| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (2)
Hayati Asılyazıcı



Haldun Taner’in Sersem Kocanın Kurnaz Karısı adlı oyunu Türk Tiyatrosu’nda yeni bir aşamaydı. Güngör Dilmen’in “Midas’ın Kulakları”, antik Anadolu kültürünün tiyatroya uygulanması ile sahnemize bir yenilik getiriyordu. Sermet Çağan’ın “Ayak Bacak Fabrikası”, geleneksel öğeleri içeren açık biçim olarak çağdaş bir yorumu içeriyordu. “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı”ndan sonra, Turgut Özakman’ın “Resimli Osmanlı Tarihi” ve “Fehim Paşa Konağı” adlı yapıtları da geleneksel ile çağdaş oyun yazarlığımızın doruk yapıtlarıydı. İşte böyle bir yenilik taşıyan Taner’in “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı” tiyatromuzun kalıcı baş yapıtları arasında yer almaktaydı. Bu oyunu doruklara taşıyan İstanbul Şehir Tiyatroları’nın başarılı oyuncuları ile Münir Özkul’dur. Özkul; dönemin yani 1977’lerin tiyatro tarihimize altın harflerle yazılan bu saydığım yapıtlarından biri olan “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı”ndaki “Fasulye Cihan” rolü ile damgasını vuruyordu.

Çetin İpekkaya’nın yönettiği, Haldun Taner’in oyunu; uyumlu kadrosu ile hem Türk Tiyatrosu’na hem de İstanbul Şehir Tiyatroları’na yeni bir soluk getirmişti. Bu analiz ve sentezli oyun, Münir Özkul ile özdeşleşmişti. Tiyatro izleyicisinin inanılmaz yoğun ilgisi 3 yıl kapalı gişe oynamasını sağlamış; dördüncü yıl repertuarda olmasına karşın 12 Eylül 1980 Askeri Cuntası birçok alanda olduğu gibi getirdiği acımasız sansürle Türk Tiyatrosu’nu ve dolaylı olarak İstanbul Şehir Tiyatrolarını duraksamaya uğrattı.

“Sersem Kocanın Kurnaz Karısı” adlı oyunu Fatih Tiyatrosu’na (Reşat Nuri Sahnesi) rötasyon nedeniyle götürdüğümüzde Harbiye Tiyatrosu seyirci bakımından doluluğunu koruyordu. Kadıköy, Üsküdar sahnelerinde de aynı oyun oynandığında Harbiye Tiyatrosu diğer oyunlarla da izleyicisini buluyordu. İşte bir oyunun gişe yazgısını değiştirmesi o tiyatroya yoğun ilgiyi artırabiliyor. Bir başka örnek vermem gerekirse, Anton Çehov’un “Martı” adlı oyunu; Moskova Sanat Tiyatrosu’nda, Stanislavski tarafından sahneye konulmasından sonra (1890) öylesine büyük bir başarıya ulaşmıştı ki, Moskova Sanat Tiyatrosu’nun tiyatro izleyicisi açısından yazgısı değişiyordu. Çehov oyunlarında Stanislavski yöntemi asıl başarıyı getirmekteydi. Bugün bile Çehov’un oyunları Stanislavski yöntemi ile başarılara ulaşıyor.

Oyunu Bulgar Tiyatro Oyuncular Birliği’nden ülkemize konuk gelen iki sanatçı izlemişti. Şimdi adlarını anımsayamadığım iki Bulgar tiyatro oyuncusundan biri, Bulgar Tiyatrosu Oyuncular Birliği’nin Başkanı; diğeri de Türkçe bilen Sofya’daki Satir Tiyatrosu’nun ünlü komedyeni idi. “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı” adlı oyunu o kadar çok beğendiler ki, özellikle Münir Özkul’u oyundan sonra Özkul’un soyunma odasına gidip, sarılıp defalarca yanaklarından öptüler. Ben de konukların yanlarında idim. Münir’in odasında “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı”nı Sofya’da düzenlenecek olan Bulgar Tiyatro Festivali’ne davet edeceklerini sözlü olarak açıkladılar ve yazılı olarak davet edeceklerini de bildirdiler. 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi ile bu çağrı da gerçekleşmemiş oldu!

Hayati Asılyazıcı
Aydınlık


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 550
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Gözü Matematikten Yılmış -Tuhaf Tabiatlı Çocuk-, Bedri Rahmi EYÜBOĞLU ve Tek Kişilik Yaşam Oyunu (Murat Örem) - 10/4/2012
  • Çirkin - Devlet Tiyatroları (Gönenç Kaytaz) - 10/4/2012
  • Perdeler açılırken İstanbul Şehir Tiyatroları (Hayati Asılyazıcı) - 10/2/2012
  • Ankara Devlet Tiyatrosu'nda Tennesse Williams: Sırça Kümes (Üstün Akmen) - 10/2/2012
  • Dertsiz Oyun'un Derdi - Yiğit Sertdemir - Altıdan Sonra Tiyatro (Melih Anık) - 9/25/2012
  • Sanat Dünyamızın Ördek Tecavüzcüler (Nedim Saban) - 9/24/2012
  • Benim de Babaannemin Başı Bağlıydı (Nedim Saban) - 9/24/2012
  • 10. Kıbrıs Tiyatro Festivali İNADINA Sürmekte... (Üstün Akmen) - 9/19/2012
  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (4) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (3) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (2) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk Tiyatrosu ve Münir Özkul (1) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Ay Işığı Manastırı'ndan Çıktık Yola, Şimdi Gelelim AKM-SA'ya… (Üstün Akmen) - 9/12/2012
  • Merhamet, Hava Gibi Gereksinimimizdir'in Öyküsü: Reis Bey (Üstün Akmen) - 9/12/2012
  • Bale akşamlarından izlenimler (Rengin Uz) - 9/3/2012
  • NELER OLUYOR? YİNE NELER OLUYOR? (Cüneyt İngiz) - 9/2/2012
  • AKPaketiyatrosu (Ne Paketmiş!) (Yurdagül Yurtseven) - 8/29/2012
  • Ne Şam'ın Şekeri, Ne Arabın Yüzü: Kargaşa (Üstün Akmen) - 8/29/2012
  • Tiyatro Yanetki'den Doğrudan Etkili Bir Oyun: Yalnız Batı (Üstün Akmen) - 8/29/2012
  • TİYATRO VE DEVLET II (Savaş Aykılıç) - 8/22/2012
  • MÜŞFİK KENTER USTAYI GURBETE YOLCU ETTİK (Üstün Akmen) - 8/22/2012
  • Rengin Uz, Müşfik Kenter'i Yazdı: O KADAR SAHİCİ VE YAKINDI SESİ… (Rengin Uz) - 8/18/2012
  • YENİ SEZON (Nedim Saban) - 8/17/2012
  • Kemal Başar, Müşfik Kenter'i Yazdı: İnsan Ol! (Kemal Başar) - 8/16/2012
  • Arda Aydın, Müşfik Kenter'i Yazdı: İnsan Ol! (Arda Aydın) - 8/15/2012
  • Müşfik Kenter Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 8/15/2012
  • LEFKOŞA'NIN TİYATROSUNA DOKUNULAMADI (Üstün Akmen) - 8/15/2012
  • Bodrum'a sanat, Kale'ye bale yakışıyor (Rengin Uz) - 8/11/2012
  • (Tiyatroda) Beyin Yıkama (Melih Anık) - 8/3/2012
  • Shakespeare - Antonius ve Kleopatra'da -Kadın- (Melih Anık) - 8/3/2012
  • Epik Tiyatro'nun Öncüsü: Bertolt Brecht ve Cesaret Ana (Özlem Özmen) - 7/26/2012
  • Zürih Balesi'nin Müziksel Görselliği: … Ve Rüzgardan Sakındı (Üstün Akmen) - 7/26/2012
  • Deutsches Symphonie Orchester'i ve Hüseyin Sermet'i Dinledik (Üstün Akmen) - 7/26/2012
  • MUHAFAZAKAR KUMPANYA'NIN ASİSTÇİLERİ VE GOLCÜLERİ (3) - Kendi Kalesine Gol Atanlar (Kemal Oruç) - 7/23/2012
  • Enver Aysever ile İskender Pala Söyleşti (Melih Anık) - 7/23/2012
  • Namussuzum gidicem buralardan (Fatma Babuşçu) - 7/21/2012
  • Ergin Orbey Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 7/19/2012
  • EY KÜLTÜRÜMÜN BAKANI DE BANA: AKM, AKM Mİ OLACAK, YOKSA -SAKM- Mİ? (Üstün Akmen) - 7/18/2012
  • Orda Bir Köy Var Uzakta! (Nedim Saban) - 7/16/2012
  • 70'ime Adım Attım, 69 Yılımı Kuyunun En Dibine Sarkıttım (Üstün Akmen) - 7/11/2012
  • Güngör Dilmen Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 7/8/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..