| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
KAFKAS TEBEŞİR DAİRESİ- Erzurum Devlet Tiyatrosu
Ahmet Olcay



Bin İyi Kitabı Bir Eserde Toplamak

Kafkas Tebeşir Dairesi, hayatın tümünü anlamak isteyenlerin sıkıntılarını gidermeye yardımcı oluyor.Bu konuda söylediği çok şey var.

Sadece dekoru izlemek bile bize yeni ufuklar açmaya yetiyor. Dekor tek başına bir oyun, bir oyuncu gibi. Dekorun anlattıkları hayatı anlamamıza yardımcı oluyor.

Çoğumuz hayatın ne çok karışık olduğunu düşünürüz.Çok bilenler bile hislerinde ya da yalnız kaldıklarında daha doğrusu sadece kendileriyle kaldıklarında bilinmezlerle boğuşurlar.Bir şeyleri çözemediklerini bilirler.Bir şeylere yetemediklerini his ederler.Rahat değildirler.Ters giden bir şeyler olduğunu düşünürler. Kafaları karma karışık yaşarlar. Günümüz politik yaşamı da bunu dayatır.Kafalarımızın içi karma karışık olsun ister. Netlik istemez.Biraz oradan, biraz buradan düşünmeye iter.Haliyle duygularımızın da karma karışık olacağını hesap eder.Böyle ister çünkü kurt, sisli puslu havayı sever.Sisli puslu kafalardan istediğini elde eder.

İşte dekor da böylesi bir karma karışıklık içindeymiş gibi duruyor .Aynen mevcut siyasi yapının istediği düşünce depomuz gibi. Kullanılmayan eşya deposu gibi atılı, yığın içinde.Sahnede ilk görülen bu karma karışıklık oluyor. Oyuncuların eli dekora değdikçe,bir parçanın yeri değiştikçe, bir parça eklenince her şey ne de uyumlu, ne de anlaşılır, ne de açık seçik görülüyor.Az önceki karışıklıktan eser kalmıyor. Meğer her şeyi düzen içine sokmak ne de kolaymış. Yeri değişen ya da eklenen tek bir parçayla her şeyi düzen içine almak ne de kolaymış.

Kimin ne olduğu belli olmayan, hangi siyasi partinin hangi düşünceye hizmet ettiği açıkça görülemeyen günümüz politik arenasında,dekor misali küçük bir parçayı yerinden oynatsak ya da bir parça eklesek her şey bu arenada çok açık görülecek sanırım.

Günlük hayatımızda ya da düşünce dünyamızda böylesi oynatmalara,eklemelere ihtiyaç var.Peki kolay mı beynimizdeki bu kargaşayı düzeltmek?Bazen beynimizdeki mevcut olan yığın ya da yeni yapılan yığınlar, bir hareketle düzen içine getirilebilir mi?Oyun içinde bunu da görebildim kendimce. Bunu oyuncular gibi oyunda kalarak dekorla bütünleşerek yapabiliriz.

Oyuncu önce yere sağlam basıyor.Sağlam duruşun, dengeli durmanın önemli olduğu mesajını veriyor.Yanlış bir duruş,yanlış bir denge, oyuncuyu da oyunu da yaralayabilir.Dikkat etmek gerekiyor.

“Vadi sulayanın çocuk ana kucağının”

Adalet konusunda da bana ufuk açan oyun, Hak nedir?Ne kadardır?Kimin ne kadar hakkı bulunur?Bu haklar ne zaman nasıl değişir?gibi sorulara cevaplar bulabildim.Oyun bu konuya şu sloganla yardımcı oluyor:“Vadi sulayanın,çocuk ana kucağının”.Adaleti anlarsak bunu yapabilir,kavramları yerli yerine yerleştirebiliriz.Bunu görebilmenin yolu üretim içinde pişmektir.Oyun; üretim sevgiyi,sevgi de adalet duygusunu doğurur diyor,buna da inandırıyor.Bu da az bir şey mi?

Nasıl o dekoru kurmak, kuracağın o dekoru görebilmek için pişmek gerekirse, adaleti görmek için de pişmek gerek.Adaleti görmenin mürekkep yalamakla ilişkili olmadığını anlatan oyun;adaletin ancak üretimden, sevgiden geleceğini söylüyor.Oyun, seveceksiniz diyor.Sevgi,cesaret verir insana diyor.“Cesur olacağım da yalnız kalırım” diyenlere ise,iyi insanlar mutlaka vardır diyor.Vardır çünkü üretim var.

Peki sevgi nasıl gelişir?Sevginin kaynağı nedir?Oyunda, sevginin ana-baba ocağında insanın bünyesine yerleştiğini gördüm.Sevgi aile ocağında başlıyor,burada besleniyor, insan yapısına yerleşip,insanın bir parçası oluyor.Mutlu insanın,seven insanın, mutlu bebeklikten,mutlu çocukluktan doğduğunu gösteriyor.Öz annesinin terk ettiği bir bebeğe annelik ederken zor durumlar yaşayan emek annesinin,bu zor durumlarında kendi ailesinin sıcaklığından nasıl güç aldığını gördüğümde çok duygulandım.Sevginin kaynağını merak edenlere bu oyun ufuk açıyor sanırım.

Söylediklerime bakılarak oyunun sadece mesaj verdiği izlenimi çıkmasın.Ben sadece gördüklerimi paylaşıyorum.Sadece mesaj kaygısı taşıyan oyunların, sıkıcı olduğunu ben de kabul ediyorum.

Bu oyunda iyi bir kurgu iyi bir çatı aksiyon,merak,heyecan kısacası iyi bir oyunda görmek isteğim her şeyi bulabildim.

En önemlisi oyuncuların samimiyeti var.Samimi oyunculuk, özlediğimiz şeydi.Sadece bu samimiyetleri de oyunu izletmeye yetiyor.Eski Türk filmlerini tekrar tekrar izleten şeyin samimi oyunculuk olduğunu, düşünür yazarlar söylüyor.

Kafkas Tebeşir Dairesi’nin oyuncular da tıpkı dekor gibi, samimi oyunculuklarıyla tek başlarına oyunu izletmeye yetiyor.

Bütün bunlar oyunu izletmezse şarkılar izlettirecektir. Samimiyetsiz sarkıcı dinlemekten bıkanlar oyunda dinleyecekleri şarkılardan keyif alacaklarını düşünüyorum.Bunlar şarkıcı mı sanki demeyin. Şarkıları dinleten de samimiyet değil mi?Öncelikle güzel ezgi, güzel ses değil bence. Haklı gerekçelerle Antep’te orkestrayı göremedik ama ben eksikliğini de duymadım.

Epik oyunları sevmeyenlerin de, açık gizli mesajlar içeren oyunları sevmeyenlerin de bu oyunu izlemekten sıkılacaklarını sanmıyorum.

Tabi bu kadar güzelliği ancak iyi oyuncular gösterebilir. Türkiye’nin yarısını dolaşmış,diğer yarısını da dolaşacak olan, izleyici rekoru kırmış bu oyunculardan mekaniklik,bıkkınlık,sadece teknik oyunculuk görülür endişesi boşa çıkıyor. İnanın, aldıkları ödüller Erzurum DT’nin genç oyuncuları hiç şımartmamış.

Aşka dair sorunlarımız, yoksulluk –zenginlik,sınıfların ahlak anlayışı gibi daha bir çok konuda yazılar yazılabilir. Bu konularla ilgili sıkıntılarımız varsa Kafkas Tebeşir Dairesi tam bize göre.

Erzurum Devlet Tiyatrosu Oyuncuları da,yönetmeni de,teknik ekibi de alkışları fazlasıyla hak ediyor. Bin iyi kitabı bir eserde toplamayı başaran yazarın oyununa başarıyla can vermek kolay değildir herhalde.

Ahmet Olcay


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

İhsan - ( 7/8/2008 )
Bin güzelliği bir eleştiride toplamışsınız. Bir kuramcıya, yazara ve yonetmene daha güzel hediye ne olabilir. Eleştirinizle oyunu içimde hissettim. kaleminize sağlık.

Ruhsar Bayraktar - ( 8/13/2008 )
...Bu güzel oyunlaa daha büyük başarılaraaa.....!

Tiyatro - ( 7/31/2008 )
Gerçekten çok kaliteli bir oyundu.(Emegi geçen herkes elinden geleni yapmış) Yer ve zaman ayırdığınız için çok teşekkür ederim...

tiyatro aşığı - ( 8/15/2008 )
bu muhteşem oyunu ve muhteşem oyuncuları iki kere izleme şansını yakaladım ve ikisinde de aynı ışığı gördüm aynı heyecanı ve aynı duyguları yaşadım. erzurum dt oyuncularına yürekten teşekkür ediyorum..

büşra - ( 10/24/2008 )
TEK KELİMEYLE SÜPER ÖZELLİKLE OYUNCULAR TEBRİKLERRRR

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 413
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • İki Arada Bi Derede Türk Tiyatrosu (Ulaş Tuzak) - 8/1/2008
  • Tiyatro Eğitiminin Derhal YÖK'den Ayrılması ile Başlayabiliriz (Adnan Tönel) - 7/29/2008
  • Suna Pekuysal Söyleşisi - Tiyatro dışında yaşamım yok ! (Okan Bayülgen) - 7/24/2008
  • Suna Pekuysal'ın Ardından.. (Suna Pekuysal) - 7/22/2008
  • Tiyatroculuk Oynamayın (Ulaş Tuzak) - 7/22/2008
  • Tiyatro ve İstismarcılık (İbrahim Kırbulut) - 7/22/2008
  • Tiyatromuzda Amatörlük ve Profesyonellik (Melih Anık) - 7/14/2008
  • Aspendos Opera ve Bale Festivali'nde Norma'yı izledim (Üstün Akmen) - 7/11/2008
  • Kurtar Beni - Sesli Öykü (Gılman Kahyaoğlu Peremeci) - 7/9/2008
  • AÇIK MESAJIM VAR GİTMESİ GEREKENLERE… VE ÜSTÜNE ALABİLENLERE….. (Cihat Faruk Sevindik) - 7/8/2008
  • KAFKAS TEBEŞİR DAİRESİ- Erzurum Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 7/6/2008
  • Kene Can Almaya Devam Ediyorkene… (Ali Erdoğan) - 7/1/2008
  • Tiyatro'da Yeni Bir Kapı (Ulaş Tuzak) - 7/1/2008
  • Türkiye' de Sanat Yapılır mı? (Mert Urdal) - 6/30/2008
  • Mehmet Baydur’un bozuk Türkiye'si : Kamyon (İhsan Ata) - 6/30/2008
  • Tiyatro… Tekst Arayanlar… Sirkçiler… (Kemal Oruç) - 6/25/2008
  • TARİHİN EN ÇARPICI DİLİYLE : SİYAH ÇORAPLILAR (İhsan Ata) - 6/24/2008
  • BEN TİYATROCUYUM…HADİ YA..! (Cihat Faruk Sevindik) - 6/24/2008
  • Nereye Gittin Sarı Kız..? (Hülya Karakaş) - 6/22/2008
  • Ordu’daki Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Festivali’nden izlenimler (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • PUSUDA-ÖÇ -Konya Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 6/22/2008
  • İki farklı çalışma: -Silinmiş Mesajlar- ve -Operation: Orfeo- (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Cesaret Ana ve Çocukları - Brecht'ten Sorular ile Eleştiri Denemesi (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Ardant’ın güzelliği tiyatro zevkini bastıramadı: Ölüm Hastalığı (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • 43 yıl sonra aynı tablo! … 7 köpek (İhsan Ata) - 6/22/2008
  • Eimuntas Nekrosius, İstanbul’dan bir kez daha geçti: Faust (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Kız Tavlama Sanatı (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Emekleyerek Mücadele (Cihat Faruk Sevindik) - 6/22/2008
  • 21. YÜZYILIN OYUN YAZARI (Rasim Aşın) - 6/22/2008
  • İtalyanlardan Murathan Mungan yorumu: Geyikler Lanetler (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Ekranlarda mankenler değil, oyuncular oynamalı.. (Ulaş Tuzak) - 6/22/2008
  • Adalet ve Tiyatro (Halis Tekel) - 6/22/2008
  • Yönetmenin Seyirci ile Düellosu : FAUST (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Söyleşi : Mahşer-i Cümbüş (Tolga Kayasu - İrem Çenbertaş) - 6/22/2008
  • Var Olma Savaşı İçerisinde, Yok Olanların Hikayesi; Hiç Bir Şey (İhsan Ata) - 6/22/2008
  • POPÜLERİN KÜLTÜRÜ- VE TİYATRO (Boran Doğan) - 6/22/2008
  • Sudan Bir Yazı (Ali Erdoğan) - 6/22/2008
  • Caligula… Kurtlar Vadisi Roma'da .. (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Vicdanın geldiği an: Kaygıların Yürürlükten Kaldırılması (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Röportaj : Yiğit Güralp (Tolga Kayasu - İrem Çenbertaş) - 6/22/2008
  • İzmir Tiyatro İzmir Tiyatro İzmir (Ulaş Tuzak) - 6/22/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..