| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü
Üstün Akmen



2012 yılında bünyelerindeki oyuncu, yönetmen ve yazarlara üretim yapabilmeleri için olanak ve mekân sağlamak amacıyla kurulan Craft Tiyatro, geçen sezondan sarkan İngiliz yazar David Eldridge (1973)’in “Kalp Düğümü-The Knot of The Heart” adlı yapıtı ile sezonu sürdürüyor.

“In-Yer-Face”in önemli yazarlarından olan Eldridge, 2011 yılında Almeida Tiyatrosu’nda ilk gösterimini yapan “Kalp Düğümü”nde şok estetiği genel sanat tekniği olarak değil, bir tür araç olarak kullanırken, neyin gerçek olduğunu sorguluyor.

Eserde, bir arada tutunmaya çalışan bir anne ve iki kızının hayattaki bağımlılıkları konu edinilmekte. Anne Barbara’nın aşırı ilgisi, abla Angela’nın aşırı ilgisizliği, kız kardeş Lucy’yi devamlı aşağı çekiyor. Birbirlerine “hayır” demeyi bilemeyen ya da sürekli “hayır” diyen iki karakter, sevginin dozunun ayarlanamadığı ahvalde en kötü bağımlılıklardan biri haline dönüşebileceğinin örneğini veriyor.

TABU YERLE BİR
David Eldridge, yazılı metinde abartılmış ilişkiye bağımlılık teşhisi koyuyor. Aileden bağımsızlaşabilmek hiç kolay değil, tamam da, o zaman da sevginin bağımlılık halini alması da mukadder, öyle değil mi ama? Diğer taraftan, incecik çizgiyi pek güzel tanımlıyor. Bağlılıkla bağımlılık nasıl birbirine karışabiliri sorguluyor. Belli değil mi, aşırı sevgi, giderek sorunlara yol açacaktır. Bağlılık, odak noktası halini aldığında çocuk, ebeveynler için bağımlılığa dönüşüyor.

Fazla hoşgörülü davranmak, ebeveynin çocuğunun iyiliğine gibi görünen kimi davranışları, yeri geldiğinde “hayır” diyememek sonuç itibariyle ebeveynlere çocuklarını kaybettirebilir mi dersiniz?

“Kalp Düğümü” bu sorulara yanıt arıyor. Aile ve bağımlılık temaları giderek üst üste biniyor, saygınlık yitip gidiyor, bireylerin kendilerini imha süreci başlıyor.

YARATICI KADRO
Merkezi Palermo'da bulunan sanatçı kolektifi Nostra Signora’nın sanatçılarından Simone Mannino ve Jesse Gagliardi’nin oncacık alanda onca mekân duygusunu fiziksel/düşünsel anlamda yaratışları pek güzel. Sahnede yer verdikleri her şeyin oyunda rolü var. Taşınabilir (daha doğrusu sahne dışına itilebilir) öğeler, süreçlerin karakteristik özellikleri olarak ortaya çıkıyor. Gerekli black-out’ların süresi hayli kısalıyor. Dekor, gerçek bir yerin görünümünden çok daha fazla şey sunuyor, dolayısıyla (ışık tasarımı için aynı şeyleri söyleyemeyeceğim, ama) Simone Mannino ve Jesse Gagliardi ikilisi dekor tasarımları açısından övülmeyi, alkıştan pay almayı hak ediyor.

Okan Başar Bahar’ın çevirisine hiç sözüm yok, ama bir repliğin içinde geçen: “… sesini bile çıkarmayacaksın” komutunun ne kadar Türkçe olduğunu kendisiyle tartışırım ya da düzeltmesini sabırla beklerim. Yoksa çeviri tümüyle sözel ve jestuel düzene sokulmuş. Oyuncu, jestiyle ve bedeniyle yüzleşebileceği sözcelendirme durumuna erişebiliyor.

Çağ Çalışkur, oyuncularının işaret ve dayanak noktaları üzerine eklemlediği, ancak izleyicinin düşüncesinin katılımıyla kendini belli eden yönlendirici devinduyumsal ve duygulanımsal şemayı çok iyi çizmiş. Sadece şemayı çizmekle de yetinmemiş, “alt-partisyon” kavramının sınırlarını da hiç çekinmeden “mükemmel” sözcüğüyle tanımlanabilecek nitelikte belirlemiş, metne sırtını doğrudan yaslamadan, oyunun algılanılması gereken bölümlerini öne itmiş.

OYUNCULUKLAR
Oyunculardan Başhemşire Marina’da Melisa Doğu ve “Torbacı” Zec ile Magazin Muhabiri’nde Erkan Kolçak Köstendil görevlerini hakkıyla yerine getiriyorlar.

Televizyon dizisini, sinema filmini, reklam piyasasını bilmem, ama Angela’da genç oyuncu Ezgi Çelik (1984) eksik kalıyor. Çelik, oyun süresince hiç mi hiç aksamıyor, oyunu eksiltmiyor, düşürmüyor, ama ne yalan söyleyeyim (en azından beni) tatmin etmiyor. Angela’yı yaratırken, içsel deneyimini ifadeye yardımcı fiziksel ya da psikolojik araçları hiç mi gözden geçirmemiş. Oyunculukta nefes almanın role can verdiğini tam anlamıyla öğrenememiş. Artikülâsyonu önemsememiş. Önemsememiş öğrenmemiş olabilir, ama bu söylediklerim Ezgi Çelik bunları öğrenemez anlamına gelmiyor. Ezgi Çelik bana kızmamalı, iyi niyetime inanmalı, eksikliklerini tamamlamalı, yeteneğine olan saygıma inanmalı. Sadece çalışmalı.

Çok iyi oyuncugillerden İpek Bilgin, zıtlıklar arasındaki ilişkiyi nasıl da şaşırtıcı bir biçemle seyirciye yansıtmakta, doğrusu insan izlerken şaşırıyor. Tonlama ve vücut hareketlerinin uyumuna, dış aksiyonunu sürekli kontrol altında tutmasına; Barbara karakterinin özelliklerini önceden ve titizlikle saptamış olmasına; saptadıklarını sapla samandan ayırmasına, ayrıştırmasına hayran kalınıyor.

Sahneye ilk kez 14 yaşındayken “Yedi Kocalı Hürmüz” müzikalinde çıktığını, orada tanıştığı ünlü oyuncular Nilgün Belgün ve Levent Özdilek ile 1999 yılında oyunculuğa başladığını, Pera Güzel Sanatlar Lisesi Tiyatro Bölümü’nü bitirdiğini öğrendiğim Melisa Sözen’e gelinceee…

Kimin boynuna dolanacağımı, kimin elini öpeceğimi bilemiyorum.

Nilgün Belgün’ün mü, Levent Özdilek’in mi, Pera Güzel Sanatlar Lisesi Tiyatro Bölümü’ndeki eğitmenlerinin tümünün mü, yoksa Craft Tiyatro’nun yaratıcıları Çağ Çalışkur ile İpek Bilgin’in mi?

Melisa Sözen’i sahneye kim kazandırdıysa, yaşına başına bakmam boynuna atlarım, elini de öperim.

Melisa Sözen için bilmem başka ne diyebilirim.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 709
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Haldun Taner Sahnesi'nde 'Afife ve Bedia' ile 'Hayal-i Temsil'de Buluştuk (Füsun Akmen Balkaya) - 4/23/2015
  • Antikonformist ve Asi Bir Oyun: İmparatorluk Kuranlar (Üstün Akmen) - 4/15/2015
  • MUHTEŞEM GATSBY (Üstün Akmen) - 4/13/2015
  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015
  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015
  • Seyhan Belediye Tiyatrosu'nda Bir Nazım Hikmet Oyunu: Yolcu (Üstün Akmen) - 3/9/2015
  • 'Sekiz Saniye' ve Ömer Faruk Sorak (Füsun Akmen Balkaya) - 3/7/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı (Üstün Akmen) - 3/4/2015
  • Alanya Belediye Tiyatrosu ve 'Bir Şehnaz Oyun' (Füsun Akmen Balkaya) - 3/3/2015
  • Tiyatro Stüdyosu'ndan 'Her Yıl Kuşlar Geri Gelir' (İhsan Ata) - 2/24/2015
  • Dramaturg ve Görevleri (Kurtuluş Bilgilioğul) - 2/24/2015
  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015
  • Uygur Çocuk Tiyatrosu'nda 'Çocuk Ülkesi' Adlı Oyunu Seyrederken Çocukluğunuza Dönebilirsiniz! (Füsun Akmen Balkaya) - 2/9/2015
  • 'Olacak Şey Değil' Mi Dediniz! (Rengin Uz) - 2/6/2015
  • Adalette Kar Yok: 5. Frank (Üstün Akmen) - 2/4/2015
  • Tiyatroda yeni bir 'Uyanış' - Yağmur Yağmur Röportajı (Seray Şahinler) - 1/23/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Flaş Gelişme: Yönetmelik Yeniden Değişiyor - Erhan Yazıcıoğlu Röportajı (Seray Şahinler Demir) - 1/15/2015
  • Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi (Üstün Akmen) - 1/14/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • '2014 Yılının Son Günü, 2015 Yılının İlk Günü - Yeni Yıl Dedikleri….YALAN! (Füsun Balkaya) - 12/31/2014
  • İnsanın İçindeki Kumu Yıkaması: Tatminkar Ödül (Üstün Akmen) - 12/24/2014
  • Muhsin Ertuğrul Torun'larından Sinema'ya Bir Dokunuş… (Füsun Balkaya) - 12/22/2014
  • Tanrı, Eskişehir'de Sahneye İniyor: Jeanne D'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 12/17/2014
  • İzmit'te 'Alternatif Bir Tiyatro'nun 'Uyan-Ma'sı (Melisa Ayşegül Çal) - 12/16/2014
  • Komedi Dünyasında Yeni Soluk (Begüm Yılmaz) - 12/15/2014
  • İbrahim Zübükzade Başkent Ankara'ya Geldi (Füsun Balkaya) - 12/15/2014
  • Savaş Başar İçin Oğlundan Saygı Duruşu: Öykülerden Oyunlar (Üstün Akmen) - 12/14/2014
  • ...İki Dahi Yönetmen... Çürük Temel... Oya Palay Sahnedeki Bir 'Grande Dame'... Ekip Çalışması (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/14/2014
  • Ankara Şinasi Sahnesi'nde, Tiyatro Kedi 'İlhan Şeşen’' Şarkılarını Dinletmek İçin Seyirciye Güzel Bir Fırsat Sundu... (Füsun Balkaya) - 12/12/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..