Kadın sorunsalı yüzyıllardan beri tiyatro sanatının başat konusu olarak hep tartışıldı ve tartışılmaya da devam edilecek, öyle görünüyor. Devletin ve mülkiyetin ortaya çıkmasından bu yana ‘erkek ideoloji’nin ürettiği değerlerin gölgesinde yaşamak durumunda bırakılan kadın, çağdaş dünya diye adlandırılan günümüzde hala özgürce toplumsal hayata dahil olma savaşımı veriyor ve kimlik arayışını sürdürüyor.
Bugün ‘muhafazakâr düşüncenin, kadınları toplumsal ve kültürel yaşamın haricinde tutmaya çalıştığı’ tartışmaları sürerken sanat alanında varlığını sürdüren duyarlı kadınlarda sorunlarını farklı anlatım teknikleri görünür kılmanın uğraşındalar. Bakırköy Belediyesi Şehir Tiyatroları ‘yeni metin, yeni yazar’ arayışında gerçekleştirdiği yazarlık atölyesinde gündelik yaşamın hengamesi içinde unutulan, ya da görmezden gelinerek duyarsız kalınan ve ya tabulaştırılarak üzeri örtülen sorunları sahneye yansıtarak tiyatroda önemli bir sorumluluk üstleniyor.
Şehir Tiyatroları bu bağlamda Yazarlık Atölyesi’deki çalışmalarda ortaya çıkan farklı bir oyunu sahneliyor bu defa. Gülce Uğurlu’nun faklı statüdeki kadınların “kadınlık halleri”inden esinlenerek farklı bir kurgu ile kaleme aldığı “Medeni Hali: Kadın” adlı oyunun gösterimi devam ediyor. Şehir Tiyatroları’nın oyuncularından Yelda Baskın’ın yönetmenliğini üstlendiği oyunun dramaturjisi Ceren Ercan’a dekor ve kostüm tasarımı ise Aslı Ersüzer’e ait. Işık tasarımın Yüksel Aymaz’ın düzenlediği oyunda genç oyuncular Elif Ürse, Gülce Uğurlu, Selen Domaç, Esra Ruşan, İpek Ayaz, Pervin Bağdat, İlkin Tüfekçi ve Pınar Tunçeğil birlikte görev alıyorlar.
Medeni Hali: Kadın’ da birbirinden farklı hayatların kıskacında yaşayan sekiz kadının iç dünyasında yaşadığı hayal ve gerçekler kadınların kendi mahrem odalarından ifşa ediliyor. Kadınların büyüme ve değer edinme sürecinde yaşadığı gelgitler, evlilik hayalleri, ayrılık acısı ve öfkesi, kendi iradesi ile özgürce hayata dahil olma girişimleri kadın bakış açısı ile değişen değerler üzerinden anlatılıyor. Oyun geçmişten bugüne kadının rolü ve konumuna bir itiraz niteliğinde yorumlanmış.
Yönetmen Yelda Baskın yorumunda kadınların mahrem dünyalarına cesurca bir yolculuk yapıyor. Sekiz farklı kadının dünyasını sahneye aktarırken kimi zaman komik kimi zaman da dramatik bir tarzla, yalın ve samimi bir dil kullanarak kadınla
rın yaşamından süzdüğü farklı hayatların ürettiği sorunları birbirine bağlayarak ortaklaştırıyor. Reji yorumunda deneysel bir anlatımı tercih eden Baskın, yalın ve anlaşılır dekor tasarımında kadın dünyasının bilinmeyen “öteki” dünyasının çelişki ve paradoksunu da nesnel bir yaklaşımla izleyici ile paylaşıyor.
Oyunda görev alan oyuncular anlatımın başat unsuru olarak kurgulanmışlar. Oyuncular her bir kadının iç dünyasını, yaşamsal farklılıkları bağlamında aktarırken sahici ve içten bir yasılama ile kadınların “yaşantı” parçalarını inandırıcı bir tavırla sahneye aktarıyorlar. Oyuncular, kendileri için tanıdık olan ve aslında gündelik yaşamlarında aşina oldukları “sorun”u anlatırken özenle düşünülmüş bir oyunculuk örneği sergiliyorlar. Her bir oyuncu yorumunda abartıya kaçmadan ölçülü bir hareket düzeni ve duygu uyumu ile sorunun anlatımını ortaklaştırıyorlar.
Medeni Hali: Bekar adlı oyun bir sorunu yeniden tartışması ve kadınların yaşadığı hayata dikkat çekmesi bakımından önemli bir oyun olarak karşımıza çıkıyor. Bakırköy Belediye Tiyatroları bu bağlamda önemli bir sanatsal olayı gerçekleştiriyor.Oyun Bakırköy Belediye Tiyatroları Turhan Tuzcu Sahnesi’nde izlenebilir.
Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...