“Bu kitabın yazarı yüreğini, kafasını,kalemini,boydan boya ömrünü halkına vermiş olmakla övünen, sıradan bir Türk şairidir. Öte yandan bu şair; adı, coğrafyası, ırkı, milliyeti ne olursa olsun,milli bağımsızlık, sosyal adalet,barış için dövüşen her halkın bu uğurdaki savaşlarını şiir ile övmüştür. Onların zaferlerini öz halkının zaferleri, yenilgilerini öz halkının yenilgileri, sevinçlerini, acılarını öz halkının sevinci, acısı bilmiştir. Bu kitapta bu acılardan, bu sevinçlerden,bu yenilgilerden , bu zaferlerden yankılar da vardır.”
der Nazım Hikmet RAN bütün eserlerine yazdığı önsözde...
Her sezon yeni oyunlarıyla gündemi etkileyen, geçtiğimiz sezon 200.kez sahnelenen “Sivas ‘93” belgesel oyunu ile Madımak Otel’de yaşananları hatırlatan, “Marx’ın Dönüşü” oyunu ile kapitalist sistemin kriz dönemini sorgulayan Genco ERKAL,
“ KEREM GİBİ : NAZIM HİKMET’LE 35 YIL” oyunu ile tiyatro sahnesinde Nazım Hikmet’in şiir dünyasından izlenimleri; ozanın yaşamı, şiirleri ve görüntüleri aracılığıyla anlatıyor.
Genco ERKAL, belgesel-tiyatro ve şiiri buluşturarak, seyircileri Nazım HİKMET’in şiir dünyasında bir gezintiye çıkartıyor...
Genco ERKAL’ın yönetip, oynadığı NAZIM HİKMET’in şiirlerinden oluşan tek kişilik oyunda, Nazım Hikmet’in gençlik yılları, mahkumiyeti, hapishane yılları, açlık grevi, zorunlu sürgünlüğü, vatan hasreti, tüm dünyayı kucaklayan insan sevgisi, dünya barışı için mücadelesi, kurtuluş savaşı izlenimleri, 20.yüzyılın dünya ölçüsünde en büyük ozanlarından birinin yaşamı, belgesel bir filmle bütünleşerek şiirsel bir destana dönüşüyor.
Oyun aynı zamanda 1975 yılında , ülkemizde ilk şiir-tiyatro deneyimini gerçekleştiren Genco ERKAL’ın Nazım HİKMET’le 35 yıllık yolculuğuna da tanıklık ediyor. 1975 yılında NAZIM HİKMET’in “ Kerem Gibi” oyununu uyarlayan Genco ERKAL’ın Nazım Hikmet’le geçen 35 yıllık serüveninden etkinlik görüntülerine de yer veriyor.
Genco ERKAL ‘ın tiyatroda “ KEREM GİBİ”yle başlayan Nazım çalışmaları, 1981 ‘de “ Her Gün Yeni Baştan”, ve 1990’da “MERHABA” ile sürdü. Daha sonra Mehmet ULUSOY’la birlikte gerçekleştirdikleri “ SEVDALI BULUT” ve Genco ERKAL’ın 17 yıldır sürekli oynadığı “Dostlar Tiyatrosu klasiği olan- “İNSANLARIM” adlı oyunlar geldi. Arada İstanbul Tiyatro Festivali’nde Nazım ‘ın 100. doğum yılı için sahnelediği
“ Nazım’a Armağan” yer aldı. Genco ERKAL’ın Nazım HİKMET’in çalışmaları, sadece Türkiye’de değil New York’tan Sidney’e, Toronto’dan Selanik’e, Berlin’e ve Paris’e uzandı. Türkçe dışında Fransızca ve İngilizce olarak sürdü. Nazım Hikmet’in dizeleri ve Fazıl SAY’ın müziği ile yaşam bulan “Nazım Hikmet Oratoryosu”nda , Genco ERKAL şiirleri anlatıcı olarak seslendirdi.
“KEREM GİBİ: NAZIM HİKMET’le 35 YIL” baştan sona belgesel bir film eşliğinde oynanıyor. Nazım Hikmet’in hayat hikayesi,fotoğrafları ve film görüntüleriyle sahneye taşınıyor. Selanik’ten Moskova’ya uzanan yaşamı ve memleket özlemi Nazım’ın kendi dizeleriyle Genco ERKAL tarafından seyirciye aktarılıyor.
Mükemmel bir ekip çalışması örneği sunan DOSTLAR TİYATROSU’na ve de GENCO ERKAL’a teşekkür ederim.
“Oyuncu”nun ölümü selamladığı yerde OZAN alıyor sözü yeryüzünde Türkiye, Türk halkı, Türk dili varoldukça duymadan edemeyeceğimiz sesiyle mutlu yarınları muştuluyor.
“ Oyuncu”nun sesi OZAN’la bütünleşiyor, güçleniyor, çoğalıyor “ KEREM GİBİ NAZIM HİKMET’LE 35 YIL” adlı oyunda...
Hala dilimizdeki sözü ve kulaklarımızda sesi ile
“ bağır/bağır/bağır/ bağırıyor, koşun kurşun eritmeye çağırıyor...”uz
Çünkü ;
“ Ben yanmasam/ sen yanmasan/ biz yanmasak/ nasıl çıkar/ karanlıklar/ aydınlığa ...!”
Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...