve nasıl yapılacağına dair adeta ders veriyor sahneden. Neyin doğaçlama neyin rejiye ait olduğunu kestirebilmek ise çok güç. Seyirciyle kurulan diyaloglar, müzikle yakalanan ritim, oyuncular arasındaki atışmalar, unutmalar veya unutmamalar vs. Her dakikasında çok ama çok kıymetli titiz bir işçilik var ortada.
Oyunda Kemal Kocatürk, Yıldırım Gücük, Aytunç Özer ve Vedi İzzi rol alıyor. Bireysel performansların öne çıktığı oyunda özellikle Kemal Kocatürk ve seyirciyle kurduğu diyaloglarla müthiş bir reaksiyon yakalayan Yıldırım Gücük, gecenin en başarılı ismi olmuş. Ayrıca ses ve beden kullanımdaki yetkinliği, karakter yaratma başarısındaki performansıyla Aytunç Özer’in de özel bir yeri var oyunda. Oyun boyunca sahneden çıkmayan başrolde Kemal Kocatürk’ü ve Vedi İzzi’yi ise beğenmedim.
Sırrı Topraktepe’nin dekorunu (tasarlayan demek ne kadar doğru olur bilmiyorum), Türkan Kafadar’ın kostümlerini ve Aslı Atasoy-Metin Çelebi ikilisinin ışıklarını oyunun konusuna ve türüne uygun nitelikte sade ve iyi buldum. Fazıl Say’ın müzikleri ise oyun içerisinde genellikle pasif kalmış.

Özetle çok güçlü bir kadro geçmişten günümüze güncel bir metinle adalet sistemini oldukça sert bir biçimde eleştirirken öncelikle metnin bakış açısı ve muhtemel ilk oyun olmasından kaynaklanan kimi aksaklıklar yüzünden başarıya ulaşamıyor.

Yine de bu tür politik oyun sevenlerin mutlak keyif alacağını belirtmeliyim.

Ocak Programı: 27 Ocak Pazartesi 20:00 Nilüfer-Bursa ve 30 Ocak Perşembe 20:30 Bo Sahne-Cihangir. Adres: Mecidiyeköy Mah. Kısmet Sok. NO:12/B Şişli/İSTANBUL - 0212 237 8722 http://www.tiyatrokumpanyasi.com/

(OYUNUN KÜNYESİ):
7000 Yıllık Uçan Halıya Ters Binen Hırcar

Yazan: Ahmet Say

Uyarlayan ve Yöneten: Yücel Erten
Müzik: Fazıl Say
Kostüm: Türkan Kafadar

Dekor: Sırrı Topraktepe
Işık: Aslı Atasoy-Metin Çelebi
Müzik Direktörü: Çiğdem Erken
Piyano: Ayça Kocatürk-Çiğdem Erken
Oynayanlar: 
Kemal Kocatürk, Yıldırım Gücük, Aytunç Özer, Vedi İzzi

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 533
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |