| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi Cüneyt İngiz Afife Jale; Türk Tiyatrosu’nda ilk Müslüman kadın oyuncu olarak sahneye çıkma cesaretini göstermiş, Türk kadınının sahnede duruşunu simgeleyen, kelime olarak “temiz, lekelenmemiş, iffetli” anlamlarını içeren bu isim, Yapı Kredi Bankası tiyatro ödüllerine de adını vermiş bir isim. Günümüze gelene kadar birçok değerli jüri üyesinin görev aldığı, ülkemizin önde gelen ödüllerinden olması da dikkat çekici. Bir bankası şirketinin sanata ve sanatçıya verdiği desteği göstermesi çok önemli bir ödüldür. Bu sene 18. düzenlenecek olan Afife Ödülleri, adaylarını açıkladıktan sonra ülkenin önde gelen tiyatro oyuncuları ve tiyatro sahipleri Afife Ödülleri’ne tepki olarak, basın toplantısı düzenlediler. Levent Özdilek’in sahibi olduğu “BO Sahne” salonunda basınla buluşan birçok tiyatro sahibi, Afife Ödülleri’nin anlam ve içerik bakımından, içinin boşaltıldığını, ödülün değersizleştirildiğini, ahbap-çavuş ilişkisi içinde çok ciddi bir hataya düştüklerini belirtmek istedikleri için bu toplantıyı yaptıklarını bildirdiler. Toplantıda Ali Poyrazoğlu, Nilgün Belgün, Behzat Uygur, Zafer Diper, Kemal Kocatürk, Levent Özdilek, Nilgün Bıyıklı, hastalandığı için toplantıya gelemeyen Müjdat Gezen, turneden mesaj gönderen Metin Zakoğlu, kendi tiyatroları adına artık Afife jürisinden ödül istemediklerini, Afife jürisinin acilen kendini yenilemesi ve güncellemesi gerektiğini, bu sene Komedi dalının değerlendirmeden kaldırılmasının tam bir fiyasko olduğunu belirttiler. Konuşmayı açan Ali Poyrazoğlu, ödülün anlamı ve içinin boşaltıldığını belirtti. Kendisinin bu ödülü birçok defa aldığını, amacının aday gösterilmediği için tepki değil, bu ödüllerin varolan sıkıntılarının giderilmesi olduğunu söyledi. Jürinin görevini yerine getirmek için oyunlara, yetkin olmayan ön jüri gönderilmesini, o kişiler değer görürse, asıl jürinin gittiğini duyduğunda çok şaşırdığını, ön jürinin yetkinliğinin yeterli olup olmadığını nasıl bileceklerini belirtti. Ali Poyrazoğlu bu seneden itibaren Afife jürisinin oyunlarına gelmesini istemediğini, artık Afife Ödülü istemediğini, bunu da varolan duruma dikkat çekmek için yaptığını belirtti. Aynı zamanda salonda bulunan 14 tiyatro sahibinin aynı şekilde düşündüğünü, Türkiye’de ciddi bir konuma sahip bu tiyatroların böyle düşündüğü bir ortamda, Afife Ödülleri’nin de değer kaybettiğini söyledi. Gerekirse bu yıl ödüllerin ertelenmesini ya da iptal edilmesini, gerekli tüzük değişiklikleri yapıldıktan sonra verilmesini önerdi. Ali Poyrazoğlu, hastalandığı için toplantıya katılamayan Müjdat Gezen’in aynı serzenişte bulunduğunu, 7 yıldır Afife Jürisinin oyunlarına gelmediğini belirttiğini söyledi. Bu saatten sonra da böyle bir beklentisi olmadığını da konuşmasına eklemiş. Ali Poyrazoğlu bu toplantıyı düzenlemeye karar verdiklerinde, Afife Ödülleri başdanışmanı Haldun Dormen’in kendisini aradığını, toplantıyı yapmaması konusunda konuştuğunu, seneye kendisini istediğini belirtmiş. Konuya hassasiyetle yaklaşan Ali Poyrazoğlu bu rüşvet gibi tekliften hicap duyduğunu belirtti. Jüri içinde bulunan Göksel Kortay’ın da jüri içinde gruplaşma olduğunu ve baskı oluşturulduğunu ilettiğini belirtti. Ali Poyrazoğlu ayrıca oyunları değerlendiren jüride, ödüle aday olan oyuncuların olduğunu, dolayısıyla değerlendirmelerin sağlıklı olamayacağı konusuna da değindi. Galata Perform’da yönetmen olan Okan Ürün’ün ve aynı ekipteki dramaturg Ceren Ercan’nın jürisi oldukları Afife Ödülleri’nde kendi oyunlarını birçok dalda aday gösterdiklerini, Nedim Saban’ın Müziksiz Evin Konukları oyununda başrolü oynayan Serpil Tamur’un da aynı şekilde jüride olmasının, ödüle gölge düşürdüğünü belirtti. Komedi dalının bu sene değerlendirilmemesinin ise tam bir fiyasko olduğunu, Afife jürisinin böyle bir karar almasıyla komedi dalında en büyük ödülü kendilerinin alması gerektiğini bildirdi. Komedi dalı kaldırılacaksa geçmişten günümüze komedi yazarlarını ve komedi ustalarını ne yapacaklarını sordu. Nilgün Belgün, 7 yıl önce Afife Jürisinin kendisine ödül vermek istediğini ama aynı dalda bir başka oyuncu yüzünden kendisini ekarte ettiklerini, dolayısıyla o günden beri Afife Ödüllerini kabul etmediğini belirtti. Ayrıca jüri değerlendirmesinde Komedi dalının kaldırılmasının çok yakışıksız bir davranış olduğunu belirtti. Behzat Uygur, oyunlarına gelen bir jürinin ikinci perdeyi seyredemeyeceğini, başka bir oyuna yetişmesi gerektiğini söyleyerek olayın dramatikliğini ortay koydu. Behzat Uygur, Türkiye’de bir jüri mafyasının oluştuğunu, kendi içlerinde al gülüm ver gülüm ilişkisi içinde olduklarını anlattı. Behzat Uygur, yaklaşık 7 yıldır kendi tiyatrolarının Afife Ödülleri’ni reddettiklerini de ekledi. Levent Özdilek, tiyatroların değerlendirilmesi için oyunları dolaşan jüri üyelerinin neden bilet almadıkları konusuna değindi. Ciddi sponsorluklarla hazırlanan ödülleri vermek için jüri olarak seçilen kişilerin biletlerini alarak, neden tiyatroya destek olmadıklarını sordu. Levent Özdilek, tiyatro oyunları değerlendiren jürilerin yetkinliklerinin ne olduğunun da sorgulanması gerektiğini belirtti. Levent Özdilek Direklerarası jürisinin oyunlara bilet alarak gittiğini ve saygınlıklarını koruduğunu belirtti. Aynı hassasiyeti Afife jürisinden de beklediklerini söyledi. Zafer Diper konuşmasında Bizim Sahne ekibi olarak oyunlarını Kadıköy’de oynadıklarını, herhalde Asya kıtası olması nedeniyle jürinin oyunlarına gelmediğini, zaten tiyatro olarak Afife Ödülü konusunda istekli olmadıklarını belirtti. Afife jürisinin acilen tarafsız ve şeffaf bir hale gelmesi gerektiğini kaydetti. Kemal Kocatürk ise olayın siyasi boyutlarına atıfta bulunarak, TUSAK ile dayatılmak istenen düşüncelerin, ödüller yoluyla kabul ettirilmeye çalışılmasına değindi. Bu doğrultuda büyük şirketlerin sponsor olduğu Tiyatro Ödül jürilerini etkileyerek, TUSAK’ın kabul ettirilmeye çalışıldığını anlattı. Toplantının kesinlikle aday olmadıkları için yapılmadığını tekrar tekrar belirten sanatçılar, Türkiye’nin en önemli ödüllerinden biri olan Afife Ödülleri’nin ve bu ödüllere destek veren Yapı Kredi Sigorta’nın iyi bir değerlendirme yaparak, tarafsız, şeffaf ve açık bir hale gelmesi için toplandıklarını, amaçlarının yıkmak, bölmek ya da bölmek değil, aksine bu ödüllerin devam etmesini, ama devam ederken de tarafsız, açık ve net olması gerektiğini belirttiler. Basının oldukça büyük ilgi gösterdiği toplantı bireysel röportajlarla tamamlandı. Cüneyt İngiz Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|