| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
BGST – Maya Sahnesi'nde Bugün Ne Var?
Melih Anık



“İlk kez 2001 yılında bir tiyatro sahnesi olarak açılan Maya Sahnesi, Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu’nun (BGST) ev sahipliğinde yeniden sahne sanatları alanının canlı ve dinamik mekânı haline geliyor.” (http://www.mayasahnesi.com/)

Ülkemin her köşesinde ‘gençler’, tiyatroyu yaşatmak için dar imkânlar ama ‘büyük’ yüreklerle ‘delice’ sayılabilecek işler yapıyor. Tiyatro yapmak için ‘deli’ olmak şart oldu.

2001 de Nihal Geyran Koldaş ve Metin Deniz tarafından Borusan’dan kiralanarak kurulan Maya Sahnesi, (şimdi Kumbaracı50’nin Genel Koordinatörü) Nilgün Kurt yönetiminde oldukça etkin ve başarılı bir beş yıl geçirdikten sonra salonlarla ilgili malûm sorunlar nedeniyle eski ‘neşe’sini kaybetmiş ve nerdeyse unutulmuş.

Bu salondan Krek Tiyatro, Eski Tiyatro, Seyyar Sahne, Stüdyo Drama, Boyalı Kuş, Altıdan Sonra Tiyatro, Bilsak Tiyatro Atölyesi, Tiyatro Boğaziçi geçmiş. O zamanlar herkesin yararlanacağı bir kitaplığı varmış. Fuaye Cafe’de her gece oyun sonrası oyuncular seyirciler ile buluşuyormuş. Oyunculuk, beden dili, dans, çocuk drama, tai chi gibi konularda atölye çalışmaları da yapılıyormuş.

Şimdi BGST’nin ev sahipliğinde nasıl olur sorusu ortada duruyor. Ne yapılmalı ki gene ayni noktaya dönülmesin?

Kardeş Türküler’in tadı damağımızda kalan dinletisi ile yapılan açılış gecesi gördüğüm heyecan, bana umut verdi. Bunda kırk yıl önce, yüreklerimizi çarptıran, farklılıklarımızın zenginlik olduğunu bize öğreten, ‘bizim’ demenin gurur ve mutluluğunu yaşayıp, bilinci ile yoğrulduğumuz ve öncü sanat örneklerinin verildiği bir atmosferi yaşamış olmamın da rolü çok, galiba. Kardeş Türküler’i dinlerken o ‘ruh’u yaşadım yeniden.

Kardeş Türküler salt söylemiyor, ‘canlandırıyor’. Her türküsü ayrı bir tiyatral oyun. Ekip bir bütün olarak sahnedeki oyunu, her performansta yeniden ‘yazıyor’. Kardeş Türküler’i ne zaman dinlesem kendimi ‘iyi hissediyorum’ . Çok dilli, kültürlü bu zengin toprakların bir ferdi olmaktan mutlu oluyorum, ülkemin geleceği için umut doluyorum.

Geceyi renklendiren Kardeş Türküler’in seyircilere çok kısa gelen dinletisi sanırım o salona güzel ve verimli tohumlar attı. Topluluğu o salonda daha çok görmek isterim. Topluluğun içinde olacağı bir müzikli oyun bekliyorum.

BGST, 1995 yılından beri tiyatro, dans, müzik faaliyetleriyle Türkiye kültürel ortamına yenilikçi ve özgün çalışmalarla dahil oldu ve bir geleneği sürdürdü. Şimdi, içinde sanat taşıyan/yaşayan topluluklara ve kişilere ev sahiplik yapacağı ve kendi mutfağında ‘pişen’ oyun ve performansları sergileyeceği bir salonu var.

BGST-Maya Sahnesi, Beyoğlu İstiklal Caddesi üzerinde iyi bir ‘lokasyon’da.(Atlas Pasajı karşısı) 100 kişi seyirci kapasiteli salonu, sanatçıların ve seyircilerin buluşma merkezi olmaya aday bir kafesi var. Kat yüksekliği ve kesintisiz görüş imkanı sağlayan salonu ile elverişli bir mekân.

Semaver Kumpanya, Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu, Tiyatro Güzel Şey, Çıplak Ayaklar Kumpanyası, İlyas Odman ve Tiyatro Boğaziçi’nin oyun ve performansları ile ilk ay programı yapılmış. BGST-Maya Sahnesi’nde her ay belirli temalar işlenecekmiş. İlk olarak 8 Mart Dünya Kadınlar Günü kapsamında, 7-13 Mart tarihleri arasında kadın temalı gösterimlere yer verilecekmiş. Umarım BGST, kolay tatmin olmaz, yaptıklarını yeterli görmez. BGST’nin potansiyelinin, hedeflerinden daha büyük olduğunu biliyorum. “Onlar yapmazsa kim yapacak?”

BGST, bilgi birikimi, tiyatro, folklor, müzik geleneğinin eski ve yeni yola çıkmış gönüllü temsilcilerinin enerji ve aklını Beyoğlu’na akıtma; BGST-Maya Sahnesi, Beyoğlu’nun sanat ve kültür hayatındaki örnek adreslerinden biri olma olanak ve potansiyeline sahip. Kamu ve özel sektörün sanat alanındaki işbirliğini organize edebilir, İstiklâl Caddesi’nde yeni bir ufuk açabilir. Gölgede kalmış olanların üzerine ışığını tutarak sanat hayatımızda yeni söylemleri gündeme çıkarabilir. Ülkemde tiyatronun, akademik kanatlarının gücünü yeterince kullanmadığını, hem ülke içine hem de uluslar arası alanda gösteremediğini düşünüyorum. Akademik söyleme olan yatkınlığı ile BGST, yerel ve uluslar arası alandaki temasları başlatabilir. BGST-Maya Sahnesi tiyatro alanında yapılan akademik çalışmaları yansıtacak bir buluşma merkezi olabilir.


BGST’yi oluşturan kişilerin bireysel birikim ve duruşlarının gücü, inandıkları yolda ‘hesapsız kitapsız’ yürümelerini sağlayabilir. Bunun içinde seyirciyi etkin hale getirmek amacı mutlaka olmalıdır. Sanat okuyan gençlerin kendilerini denedikleri, sanat severlerin ceplerindeki bir kitapta yakaladığı bir güzelliği, çayın, kahvenin yanında sandviç yerken yüksek sesle paylaştığı bir mekân olabilir. ‘Öğle molası’ (‘sandviç arası sanat’ - SAS) başlatılabilir. BGST-Maya Sahnesi Beyoğlu’dan her gün geçen her yaştan, kültürden ve düşünceden ‘genc’i kucaklamalı, seyircinin elinden tutulduğu hoş görü ve nitelikli sanatın merkezi olmalı.

Bir yer onun ‘orda’ olduğunu bilirseniz’ sizin olmaz, ‘gitmek, gelmek’ lâzım. Ama geleni gene gelmeye özendirmek ve ‘ora’nın ‘orda’ olduğunu göstermek lâzım. BGST’nin ‘ev sahipliği’ni iyi yapacağına inanıyorum.

Şimdi BGST bu ‘delice’ işe soyunuyor. Dilerim “BGST-Maya Sahnesi’nde bugün ne var?” sorusu hayatımızın içine yerleşir ve mekân, sanatın/ tiyatronun canlı merkezlerinden biri olur.

BGST-Maya Sahnesi’ne uzun ömürler diliyorum.

Melih Anık
http://melihanik.blogspot.com

Not: Sayıları gitgide artan küçük mekânların üst yapıda organize edilmesi ve güçlerin birleştirilmesinde yarar var. (Ortak tanıtım, bilet satışı, program …vb)

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 402
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Adsız Zaman ve Diyarlara Sürükleyen Bir Aktördü O - Ersin Umulu (Pınar Çekirge) - 3/13/2011
  • Bir Sahne Amiri'nin Vicdan Azabı (Savaş Aykılıç) - 3/13/2011
  • Zeliha Berksoy'dan, Tam Anlamıyla Bir -Butik- Oyun: İsmene (Üstün Akmen) - 3/10/2011
  • Pinter'siz Bir Doğum Günü Partisi, İstanbul Şehir Tiyatroları (Gülin Dede Tekin) - 3/10/2011
  • Mütevazılık, Özveri, Mutluluk, Kesişmeler, Uyarlama, Virtuozite ve Bir Büyük İkramiye (Can Murat Yaşar Şengel) - 3/6/2011
  • Okunacak En Büyük Kitap İnsandır (Yurdagül Yurtseven) - 3/6/2011
  • -Renkli- Bir OTOBÜS ( Sevilay Saral) – Tiyatro Boğaziçi (Melih Anık) - 3/6/2011
  • -Çatı- Altında Yaşanan Hayatlar… (İhsan Ata) - 3/6/2011
  • Hande Ataizi, Cihan Ünal'ın Karşısında Sahnede: Özel Hayatlar (Üstün Akmen) - 3/4/2011
  • 2011 Uluslararası Dünya Tiyatro Günü Bildirisi: İnsanlık İçin Tiyatroya Dair (Jessica A. Kaahwa, Uganda) (Jessica A. Kaahwa) - 2/28/2011
  • BGST – Maya Sahnesi'nde Bugün Ne Var? (Melih Anık) - 2/28/2011
  • İnsanın Duvarı Yine Kendisidir: Duvarların Ötesi (Asmin Singez) - 2/25/2011
  • Kemal Başar'ın -Çığ'ı- Demek İsterdim! İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 2/20/2011
  • Delilikle normallik arasında gidip gelen oyun: Ben Feuerbach (Fatma Babuşçu) - 2/20/2011
  • Son Yılların En Başarılı Oyunu: Ben Feuerbach (Hakan Urcu) - 2/20/2011
  • İki salkım halat, iki metre kumaşla Romeo ve Juliet yapılır mı, deli derler adama! (Ebru Seyhan) - 2/20/2011
  • Bir oyundan çok fazlası… Pir Sultan Abdal (İhsan Ata) - 2/14/2011
  • Aynı Twit'de Bir Tiyatrocu (Engin Alkan) ve Bir Eleştirmen (Yaşam Kaya) (Melih Anık) - 2/13/2011
  • Bir Öykü Sevdalısı ile Bir Türkü Âşığının Buluşması: Aşk Halleri (Selçuk Çelik) - 2/12/2011
  • Ben Sinema Artisti Olmak İstiyorum(Muyum?) (Cüneyt İngiz) - 2/12/2011
  • Mekan Artı'da EKİP'ten Oyun(un) Sonu (Beckett) (Melih Anık) - 2/10/2011
  • Gelinmiyorsa Gidilir Arkadaş! (M. Erkul Eğilmez) - 2/10/2011
  • Lafla Pişirilmiş Aşureden Oyun Çıkarmak: Şişman Domuz (Üstün Akmen) - 2/9/2011
  • Teksti Tanıyanın Anlayacağı Oyunlar'ın Sorumlusu Kim? (Melih Anık) - 2/9/2011
  • Çığ, İstanbul Şehir Tiyatroları'nda! (İhsan Ata) - 2/7/2011
  • Aşk Halleri Bir Başka Olur Bu Mevsimde (Mustafa Göksal) - 2/6/2011
  • Delidir Ne Yapsa Yeridir! (Nazım Sarıkaya) - 2/3/2011
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu'ndan Tertemiz Bir Yapım: Temiz Ev (Üstün Akmen) - 2/2/2011
  • Ezber Bozan Vanya Dayı (Çehov) - Tiyatro Stüdyosu (Melih Anık) - 2/2/2011
  • Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB) - Hesap Geçici Olarak Kapalı (Melih Anık) - 2/1/2011
  • Ali Sürmeli'den Resimli Osmanlı Tarihi (İhsan Ata) - 2/1/2011
  • Kadın Hayattır Memattır Kadın (Selçuk Çelik) - 2/1/2011
  • Oyunculuk Üzerine Yapılan Muhabbetin Işığı Söndü, Gölgeler Kaçıştı (Füsun Balkaya) - 1/31/2011
  • Eller Yukarı Donlar Aşağı: Elbiseler Fora (Cüneyt İngiz) - 1/31/2011
  • Kitap Tanıtımı: Kadın Sığınağı (Tuncer Cücenoğlu) (Serkan Fırtına) - 1/30/2011
  • İstanbul Hatırası - İstanbul Şehir Tiyatrosu (A. Emrah Özdilek) - 1/30/2011
  • İyi Bir Yurttaş Aranıyor - Tiyatro Mıh (A. Emrah Özdilek) - 1/30/2011
  • Dramaturg ve Dramaturgi Olmayınca... : Kadın Sığınağı (Üstün Akmen) - 1/28/2011
  • Gülhane Parkı'nda Bir Gün (Cüneyt İngiz) - 1/27/2011
  • Tıksırıyorum Öyleyse Varım (Yurdagül Yurtseven) - 1/26/2011
  • Selahattin Duman’dan Dumanaltı Aşklar... (İsmail Can Törtop) - 1/26/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..