| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri Üstün Akmen Fazıl Say ve Özen Yula’dan bir ilk: “Stelyanos Hrisopulos Gemisi” Daha önce Nâzım Hikmet, Metin Altıok, Cemal Süreya gibi yazarları müzikleriyle anan ve çağımızın önde gelen bestecileri arasına ismi şimdiden büyük harflerle yazılan Fazıl Say, bu kere de İstanbul Müzik Festivali kapsamında ölümünün 60. yılında edebiyatımızın "büyük öykücüsü" Sait Faik adına bir beste yaptı. Fazıl Say’ın, Sait Faik’in "Stelyanos Hrisopulos Gemisi" öyküsü üzerine kurduğu, Özen Yula'nın yazdığı ve sahnelediği eserde gözbebeğim/iz tiyatro oyuncularımız Demet Evgar, Songül Öden ve Esra Bezen Bilgin anlatıcı rolünü üstlendi. Ankara Devlet Opera ve Balesi’nin ıpıl-pırıl sesi Soprano Zeynep Halvaşi ile her dinleyenini etkileyen sesiyle Serenad Bağcan'ın yanı sıra Borusan Quartet (Esen Kıvrak/1. Keman, Olgu Kızılay/2. Keman, Eftal Altun/Viyola, Çağ Erçal/Viyolonsel) ve Hakan Güngör/Kanun, Derya Türkan /Kemençe, Aykut Köselerli/Vurmalı Çalgılar Fazıl Say ile sahneyi paylaştı. ANLAŞILAMAMANIN ANLATILAMAZ YORGUNLUĞU Eserin dünya prömiyeri 25 Haziran akşamı Burgazada’da, yani Sait Faik adasında yapılacaktı ve benim konseri bu adada izlemem (kendimce) esastı. İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) Medya İlişkileri Direktörü Ayşe Bulutgil’e dil döktüm, ya anlamadı ya da anlamamakta kararlıydı. İstanbul Müzik Festivali Direktörü Yeşim Gürer Oymak zaten beni anlayamazdı, Genel Müdür Görgün Taner ise yüzüme bakmazdı. Doğrudan Fazıl Say’a başvurdum, asistanı Ceylan Karaca anladı, yarama parmak bastı, benim Zorlu Certer Performans Sanatları Merkezi’ndeki ikinci geceye kalmadan “Ölümünün 60. Yılında Sait Faik’i Hatırlama” etkinliğinin Burgazda’daki ilk akşamında bulunmamı sağladı. İlk gecede ısrarcıydım, çünkü anılarım vardı. O anıları Fazıl Say müziği eşliğinde tazelemem şarttı. ANILA-AAR Virtüoz kemancımız Yusuf Güler Aksöz, kemanını, ben kitaplığımdaki herhangi bir Sait Faik kitabını alır, Şefik Büyükyüksel, (ışıklar içinde uyusunlar) Dr. Önder Dai ve Bariton Mete Uğur ile 1960’lı yılların başında arada bir Burgaz’a varırdık. Balık/lar avlanır ve kızartılır, Kalpazankaya’da şaraplar açılır, ben keman eşliğinde bir öykü okumaya başlardım. Sonra Mete Uğur’dan bir arya, Aksöz’den “muhtemelen” Paganini Keman Konçertosu No. 1. Gece yarısı eve dönüş. Anlaşılamayan ısrarcılığım bundandı. BANA KLASİK MÜZİĞİ İLK GENCO ERKAL SEVDİRDİ Şimdi: “Bana klasik müziği ilk Genco Erkal sevdirdi” dersem vallahi yalan olmaz. 1950’lerin son yıllarında radyoya kulağımı dayayıp Pazar günleri saat 11’de Şan Sineması’ndan naklen verilen konserlerden birinde Genco Erkal’ın o olamazcasına mükemmel sesinden “Peter ve Kurt” öyküsünü dinlemiştim. Rus besteci Sergei Prokofiev’in (1891-1953) çocuklar için yazdığı bir eserdi bu. Eser, bir yandan çocukları bir orkestrada yer alan müzik aletleri ile tanıştırıyor, diğer yandan onlara müzik yoluyla öykü anlatılabileceğini gösteriyordu. Çünkü, Prokofiev, eserde, “Peter ve Kurt”un öyküsünü her bir karakteri bir enstrüman ya da enstrüman grubuyla ve bir müzik temasıyla özdeşleştirerek bir anlatıcı yardımıyla anlatıyordu. Klasik müziğe ilk olarak o günlerde tutkallandım. Fazıl Say’ın eseri tanıtırken: "Tamamı makamsal olacağı için benim için bir ilktir ve özeldir; bir klasik müzik bestecisinin Türk sanat musikisine bu kadar yakınlaşmak istemesi sanırım tarihte de ilk olacaktır. Piyano ile kanunun, viyolonsel ile kemençenin diyalog ve bütünleşme halinde olacağı bir ilk yaratmak istiyorum" sözleri belki biraz da Genco Erkal’lı/Prokofiev’li anılarımdan dolayı çooook fazla ilgimi çekti. “VUUUT”LAR… “Sait Faik”i dilerken ve izlerken anılarımı Burgazada üstündeki yıldızlara astım. Şehir Hatları Vapuru’nun uzun “vuuut”ları, Hızır Reis Motoru’ndan gelen gereksiz siren sesi beni beni hiç mi hiç rahatsız etmedi, hatta o sesler Hakan Güngör’ün tınılarına ayrı bir renk kattı. Anlatıcılar, edebiyatı müzikle buluşturan Özen Yula’nın yazılı metni ve kurduğu başarılı mizansen içinde teatralliklerine zenginlikler ekleyerek “Stelyanos Hrisopulos Gemisi”ni okudular. Şarkıcılar martıların topluca gak-gaklamaları eşliğinde şarkılarını mükemmelen icra ettiler. Steyanos Hrisopulos Gemisi’nin iskelenin poyrazı kıran limanlığında ilk denize salıverildiği o an yeniden yaşandı. Kemal Yiğitcan Usta’nın ışıkları Trifon’un evin önündeki çınar ağacının dibinde, üstünde otları kuruyan bir sandalyenin yanında olduğunu izleyicilere duyumsattı. DEKOR-KOSTÜM Machka (Neden Maçka değil be birader) tarafından özel olarak hazırlanan kostümler, öykünün ruhuna ve Fazıl Say’ın kurguladığı yapıtın melodisiyle özdeşleşmiş tasarımlardı. Şifon elbiseler Demet Evgar’ın, Songül Öden’in, Esra Bezen Bilgin’in naif bedenlerinde lodos ve poyraz rüzgârlarını çağrıştırdı, Stelyanos’un ya da Trifon’un ruh hallerini, yeri geldi dalgaların şiddetini simgeledi. Fikirbazzenger (ne demekse) görsel tasarımı özensizdi. Fazıl Say’ın müziği ve Özen Yula’nın rejisiyle Trifon’un annesini yitirdikten sonraki hâli ve dedesinin ona hep destek çıkması, Trifon’un küçük, ama usta bir gemicinin elinden çıkmış gibi olan gemileri, çocukların Trifon’u dışlaması, maddî zorluklar ve daha birçok konunun müzik-edebiyat birlikteliğinde anlatımı gayet sade ve samimiydi. Stelyanos Hrisopulos Gemisi, hepimizin çocukluk ütopyaları olarak Say-Yula işbirliğiyle Burgazada’da bir kez daha var oldu ve öyle de battı gitti. Üstün Akmen Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|