| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Tiyatro Pera - Rahat Yaşamaya Övgü - (Eski bir Brecht'çi ve solcudan rahat yaşamaya övgü…)
Melih Anık




"70'li yılların Brecht'i ile yetiştik biz.

Bize çözüm gibi görünmüştü : Epik tiyatro ile kurtulacaktı toplum ; tiyatro salonları, devrimin başladığı yerdi bizim zamanımızda.

Salonlardaki sloganları , ateşi unutmak mümkün değil. "Ana" oyunundan sonra nasıl da taşmıştık salondan Beyoğlu'na, sloganlarla ...

Resimlerdeki Brecht gülmezdi. Ciddi bir adamdı. Devrim de ciddi bir iştir. Dalgaya gelmez.

Yönetmenler "Epik olacağım" diye , oyuncular "Yabancılaşacağım" diye olmaz şeyler yaptılar. Tiyatronun eğlendirerek bir şeyler yapabileceği unutulmuştu bir ara.

O tiyatroculardan reklamcılar çıktı. Sanat Yönetmenleri , Mehtere caz çaldıranlar çıktı.

Daha ılımlılar şimdi , yine solcular solcu olmasına.. Gene "epik"ten yanalar. Senaryolar yazdılar. İnsani temalar keşfettiler...Kolay mı? Brecht sinmişti ruhlarına !

Nazım Hikmet'in şiiri sahnelenmez diye esip gürleyip altı ay dolmadan kendi tiyatrolarında Nazım Hikmet şiirlerini oyunlaştırdılar. Başkası yapınca "olmayan" onlar yapınca "oldu"(!).

Şimdi Brecht yeniden gündemde… Fena mı?

Oyundan önce yönetmenin yazısını okudum:

"Nasıl oluyor da yarım yüzyıl öncesi bir yazarın kaleminden çıkmış olan yapıtlar,günümüz dünyası sorunlarıyla böylesine güzel ve şaşırtıcı bir biçimde örtüşebiliyor ? Sorunlar mı değişmedi? Yoksa insanlık tarihi kendini yineleyen bir kader dizgesi mi?"

Düşündüm : Belki de konuyu açmak için soruyor? Ya da düşündürtmek için seyirciyi. Dikkat çekmek için yani!

"Tiyatro Pera'da sahnelenen her oyun söylenmesi gerekli "söz"ün önderliğinde yeni bir estetik arayışını da birlikte getirir.Savaş,faşizm ve çarpık ahlak dayatması temaları çerçevesinde Brecht'in oyunlarından ve "Faşizm Üzerine Yazılar" dan yaptığım bir seçki bu kez bizi kabare dünyasının ışıltılı estetiği ile buluşturdu."

Belli ki biliyor söylenmesi gereken "söz"ü !

Oyunun ilk dakikalarında galiba eski bir alışkanlıkla, oyuna o gözle bakmaya başladım. Söylenmesi gerekli "Söz" ne? Ne söyleniyor nereye bağlanacak ?

Oyun başladı.. "Epik" sandım , salona geç girenleri…

Sahnede ise çoğu tarihi yaşamamış gençler… Bir ustanın çevresinde.

Sözler dudaklara yabancı, gençler tarihe.. "Rol olsun" diye düşüyor havaya söz..Ama henüz "Gerekli söz" çıkmadı ağızlardan!

Bu gece gene Beyoğlu'na taşılacak mı?

Çevreme baktım. Öyle bir telaş yok. Ben de ,salıverdim kendimi.Oyun, "Rahat Yaşamaya Övgü" ya!

Oh..Ne güzel şarkıları şu Brecht'in..Ne de güzel söylemiş yahu! Hala yeni gibi her söylediği. Ama eskisi kadar neden dokunmuyor bana?

Ne de güzel icra ediyor sahnedeki oyuncular.

Oyuncular "yabancı"laşmış mı? Boşver…! Hepimiz yabancı olmadık mı içinde yaşadığımız topluma?

Güzel kız..Oyunu da iyi…Ne de güzel söyledi şarkıyı..

Şu çocuk.. İyi vurgulamadı ama ne gam !

Bu oyunlar hep böyledir. Önce bir giriş…Genel bir mesaj..Seyirci "hazırlanacak"!

Dokundurdular hafifçe şimdiki zamana… Ne dediler sahi? "Söz" hala yok ortalarda…

Ama müzik iyi. İyi sesler var içlerinde. Bir de iyiniyetliler hepsi..

Sunucu dedi ki: "Gidelim bir eski zamana" .

İşte Schweyk- Kupa meyhanesi'nde.. Bizim de meyhanelerimiz vardı o günlerde.

Oyun Schweyk ile başladı.Tutuklandı Schweyk..

İkinci sahne Sibirya yollarında.

Arkasında bir şeylere sarınmış adamlar..Dağ mı oldular ne?

Eski teknik sahnede.. Bizde sahne tekniği de gelişmedi canım..Plastik de yok,estetik de..

Birden geçtik Arturo Ui'ye… Çete lideri Ui'nin yükselişi.. Hitler de böyle yükselmişti . Neden tarihteki bazı olaylar benziyor birbirine ?

Tarih tekerrür edermiş. İlk seferde trajik olan şeyler tekrarında komediye dönüşür demiş biri.. Kim? Aman kim demişse demiş! Şimdi benim durumum komedi.

İlk yarı sonu geliyor.. Sahne toparlanacak. Bir özet yani…"Format" böyle… Ders alacak seyirci…

"Aramızdan çıktı bu kanlı kasap-onu biz besledik bu nasıl hesap?

Gözünü aç dostum bu böyle gitmez.

Görmek öğretir yalnız bakmak yetmez"

Böyle geçti ilk yarı, 1 saat 15 dakika..

Aklımda kalan: Hitler ve Arturo Ui … Hatırladım ! Ayni adamlar aslında..

Dersimizi de aldık..Şimdi çay içmeye..

İkinci yarı başka bir oyun. Üç Kuruşluk Opera..

Gene bir "hazırlayıcı" giriş…

Üç Kuruşluk Opera'dan bir şarkı…İçimi ısıttı bir anda..

İkinci yarıyı daha önceden de çalışmışlar galiba. İlk yarıdan daha iyi oynanıyor. Daha başarılı herkes. Herkes daha epik,daha Brecht'yen…

Yoksa ben mi alıştım,saldım ya kendimi..

Tüm yarı ayni oyun..Arada bir hatırlatma yapılsa da ilk yarıya.

Hitler, Arturo Ui… Şimdi de Mac ve Peachum... Polis Şefi Brown..

Hepsini benzettim birbirine…

Polly ne renkli yorumlanıyor! Tarihteki tüm Polly'ler gibi..

Şimdi daha renkli ve keyifli..Takmadım aklımı savaşa,kapitalizme falan..Onlar orada söyledi ben baktım buradan..Şarkılar da güzeldi ..Eğlenceli bir akşam oldu ne yalan söyleyeyim.Eski duygularım canlanacak gibi oldu.Ama arkadaşlar yok ki yanımda…Yalnız kaldım zamanla..

Son şarkı ve 1 saat 15 dakika..

30000 TL yardım almış bu oyun..Neye yeter bu zamanda? Görünen, yetmemiş de..

Ben eski solcu, Brecht'çi.. Sevindim gençler adına.

Neydi öyle 3 saat arasız Brecht oyunları bizim gençliğimizde? Damarlarımız fırlardı yerinden.... Şimdi fragmanı veriyorlar. "Best of Brecht" yapmışlar… 3 saatte Brecht..Meraklıysan gider okursun sonradan……..Gerçi bu da yeter ya konuşman için arkadaşlar arasında..

Bir eksik var gene de.. Şöyle bir iki kadeh "sakinleştirici" oyun sırasında.. Kabare ya…

Çok başarılı idi Ezgi Kasapoğlu şarkılarda..

Levent Öktem, adayımızdır her ödüle..Onu, "Müzikal Oyun" dalına koyarlar..Şarkı söylüyor ya..

Linda Çandır da umut veriyor bayağı.. O da yardımcıya aday olur, daha genç ya..

"İnsan ne ile yaşar?" dedi son şarkı..

"Kötülükle" yaşarmış..Oldu mu ya!

Döndük evimize..Düşündük : Neydi "Söylenmesi gerekli söz?"

Kraliçenin habercisi belli ki gelemeyecek! Gerekli söz de …

Nerde kaldı "Rahat Yaşamaya Övgü" ?

Şuna bakarım : Sokak ne kadar gerçek ? Sahne ne kadar "ayna"?

Yoksa daha mı öndedir sokakta akan hayat?

İmza:
Eski bir Brecht'çi ve solcu"

Nakleden: Melih Anık
www.melihanik.blogspot.com

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Taylan İnan - ( 2/16/2009 )
Bir şeyi anlatamama haliniz baki. Eski solcu yeni yatırımcı gayri. Bir de yeni solcu halinizi bir görsek muhterem. Kem alat ile kemalat olmuyor. Yani, solculuk eskide kalmış ise Bireht’i anlama çabanız biraz ’arak’ronik duruma denk düşüyor. Sen, sol ayaklarını bırak da sitede hazır sana yer vermişlerken, adamakıllı eleştiri yazısı yaz, benim de çapınıza ilişkin bir fikrim olsun. Yalap şap, üstünkörü, kaçak kat çıkarak yazdığınız yazılarla bir şey anlatmış olmuyorsunuz, saygıdeğer nakledici. Eleştiri: çaba,emek, zeka, isteyen bir iş, hobi olaral yapılacak bir iş değil ki. Yatırım ve ticaret işlerine benzemez. Yani o tür işlerde beton her zaman betondur. Yapmaya çalıştığınız işe biraz daha özen lütfen, olmazsa beton. Sen sol ben selamet, sayın arkaik solcu, ya da Bireht sevici abi.

saygılarımla


Doğan Akdoğan - ( 2/12/2009 )
Tipik bir ""Melih Anık"" yazısı.. ama BİZ sizi pek ANlayamadIK sayın Melih Anık.. siz eleştirmek için eleştirenleştirdiklerimizdenmisiniz.Yada size nasıl olsa beleş haydi Melih Anık sende eleş mi dendi.!
Hangi yazınızı yada başka bir deyişle ELEŞTİREMEDİKLERİNİZİ okusam hep bir art niyet seziyorum.Bir çok yazınızı inatla ve derviş sabrıyla okurken yorum yapmamaya dayanabildim.ama artık sabredemedim ve buyüzdende muradıma eremeyeceğim için size kızgınım.Bir çok yazınızda yazarken BİZ diyorsunuz.Siz kaç kişisiniz acaba.Yani "Melih Anık Eleştirmenler Birliği" mi var? Yoksa oyunları GYODER olarak mı izliyorsunuz.Ayrıca eski bir SOLcu olarak hepimizin eşit şartlarda yaşamamız gerektiğini düşündüğünüzden, buna inandığınıza inandığımdan dolayı GYODER olarak biz tiyatro öğrencilerine ve sizin burdan yaptığınız işin okulunu okuyan dramaturgi bölümü öğrencilerine ne gibi bir destek veya yardım yaptınız yada yapacakmısınız? Yapacaksanız nerede ve nezaman yapacaksınız ? Yapamayacaksanız neden "mayacaksınız.."acaksanız projeleriniz ve düşünceleriniz nedir ? Öğrenmek isterim.Pardon İZ.BİZLER yani.Türkiye’deki sayılı güzide tiyatrolara ve onların değerli oyuncularına eleştiri adı altında yazdığınız bu yazılardan dolayı sizi eleştiriyorum.Yetmedi.Bir kez daha eleştiriyorum.Buda kesmedi birdaha eleştiriyorum.. Nasıl olsa beleş değil mi.aaaaaaaa bak şimdi oldu mu bu ? Bacak kadar çocuk ben ne anlarım tiyatrodan,eleştiriden değil mi ama.Hay benim Şemsi paşa pasajında sesim büzüşsün emi...


Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 450
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Gazanfer Özcan'ın Ardından... (Özlem Özdemir) - 2/17/2009
  • Gazanfer Özcan'ı Kaybettik (Melih Anık) - 2/17/2009
  • Gazanfer Özcan'ın ardından... (Gazanfer Özcan) - 2/17/2009
  • Duru Tiyatro - Bana bir Picasso Gerek (Melih Anık) - 2/17/2009
  • Genç Oyuncunun Acıları (Eser Ali) - 2/16/2009
  • Birinci Yıl... (Orhan Aydın) - 2/16/2009
  • Absürd Tiyatroda Koza ve Gidip-Gelmek (Tuğçe Kanbur) - 2/13/2009
  • Adam Olacak Kadın ve Sevgililer Günü (Yurdagül Yurtseven) - 2/13/2009
  • Ne Dersin Azizim, İstanbul DT Cevahir Sahnesi'nde (Savaş Aykılıç) - 2/13/2009
  • Aykut Işıklar'a, Nedim Saban için Söyledikleri Hakkında Kınama Metni (Tuncer Cücenoğlu) - 2/11/2009
  • Tiyatro Pera - Rahat Yaşamaya Övgü - (Eski bir Brecht'çi ve solcudan rahat yaşamaya övgü…) (Melih Anık) - 2/11/2009
  • Ziyaretçi - Adana Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 2/11/2009
  • F451 – Bizim Tiyatro (İsmail Can Törtop) - 2/9/2009
  • Dinmeyen Alkışlar ~ Gülsün Siren Kınal (Karin Kökciyan) - 2/9/2009
  • Fırtına (Taner Can) - 2/9/2009
  • İstanbul’dan Bir Jean Claude-Carrière Geçti (Cengiz Peksoy) - 2/8/2009
  • Yanıtı Olmayan, Bol Sorulu Bir Oyun: KARATAVUK (Üstün Akmen) - 2/7/2009
  • Caza Kanunu - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 2/7/2009
  • Dinmeyen Alkışlar - Cahide Sonku (Cüneyt İngiz) - 2/6/2009
  • Pera Güzel Sanatlar'da Öğrenci Olmak (Yurdagül Yurtseven) - 2/5/2009
  • Tiyatroadam’dan adam gibi tiyatro: Albay Kuş (Rengin Uz) - 2/4/2009
  • Tiyatro Benim Adım (İsa Karslı) - 2/2/2009
  • Neden Tiyatro (Kemal Oruç) - 2/2/2009
  • Yılın Oyunu ve Yönetmeni'nde En iyi'ye Aday Olabilecek bir Oyun : İNEK (Melih Anık) - 1/30/2009
  • Ordu Belediyesi Karadeniz Tiyatrosu (OBKT) tam 45 yaşında... (Üstün Akmen) - 1/30/2009
  • Gar (Erdinç Yapan) - 1/30/2009
  • Altı Haftada Altı Dans Dersi: Sıcacık bir dostluk öyküsü (Rengin Uz) - 1/29/2009
  • Gecenin Kulları (Yazan-Yöneten : Dinçer Sümer) – Antalya Devlet Tiyatrosu (Öznur Çetin) - 1/29/2009
  • Suç, insanın en karanlık olgularındandır: Nehrin Solgun Yüzü (Üstün Akmen) - 1/28/2009
  • Nazım Hikmet Zaten Memleket ve Sahneler Sansürlenmesin (Yurdagül Yurtseven) - 1/28/2009
  • İzmir'de Tiyatroculara Destek Kampanyası (Ulaş Tuzak) - 1/28/2009
  • Tiyatronun Önemi (Serkan Fırtına) - 1/28/2009
  • Çehov - Vişne Bahçesi / İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları (İBŞT) (Melih Anık) - 1/23/2009
  • Şarkıların Annesi Aysel Gürel, Çocuk Tiyatrosunda da Yaşamaya Devam Ediyor (Yurdagül Yurtseven) - 1/23/2009
  • Verin bir önyargı, dünyayı yerinden oynatsın: Kırmızı Pazartesi (Üstün Akmen) - 1/21/2009
  • İzmir Sanat Kulesi (Ulaş Tuzak) - 1/19/2009
  • Bürokrasi dolambacında bir vatandaşın öyküsü: Deri Ceket (Üstün Akmen) - 1/16/2009
  • Kel Oğlum Keleş Oğlum (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 1/16/2009
  • Eşik - Ankara Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 1/15/2009
  • Şehir Tiyatroları bir ailedir edebiyatı (Feridun Çetinkaya) - 1/14/2009
  • Ful Yaprakları ~ Civan Canova (Karin Kökciyan) - 1/14/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..