| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçmişten Günümüze Sorumlu Bir Yolculuk… A4 İhsan Ata 2009-2010 sezonunda ilk kez perdelerini “Eksik” adlı oyun ile açan Tiyatro Hal, “A4” adlı yeni oyunuyla yeni sezonda da yolculuğuna devam ediyor. A4, Türkiye’de yaşanan siyasi sürecin sancılarını bir karakter üzerinden anlatarak veriyor. İntihar etmek isteyen Mahmut Hoca adlı bir karakterin yaşamından sunulan kesitler A4 kâğıdı üzerinden seyirciye sunuluyor. Haliç Üniversitesi öğrencilerinden oluşan Tiyatro Hal’in sahnelediği A4’ü Özer Arslan yazıp yönetiyor. Oyunda; Özgür Atkın, Güney Zeki Göker, Yunus Emre Yıldırımer, Melissa Özge Milanlıoğlu, Serkan Altıntaş, Fırat Albayram, Zeynep Yazıcıoğlu ve Özer Arslan görev alıyor. Türkiye’de yerli oyunların azlığından şikâyet edip, kendi coğrafyasını, kendi iklimini anlatmayı deneyerek, çoğu zaman yanılarak ama sürekli gelişerek yoluna devam etmeyi hedeflediğini ifade eden Tiyatro Hal, A4 oyunuyla söyleyecek sözü olan, politik tiyatro alanında ilerleyen, usta bir anlatıma sahip amatör bir topluluk. Öncelikle, Özer Arslan’ın Mahmut Hoca karakteri üzerinden verdiği politik söylemlerden ve dönemin çarpıklığını işaret eden çarpıcı mesajlarından dolayı takdir ve tebrik etmek boynumuzun borcu olduğunu söyleyerek başlayalım. Özer Arslan A4 oyununda bakış açısıyla siyasi süreci değerlendirip böylelikle oyunu politik bir zemine oturtarak, karmaşık kurgusu ve çok sesliliğiyle izleyici diri tutmayı da başarıyor. Yazar, aynı zamanda Zilan ve Uğur Mumcu’yu sahneye davet ederek gündemden uzak kalmayı tercih etmiş. Metin ile ilgili en önemli eksik noktalardan bir diğeri ise Mahmut Hoca karakterinin finalde metafordan uzaklaşarak gerçek bir kimliğe dönüşmesi. Hal böyle olunca Mahmut Hoca karakteri evrensellikten uzaklaşarak bireye dönüşmüş. Ayrıca finaldeki sıkışmışlığın biraz daha açılarak genele yayıp izleyicinin algısına destek olunması gerektiğini düşünüyorum. Oyunun dramatik bir yapısının olduğu tartışılabilir ama bu klasik formlar beni açıkçası hiç ilgilendirmiyor. Alternatif tiyatronun sunduğu bu imkânlar sayesinde izleyici karşılaştığı yeniliklerle farklılığın da keyfini sürüyor. Aynı zamanda bu yenilikler izleyicinin de dimağını işgal etmeye imkan ve olanak sağlıyor. Özer Arslan’ın yazıp yönettiği oyun ilk bakışta skeçlerden oluştuğu düşünülse de ciddi bir dramaturgi sürecinden geçtiği anlaşılıyor. Oyunda kronolojik bir sıralama da söz konusu. Mahmut Hoca’nın yaşadığı hayata konu olan karakterler de başlı başına bir oyun oluşturur nitelikte. Sahneye ilk çıkan karakterden son karaktere kadar anlatılan olaylar iç içe geçirilmiş belli bir uyum içerisinde. Metin, Mahmut Hoca’nın hayatına giren belli başlı karakterler üzerinden ilerliyor. Anlatılan karakterlerin gerçek bir kimlik olduğu ve onları bir araya getiren Mahmut Hoca’nın yaşadığı kimlik çatışmaları oyuna çok net yansımış. Özellikle dönem ve coğrafya çok iyi analiz edilmiş. Çemberin içinde olup çemberin dışından bakabilen Mahmut Hoca karakteri aynı zamanda izleyiciye kişisel siyasi görüşüyle tartışmaya müsait bir hale getirerek yerilip ya da övülmesine imkân tanınmış. Oyunun yönetmeni Özer Arslan’ı, çocuk dışında karakter analizlerini oldukça başarılı buldum. Ek olarak otistik rolünde oynayan oyuncunun bir süre sonra rolün dışına çıktığını söyleyebilirim. Özetle, köylü, otistik, idealist gazeteci, şarkıcı, züppe gibi birçok karakteri çok iyi tahlil ederek ete kemiğe bürümeyi başarıyor. Ayrıca yüklediği şive, kostüm, müzik ve sahne atmosferiyle de karakterleri destekliyor. Oyunda güçlü bir takım oyunculuğu gözlense de bireysel oyunculuklar ön plana çıkmış. Her bir oyuncunun oyunculuk sınavındaki gibi tek tek sahneye çıkarak izleyiciyle buluşması, kişisel performanslarına da olanak sağlamış. Oyunda görev alan Özgür Atkın, Güney Zeki Göker, Yunus Emre Yıldırımer, Melissa Özge Mlanlıoğlu, Serkan Altıntaş, Fırat Albayram, Özer Arslan ve Zeynep Yazıcıoğlu’nu tek tek kutlamakla beraber Yunus (….) rolüyle Yunus Emre Yıldırımer ve Melih(….) rolüyle Fırat Albayram gecenin öne çıkan isimleri… Ayrıca Berk Turancı gitarıyla ve Bahadır Uygur Pars klarnetiyle oyuna hayat veren isimler. Tiyatro Hal, A4’le, Maya Sahnesi’nde 16 Ekim’de izleyicisini bekliyor. Cesur, dinamik ve başarılı sunumuyla geçmişten günümüze yolculuğa çağıran bu politik oyunu kaçırmamanız dileğiyle… İhsan Ata --------------------------------------- Oyun tanıtım sayfası: A4 (A-dört) Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|