| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali
Üstün Akmen



Bu yıl ilk kez düzenlenen Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali’nde, açılış oyunu Strindberg’in “Matmazel Julie/Fraulein Julie”si yanı sıra, dört oyun izleme olanağı buldum. Dönüş yolundaysa daha fazla kalamadığıma hayıflandım durdum.

Nasıl hayıflanmayayım ki, Arzu Tan Bayraktutan önderliğinde ve Ali Volkan Çetinkaya koordinatörlüğündeki ekip, öylesine özveriliydi ki bir anlamda ilgiden yoruldum.

Bursa Devlet Tiyatrosu’nun başarılı oyuncuları Demet Oran, Cenk Turan, Arzu Özyürekin, Taner Turan ve Basın-Halkla İlişkiler Sorumlusu Fatma Gülpek, deyim yerindeyse "gak deyince et, guk deyince su" yetiştirmekle kalmadı, üstüne üstlük tüm konukları sımsıcak bir sevgi halesiyle sarıp sarmaladı.

“MATMAZEL JULIE”
“Matmazel Julie”yi Aleksadar Popovski (1981) sahneye koymuştu, ama oyunun çok katmanlılığını ve içeriğindeki yoğun gösterge kullanımını pek dikkate almamıştı. Rejisinde göstergebilimin parça-bütün ilişkisi mantığından ve parçalar arasında varolan ilişkiyi bularak bütündeki anlama ulaşamamıştı.

Oyunun ışık tasarımı da yanlıştı.

Işık tasarımcısı, oyun kişilerinin eylemlerinin ateşleyici özelliğini taşıyan yaz dönümü gecesi atmosferine değinmemişti bile. Sven Yonke, Matmazel Julie için üst kattan inip uşakları ile birlikte baloya katıldığını düşündüğü özel bir eğlence kostümü tasarlamalıydı, yapmamıştı. Jean ise siyah uşak giysileri giymeli, düşen ve zırt-pırt ayağına dolanan pantolon askılarıyla uğraşmamalıydı. Kristin’e kahverengi tonların hâkim olduğu sınıfına ait sıradan ve eski bir elbise, hizmetçilerin taktığı bir önlük yakışırdı. Sahne tasarımındaysa aynı Yonke bu kere, oyunun konağın mutfağında geçmekte olduğunu anlatamamış, mutfağın ayrıntıları ile gerçekçi-natüralist bir çerçeve tanımlayamamıştı.

“Eh” düzeyindeki Nasrin Tair (Kristin)’in dışında, Suzan Akbelge (Julie)’nin de, Osman Ali (Jean)’nin oyunculukları gerçekçilikten ve dramatik olmaktan hayli uzaktı.

“ÖLÜ ORDUNUN KOMUTANI”
İsmail Kadare (1936)’nin 1964 yılında yazdığı ve ülkemizde de pek iyi bilinen “Ölü Ordunun Komutanı” başlıklı yapıtını, festivalde Üsküp Arnavut Tiyatrosu yapımı olarak izledik.

Dört dörtlük yapımı, hareket noktası belli olan metne belirlediği bir yöntemle yaklaşan, anlamlama sürecinde bir üst dil oluşturmayı başaran, yaratıcılığının yanı sıra tiyatro biliminin sistemli yapısını da bildiğini kanıtlayan Saraybosnalı yönetmen Dino Mustafić (1969)’in rejisinden doğrusu etkilendim.

Kusursuza yakın oyun veren on dokuz oyuncuyu (özellikle kendisini, ölümün yarattığı bilinmeyen bir elementi arayan jeologlara benzeten General Aristo’da Bajrush Mjaku) doyasıya alkışladım.

“GERÇEKLEŞMİŞ DÜŞÜN İÇİNDE YAŞANMAZ”
Sırbistan’ın Ludum Ludum Tiyatrosu yapımı “Gerçekleşmiş Düşün İçinde Yaşanmaz”ı ise gerçek olanla gerçek olmayan arasındaki ayırımların hesaba katılmadığı bir performans olarak değerlendirdim. Program kitapçığında söylendiği gibi “duygusal bir öykü” tadı alamadım, bir şeyin gülünç ya da doğru, ola ki yanlış olmasının ön koşul olarak asla evetlenmemesini yadırgadım. Koreograf Miloś Jadzić’e göre bir olgu aynı anda hem doğru, hem de yanlış olabiliyor, tamam da bunu koreografisini çizerken beyninde sistemleştirememiş ki!

“AŞK BİR ŞEY DEĞİLDİR”
Yazar ve oyuncu Şahin Örgel (1960)’in “Aşk Bir Şey Değildir”i de festivalde Bursa Devlet Tiyatrosu yapımı olarak izlendi.

Ali Volkan Çetinkaya’nın sahneye koyduğu, eşi Ecehan Şarman Çetinkaya ile birlikte oynadığı oyun, açık söyleyeyim reji ve oyunculuk açısından pek eleştirilemezdi, hatta tekstteki alışılagelmişlik, konvansiyonel dramatik biçimler ve anlamsız diyalog düzeni dikkate alınırsa övülebilirdi bile. Gel gelelim, Ceren Karahan’ın birinci perdede Nazlı karakteri için tasarladığı kostüm/ayakkabı yerden yere vurulabilir; Ufuk Üsterman’ın dekor tasarımına dudak bükülebilir; biri tekerlekli iki çanta için bir yerde “bavul”, diğerinde “çanta” tanımlamalarının Çetinkaya tarafından ayıklanmamasına kızılabilirdi bile!

“KARAMAZOV KARDEŞLER”
Makedon yönetmen Dejan Projkovski’nin, Ivan’ın konyak bardağını o dönemde olmayan kâğıt mendille silmesi; Alyoşa’nın mektubu, Ivan’ın sigarasını 1933 yılında üretimine başlanmış Zippo marka metal çakmakla yakmaları dışında neredeyse kusursuz yönetiminde, Hırvatistan yapımı olarak izlediğimiz “Karamazov Kardeşler”, izleyenler için ziyafet niteliğindeydi.

Felsefe, insanlık, tanrı, özgür irade, kusur ve kurtuluş bileşenleri ve insan özellikleri Marin Držić Şehir Tiyatrosu yapımında kendisini buldu.

Dejan Projkovski’nin, neden iskemlelerin yere fırlatılması, sonra yeniden yerlerine konulması ile üç kez arka arkaya aksiyon yaratma gereğini duyduğunu bilemem, ama Dostoyevski’nin “Karamazov Kardeşleri”ni Joyce, Proust, Woolf ya da Faulkner’de hâkim olan bilinç akışı tekniğini harmanlayarak sahnede yoğurmasını başarı örneği saymalıydım, saydım.

Fyodor Pavloviç Karamazov’a Dimitri’ye, Ivan’a, Aleksey’e, Pavel Smerdyakov’a, Groşenka’ya, Verkhovtseva’ya ve Ilyuşa’ya can veren karakterler, Dostoyevski'nin eserinde teknik olarak çıktığı doruk noktasının göstergesi gibiydiler. Ünlü romanın felsefesini oluşturan ipucunu engin yetenekleriyle “son-uca” dönüştürdüler.

Bursa Devlet Tiyatrosu çalışanları ise, festival sırasında tanık olduğum emek-yoğun çalışmalarıyla, (öyle anlaşılıyor ki) ayın 22’sine kadar, siyasi iktidara tiyatro adına tokat niteliğinde özel dersler vermeyi sürdürecekler.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 258
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |