| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Çayhane İstanbul Devlet Tiyatroları İnsanlık ve demokrasi dersi: Çayhane
Yıl 1945... Müttefiklerin bahar aylarında Okinawa’da gerçekleştirdiği harekat kanlı bir zaferle sonlanmıştır. Amerikalılar, Japonlar ve Okinawalılar yüzbinlerce kayıp verir. Sıra Okinawa’ya demokrasi dersi vermeye gelir.
Okinawa, günümüzdeki şöhretini işte bu en son işgale borçlu. Bu görevi gerçekleştirmek üzere Tobiki adlı küçük bir köye gönderilen Amerikalı yüzbaşı Fisby (Hakkı Ergök), aslında insanlık ve demokrasi nedir bu köyde öğrenecektir. Böylece Amerikan hükümetinin yapılmasını planladığı Pentagon biçimindeki askeri okulun yerine Okinawalılar bir çayhane yapılmasını ister. Bununla birlikte yüzbaşıya bir geyşa kızı (Ayumi Takano) hediye edilince Pentagon’un planları epey değişikliğe uğrar.
Filme de alınan “Çayhane” romanının yazarı, 1945 yılında bir Japon köyünü işgal eden Amerikan birliğinde yer alan subaylardan Vern Sneider. Yine aynı ordunun subaylarından John Patric bu ünlü romanı oyunlaştırmış ve işgale bizzat tanıklık etmiş iki kalemin yarattığı bu muhteşem eser ortaya çıkmış.
Ayşe Sarıalp’in Türkçeleştirdiği, Amerika’nın işgal mantığını anlatan bu komedi, ülkemizde ilk kez 1955 yılında Küçük Sahne’de oynanmış. Mücap Ofluoğlu, Kamran Yüce, Agah Hûn, Münir Özkul ve Sadri Alışık’ın rol aldığı oyun, 1987’de Adana’da ve 1997’de İzmir’de sahnelenmiş. İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor.
Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun repertuarına bu yıl alınan oyunda Sakini adlı Okinawalı tercümanı canlandıran Bülent Emin Yarar bu rolüyle en başarılı erkek oyuncu seçildi. Yarar, sadece Sakini’nin karakterini ortaya koymuyor, karakterin duyumsadıklarını da seyirciye yansıtıyor. Oyuncu Ayumi Takano’dan aldığı Japonca dersleri sayesinde Japonca da öğrenen başarılı oyuncu, karşıtlıklar arasındaki bağlantıyı vurucu olarak kullanıyor. Konular arasındaki bağlantıyı başarıyla kurduğu gibi, görünen dramatik gerçekleri, komik yanından ele alıyor. Oyun Irak savaşına da göndermeler yapıyor. “Çayhane”de, yüzleşilen savaşın içindeki bir Amerikalı, o dönemin gerçekleri içinde kendi halkını eleştiriyor. Günümüzde hala ve daha çok vahşet var. ABD yine gündemde. Seyirci oyunda ister istemez Irak ile bağlantı kuruyor. Sanatın görevi de zaten yüzleştirmek değil midir? Afife Tiyatro Ödülleri’nin dokuzuncusunun gerçekleştiği ödül töreninde, 14 dalda 42 sanatçının aday gösterildiği gecede “Çayhane” beş dalda ödül kazandı. İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun En başarılı prodüksiyon, En başarılı yönetmen Şakir Gürzumar, En iyi ışık tasarımı Önder Arık, En iyi dekor tasarımı Ali Cem Köroğlu’nun ödülünü aldığı törende Bülent Emin Yarar En başarılı erkek oyuncu seçildi. AKM’NİN HÂLİ İÇLER ACISI Çayhane, zekâ ve inceliğin galip geldiğinin en güzel mesajını veriyor oyunla. Amerika’nın işgal mantığı ve bu mantığın sonuçları üzerine muhteşem bir komedi izleyeceksiniz... Yalnız oyuna giderken kalın giyinmenizde fayda var. Çünkü salonda üşüyebilirsiniz. Yetkililerden öğrendiğim kadarıyla Atatürk Kültür Merkezi ödenekleri olmadığı için bina ısıtılamıyor. AKM Büyük Salon’da oynanan bu oyun, ‘ara’ dahil 3 saat sürüyor. 15 dakikalık arada inanılmaz bir çay satışı oldu. Seyircinin bunun oyunla ilgisi olup, çay satışını esprili bir şekilde artırmak için düşünmediğini umuyorum. Çünkü bundan önce izlediğim diğer oyunlarda da salon dışarısı ile eşdeğerdi. Bununla birlikte 7 Ocak 2007 Pazar günkü gösterimde oyun hakkında broşür dağıtılmadı. Bunun sebebi ise yine yetkili bir kişiden aldığım bilgiye göre sponsor bulunamadığı için basılamamış olması. Ne acı ki Türkiye’nin en büyük ve sayılı kültür merkezlerimizden AKM’nin broşür bastıracak bütçesi yok. Bu değerli sanatçılarımızın soyunma odalarında titreyerek giyindiklerini düşünmek doğrusu içimi sızlatıyor. Daha önce bahsetmek istememiştim ama, Otello oyununda AKM’nin tavanında kavga eden, tüm sanatçıların dikkatini dağıtıp seyircileri korkutan iki kediden bir tanesi biraz oyunculuk öğrenmiş olacak ki bu oyunda rol aldı. Yüzbaşı Fizby’yi köylüye tanıtma sahnesinde, sahneye tüm ihtişamı ile çıkan sanatsever kedi mağrur bir şekilde sahneyi boylu boyunca yürürken Bülent Emin Yarar, “bu da bizim kedi” diyerek durumu idare etmeye çalışsa da kedi sahneden atlayarak oyuna dahil olmadığını gösterdi. Mini Bilgi: “Çayhane” oyunu “The Teahouse of The August Moon” adıyla 1956’da sinemaya uyarlanmıştı. Filmde Marlon Brando Sakini’yi, Glenn Ford ise yüzbaşı Fisby’yi canlandırmıştı. 2005 Afife Tiyatro Ödülleri Yılın En Başarılı Prodüksiyonu Yılın En Başarılı Yönetmeni (Şakir Gürzumar) Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu (Bülent Emin Yarar) Yılın En Başarılı Sahne Tasarımcısı( Ali Cem Köroğlu) Yılın En Başarılı Işık Tasarımcısı (İzzet Önder Arık) 5. Lions Tiyatro Ödülleri (2005) En Başarılı Komedi Erkek Oyuncu (Bülent Emin Yarar) En Başarılı Sahne Tasarımı En Başarılı Kostüm Tasarımı YAPIM EKİBİ Yazan: Vern Sneider Uyarlayan: John Patric Türkçesi: Ayşe Sarıalp Reji: Şakir Gürzumar Dekor: Ali Cem Köroğlu Kostüm: Gülhan Kırçova Işık: Önder Arık Dans Düzeni: Nil Berkan Reji Asistanları: Mutlu Güney, Fikret Urucu, Elif Erdal, Ezgi Coşkun, Ünal Bostancı Dramaturg: Selen Korad Birkiye Oyuncular: Sakini: Bülent Emin Yarar Yüzbaşı Fizby: Hakkı Ergök Albay Purdy: Ali Düşenkalkar Yüzbaşı Mc Lean: Atilla Şendil Higa Jiga: Gılman K. Peremeci Çavuş Gregoviç: İşdar Gökseven Omura: Özgür Akın Hokaida: Fikret Urucu İhtiyar Kadın: Seval Gökçe Keora: Cem Gürleyen Lotus Blossom: Ayumi Takano Seiko: Tunç Günbay İhtiyar Adam: Rezzak Aklar Oşira: Metin Beyen İhtiyar Kadının Kızı: Ayşegül Taştan Sumata: Orhan Tetikcan Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet öğrenci - ( 5/1/2008 ) çayhane oyununu çok bğendim tüm oyuncuları tebrik ediyorum:) |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|