| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Antalya'da Sevgi, Merhametsizlikle Yer Değiştirirken: Othello
Üstün Akmen



Shakespeare’in eserlerini defalarca okumuşluğum, yıllar içinde çok kez gerek sinemada, gerekse tiyatroda seyretmişliğim var. Shakespeare uzmanı değilim, ama Shakespeare ile ne kadar çok uğraşılırsa, metinlerinde o kadar gizli anlam bulunabilir gibime gelmiştir hep. Örneğin, son olarak Antalya Devlet Tiyatrosu yapımı “Othello”yu izlerken, oyunun Faustus efsanesinden etkilendiğinin kendimce ilk kez ayırtına vardım.

Othello, Destamona’yı öldürmeye giderken, Iago tarafından programlanmış gibidir, öyle değil mi ama?

Esasında, içten içe öldürme olayına karşı gelmek ister, ama Iago’ya inanmıştır bir kere ve olay mutlaka gerçekleşecek, Destamona’yı öldürecektir. Faust ise, bilgi ve güç elde etme karşılığında ruhunu şeytana satar.

Şimdi, dikkat buyuracak olursanız, insanoğlu yüzyıllardır sadece hastalık ve sonuç olarak ölümden nasıl kurtulacağının hesaplarını yapmakta. Şeytansa bu alışverişten, tanrıyla giriştiği düelloda hep bir yandaş bularak sıyrılıyor.

Ne ilginç değil mi?

MALCOLM KEİTH KAY’İN REJİSİ
Oyunu Antalya Devlet Tiyatrosu yapımı olarak ve de Malcolm Keith Kay’in rejisinden izlerken, insanın kendi güçsüzlüğüne yenik düşmesini tragedyanın temeline yerleştiren “Othello”yu, elbette ki sadece bir kıskançlık tragedyası olarak alıp kabul etmedim.

Diğer taraftan, Malcolm Keith Kay’in her bir sahnesinin biçimi ve kuruluşu açısından başarıya ulaştığını açık yüreklilikle söylemeliyim. Tragedyanın coşku boyutlarını art arda getirmekteki ustalığı, mantıksal gelişimi hiç mi hiç savsaklamaması, hatta bu gelişimlerin altını kalın mı kalın çizmesi, kesintisiz eylem çizgisini izlemesine tam puan verdim. Büyücü sopası, Iago’nun tırnaklarındaki siyah oje, karakterlerin vücutlarındaki dövmelerle göstergebilim açısından söylemek istediklerini anladım, ama ne gerek gördüğünü çıkaramadım.

YARATICI KADRO
Malcolm Keith Kay’in 4 Perdelik eseri 2 Perdeye indirgediği yapımda, her kim ki çıkar da Özdemir Nutku’nun çevirisine dil uzatırsa hiç kuşkum yok ki tiyatronun tanrılarının gazabına uğrar. Hakan Dündar’ın dekoru yanılmıyorsam yönetmenin “barok öğeler” isteği doğrultusunda ızgara sistemiyle oluşturduğu dev demir konstrüksiyondan oluşan tasarımıyla Kıbrıs Kalesini de simgelemiş. Dekorun metalik görkemi rahatsızlık vermiyor. Dekor, özde belirli bir biçimi değil, bir kavramı belleklere ulaştırıyor. Dündar, biçimden yola çıkmış, teknikten yararlanmış, öze varmış. Dekor, işlevsel ve yorumlayıcı... Candan Günay’ın kostümleri, dekorun içinde eriyor, dekorla birbirini tamamlayarak yapılanıyor. Bu yapılanma, yönetmenin yorum öğesini ve iletisini izleyiciye taşımasını kolaylaştırıyor. Orkun Yılmaz’ın Dövüş Koreografisi mükemmel. Müziklerin seçimini her kim yapmışsa seçimine dirlik!

OYUNCULUKLAR
Malcolm Keith Kay, oyuncuyu çizgisel niteliğinde yönlendirmemiş, güdüsü arasında bölmüş. Ebru Tanrıver, Yalçın Temmuz Yılma ile Toray Bostan görevlerini kusursuza yakın yaparlarken, Eray Karayılan, Dük’te yetersiz. Hüseyin Atav, Âşık Roderigo olarak çok zayıf. Bülent Ünsür, Montano’da iyi, ama Giatiano’da hayli isteksiz. Başak İşür, öykünmeci arzusunu ve güdüsel akışını değişik sıralamaya tabi tutmasını pek güzel beceriyor. Kader Gözpınar (kâküllerine fena halde taktım) Emilia’yı seyirciye başarıyla ulaştırıyor. Diğer taraftan Yaver Cassio’da Orkun Yılmaz, gerçekten kutlanacak bir oyun vermekte. Ali Meriç, Brabantio olarak devinim ve diksiyon hâkimiyeti sayesinde eylemleri gibi metne de anlam kazandıracağı sözceleme durumlarını iyi tasarlamış.

IAGO KARAKTERİ
Iago’da Sertel Uğur’un oyuncu gömleği olduğunu kimse yadsıyamaz, ama bana sorarsa Iago'yu (belki de yönetmenin zoruyla) yanlış yorumlamakta. Eserde, Iago’nun Othello'ya karşı duyduğu, aslında aşk kökenli büyük nefret, büyük öfke, bilinçli bir öfke. “Latant homoseksüalite”nin (bastırılmış, gizli eşcinsellik) yanı sıra karısı Emilia'dan yola çıkarak (birçok erkekte rastlanan bir eğilimle) kadınlar hakkında bir genellemeye gittiğini ve işi ''misognie (kadın düşmanlığı, kadınlara karşı duyulan soğukluk, iticilik)”ye kadar vardırdığını görüyoruz. Dolayısıyla, Sertel Uğur’un Iago’yu güldürü unsurları katarak yorumlamasını anlamak (en azından benim açımdan) mümkün değil.

Destamona’da Meltem Gülenç, oyunun ilk bölümünde ezbere dayadığı bir oyunculukla son derece etkisiz bir Destamona çiziyor. Yani Gülenç’in yorumu yöntemsiz bir Destamona yorumu. İkinci bölümdeyse Shakespeare’in metninden ne algıladıysa seyirciye aktarırken kavrama ve yorumlama sınırlarını zorluyor, başarıya ulaşıyor.

SELİM BAYRAKTAR’IN OTHELLO’SU
Selim Bayraktar ise savaş alanlarının cengâverinin aşk meydanında nasıl da sıkışıp kaldığını, nasıl kendisiyle cebelleştiğini, nasıl da kıvranıp durduğunu fevkalade başarıyla yansılıyor. Othello nam Mağribinin, yüreğini Desdemona’ya kaptırmadan önce “iktidar”ken, aşkın ona asıl iktidarın neredeliğini sorgulatacağını mükemmel yorumluyor.

Kuşku, kuşkudan kaynaklanan kıskançlık, öfke, hırs, kızgınlık…

Kahraman Othello, kendi kendisiyle olan savaşımında yenilir, erir, biterken Selim Bayraktar sahnede yüceliyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 738
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Darwin'in Kaplumbağası (Cüneyt İngiz) - 6/10/2013
  • Günlerden Cumartesi, Meydanlardan Taksim (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Twitter Belası (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Boyun Eğmedik, Eğmeyeceğiz... (Üstün Akmen) - 6/6/2013
  • Son Oyun - Bir Ülke İçten Nasıl Bölünür??? (Deniz Zengin) - 6/6/2013
  • Samsun'da, -Baban Kimdi Bilemezdin- Deniliverince: Neyzen (Üstün Akmen) - 5/29/2013
  • Açıkça'dan Dut Şerbeti… (İhsan Ata) - 5/27/2013
  • Yaşamaya Dair (Üstün Akmen) - 5/27/2013
  • Devlet Benden Korkar Çünkü Tiyatrocuyum... (Kaan Erkam) - 5/26/2013
  • Taksim'de Kendi Kendine Takılmak… (Arda Aydın) - 5/25/2013
  • Antalya'da Sevgi, Merhametsizlikle Yer Değiştirirken: Othello (Üstün Akmen) - 5/25/2013
  • Bir Oyuncu; Şebnem Köstem (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 5/24/2013
  • Kitap İncelemesi: Yargıtatör (Tiyatro Oyunu) (Serkan Fırtına) - 5/24/2013
  • Masalların Duvarları Yüksek Olur: Peri Devden Korkuyor (Üstün Akmen) - 5/21/2013
  • Memet Ali Alabora Röportajı (Ulya Altıntaş) - 5/17/2013
  • Evrim, Ya Geriye Doğru da İşlerse: Kaplumbağa (Üstün Akmen) - 5/15/2013
  • Yar Bana Bir Ödül (Nedim Saban) - 5/15/2013
  • Hint Uygarlığı ve Tiyatrosu Üzerine (Serkan Fırtına) - 5/11/2013
  • Ödüllendirilemeyenler (Nedim Saban) - 5/11/2013
  • Made In Birol Güven Damgası Sahnede: Yatak Odası Diyalogları (Üstün Akmen) - 5/11/2013
  • Bir Hışmınan Geldi Geçti Globe Theatre, Peh, Peh, Peh: Kral Lear (Üstün Akmen) - 5/6/2013
  • Pal Sokağı Çocukları - Ankara Devlet Tiyatrosu (Kurtuluş Bilgilioğul) - 5/6/2013
  • Gay Olmak ya da Olmamak; Nathan Lane'li -The Nance- Broadway'de… (Ali Kemal Güven) - 5/2/2013
  • Aşkın Yeni Adresi - Taj Express (Kurtuluş Bilgilioğul) - 5/2/2013
  • Genç Yazar Uğur Saatçi Gene Trabzon'da: Bu Da Geçer Ya Hu (Üstün Akmen) - 5/2/2013
  • Othello Rize'de (Gülseren Engin) - 5/2/2013
  • Muhsin Hoca Kime Teslim??? (Nedim Saban) - 4/30/2013
  • Hayatı Seçmek mi Onuru Korumak mı: Jeanne d'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 4/27/2013
  • Su ve Ateş Anıları (Kurtuluş Bilgilioğul) - 4/26/2013
  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Suç ve Ceza Yabancı Sahnede… (İhsan Ata) - 4/26/2013
  • Orhan Asena Bu Yıl Da Konya'da: Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe (Üstün Akmen) - 4/24/2013
  • Jürilerin Koltuk İşgali (Nedim Saban) - 4/23/2013
  • MERYEM'İN VASİYETİ Walter Kerr Theatre'da perde açtı! (Ali Kemal Güven) - 4/22/2013
  • Kaan Erkam'ın Oda Tiyatrosu Sosyal Yasak Tanımlıyor: Tabusuz (Üstün Akmen) - 4/22/2013
  • Cengiz Sezici Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/21/2013
  • Kadına Şiddet Bu Kez Farklı Bir Konseptle Sahnede… Kurdele ya da Artı Sonsuz (İhsan Ata) - 4/21/2013
  • Neil Simon'ından Bir Nedim Saban Uyarlaması: Aşk'a 103 Adım (Üstün Akmen) - 4/17/2013
  • Murat Prosciler Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/17/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..