| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samsun'da Sihirli Flüt Üstün Akmen Samsun Devlet Opera ve Balesi, 2014 sezonunda Mozart (1756-1791)’ın “Sihirli Flüt / Die Zauberflote”ünü, dahi bestecinin Mason kardeşi Emanuel Schikaneder (1751-1812)’in librettosundan sahneliyor. Uzmanlar, “Sihirli Flüt”ün içeriğinin, 1791 yılında Viyana halkını çok yakından ilgilendiren olgulara sahip olduğunu söylerler. Esrarlı olaylar, komik tipler, vahşi hayvanlar, oryantalizm veee hem neşeli, hem de mutlu son hep bir şeyleri simgelermiş. Operanın kişileri de çeşitli simgelerden oluşmuşmuş. Ne bileyim ben! Öyle derler işte! Örneğin, kötü kalpli Gece Kraliçesi, Mason aleyhtarı İmparatoriçe Maria Theresa’nın ta kendisiymiş. İyilik timsali Başrahip Sarastro, Mozart’ın bağlı olduğu Mason locasından, tanınmış bilim adamı Ignaz von Born’u; Tamino, Masonluğa eğilimli olan İmparator İkinci Joseph’i; sevgilisi Pamina ise Avusturya halkını simgelermiş. Öyle söylerler! DİLDE ÖZGÜNLÜK Mozart’ın lirik tiyatro, komik opera, ciddi opera gibi üç ayrı sanat formunu birleştirdiği eserini bu kez Samsun’da Recep Ayyılmaz sahneye koymuş. Koyarken de Saadet İkesus Altan’ın bilinen libretto çevirisini değil, eserin özgün dilini yeğlemiş, bence iyi de etmiş. Gel gelelim aryalar Almanca, konuşmalar Türkçe olunca ne yalan söyleyeyim kulak yadırgıyor. Yönetmen Ayyılmaz, Mozart’ın bu eserdeki düşüncelerini açık seçik kavramış, kavradığı için de eserin özünü oyuncularına doğru anlatmış, yapıtın dakikadan dakikaya nasıl gelişip ne biçimde biçimleneceğini iyi hesap etmiş. Doğru yorumu elde edebilmek amacıyla bütün sesleri, bütün jestleri, bütün değişik hareketleri, birbirine benzemeyen her şeyi uyumlu hale getirmiş ve modernize etmiş. Zaman ve mekânı özgün halinden farklı kurgulamış. Synthesizer, benzin bidonu, hareket halinde jeep, tablet bilgisayar, patenli ve gözlüklü kızlar, altın sarısı miğferli kadın askerler, falan… Yorumunu parlak ve zekice buluşlarla süslemiş. YARATICI KADRO Diğer taraftan, Rus Şef Alexander Livenson’un orkestrayı başarıyla yönettiğini rahatlıkla söyleyebilirim. Birçok bakımdan olağanüstü olarak nitelendirilen uvertürün icrası, benim bulunduğum akşam (hiç abartmıyorum) mükemmeldi. Orkestra, gerekli mistik gerilimi oyun boyunca yansıtmayı da becerdi. Seyhan Atamer, dekor tasarımında konunun geçtiği çağı, Firavun Birinci Ramses dönemi Mısır’ında Isis Tapınağı ve çevresi olarak kabullenmiş, ama öyküyü zamansız ve mekânsız olarak yorumlamış. Sahne, görkemden özellikle kaçınılmış minimalist bir dekor anlayışıyla bezenmiş, ancak yalın olmak uğruna oyunun vazgeçilmezi fantastik öğeler yok sayılmamış. Elips ve üçgen içinde göz, gönye, pergel, şakül, G harfi... Yani masonik simgeler. Atamer, belli ki somuttan yola koyulmuş, ola ki amaçlamamış, ama sonuç itibariyle soyutu yakalamış. Gizem Betil’in kostümleri arasında, özellikle Pamina’nın ve Gece Kraliçesi’nin giysileri pek güzel. Betil, kostümlerin renk ve malzemelerini kontrol altında tutmuş. Oluşturduğu bütünlük kompleksi içerisinde, izleyicinin gözünü fazla yormayacak küçük detay farklılıklarıyla kostüm işini çözümlemiş. Papagena’nın kostümünü Marilyn Monroe’nun “The Seven Year Itch” filminde giydiği ünlü giysisiyle özdeşleştirmesi iyi bir espri. Yanı sıra kravatlı gömlekli rahipler, triangle biçiminde aksesuarlar ve benzerleri. Seyircinin oyundan kopmamasına, uzaklaşmamasına neden olanlardan biri de Oğuz Murat Yılmaz’ın ışık tasarımı. Yılmaz, oyunun geçtiği zamanı, yeri, atmosferi, duyguyu iyi bellemiş, doğal ışığı sahneye vermeyi başarmış. Oyuncuların gölgelerinin yere düşmemesini sağlamış. SESLER Mikhail Iskrov’un koro yönetimine de, Volkan Kıran’ın koreografisine de, solistlerin seslerine de sözüm yok. Hepsi disiplinli ve başarılı... Bas Tuncay Kurtoğlu’nun “O Isis und Osiris” aryası unutulur gibi değil. Bariton Eray Kocatürk’ün “Klinget Glöckchen klinget” ve “Zu Hilfe! Zu Hilfe”si de, “Der Vogelfaenger bin ich ja”sı da kulaklarda asılı kalıyor. Kocatürk, hele bir de üfler gibi yaptığı pan flütü kimi bölümlerde “mış” gibi yapmayı savsaklamasa! Neyse! Tenor Cumhur İbili de (Monostatos) Pamina’ya üzüntüsünü ifade ettiği “Alles Fühlt der Liebe Freuden”de çok iyi. Ormanın ve psişik güçlerin hükümdarı Gece Kraliçesi’nde Soprano Görkem Ezgi Yıldırım’ın Tamino’ya korkmamasını söylediği “Zittere nicht mein Sohn” ve Sarastro’ya duyduğu kini, alacağı intikamın dehşetini belirten “Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen” aryalarını dinleyemeyenlerin kaybı olduğu kanısındayım. O ne ses öyle! Bu kız bülbül mü ne! ESRA ÇETİNER Soprano Esra Çetiner Tural’ın tüm aryalarını, ama “Ach, ich fühl’s es ist entschhwunden”ini, Tenor Barış Yanç’ın “Dies Bildnis ist bezaubernd schön”ünü, alkışı hak eden aryalar arasında gönül rahatlığıyla saymalıyım. Diğer sopranolar Sezen Alanbay, Esra Büyükeller, Cansu Açıkgöz ile Ezgi Özer Mezzosoprano Eda Yıldırım, Alto Ceren Mirza Küçük özellikle vurgulama yetenekleriyle dikkat çekerlerken; Tenor Dinçer Gökçe, Bas Özgür Aslan, Bariton Enver Töre’nin, soprano İdil Millioğulları’nın adlarını da “sitayişle” anmalıyım. Dansçıları ve Çocuk Balesi’ni de unutmamalıyım. Demem o ki, “Sihirli Flüt”, başarılı bir yapım, başarılı bir gösteri… Gidilesi, görülesi ve dinlenesi… Üstün Akmen Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet igein - ( 5/27/2014 ) Dikkat. Kisisel is için bir kredi ihtiyaci mi? hemen tamam da kredi transferi için simdi (igein_h_yizevbekhai@admin.in.th): evet bu email irtibata geçerseniz. |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|