| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Köhneleşmiş Bir Vahşet Tiyatrosu Örneği: Islah Evi
Üstün Akmen



Yeni kurulan (içtenlikle uzun ömürler diliyorum) Çamur’dan Tiyatro’nun ilk oyun olarak seçtiği Amerikalı yazar Norman Lock (1950)’un “Islah Evi (The House of Correction)’ni izlerken, Fransız oyun yazarı, aktör, yönetmen ve şair Antonin Artaud (1896-1948)’u anımsadım.

Artaud’un 1932 ve 1933 yıllarında tiyatroya getirdiği öneriler o tarihte her ne kadar etkisini göstermişse de, ortaya sürdüğü kavramlar uygulama açısından tiyatroculara uygun gelmedi, “Vahşet Tiyatrosu” giderek sevilmedi.

Dolayısıyla, Çamur’dan gibi yeni kurulan bir tiyatro topluluğunun ilk oyun olarak Lock’un bu oyununu yeğlemesini (oyun 1996 Edinburgh Tiyatro Festivali’nde en iyi oyun seçilmiş olsa dahi) haklı çıkaracak nedenleri deşmek içimden gelmedi

KARAKTERLERİN “TERSİ-YÜZÜ”
Evet, doğrudur, Lock’un oyunu, “Vahşet Tiyatrosu” kıvamında bir oyun, ama oyunun el ilanında yer alan: “21. yy. insanının balonunu sıkı bir vuruşla patlattığı” savına katılma olanağını bulanın vallahi (amiyane tabirle) alnını karışlarım.

Daha oyunun ikinci tablosunda konunun nereye akacağı, sonunda ne olacağı ayan beyan belli olmakta… Yani şablon vahim!

Diğer taraftan, salonu dolduran 21. yüzyılın insanı, gerçekle yüzleşme anının sarsıcılığını zerre kadar duyumsamadığı gibi, kendini sorgulama gereği falan da duymuyor.

“Vahşet Tiyatrosu”nun amaçladığı “çağın huzursuzluğu ve endişelerini yansıtma”nın Lock’un anlattığı olayla hiçbir ilgisi bulunmuyor.

Lock, iki saat boyunca 21. yüzyılın çok uzağında bir olay anlatıyor.

Oyundaki Marion, Steve ve Carl karakterleri, insan kişiliğini ve duygularını dilimlere ayıran psikolojik yaklaşımı yadsımaktan uzak kalıyor, karakterlerin “tersi-yüzü” seyirciye yansımıyor, oyun sıradan bir polisiye komedi-gerilim oyunu olmaktan öteye geçemiyor.

“Islah Evi”ni izlemek, yazarın psikotik şizofreni sağaltıcı uzuuun mu uzun replikleriyle, perde arası gibi gereksiz zaman kaybı ile ve tam altı black-out ile tempoyu da yitirince iyice tatsızlaşıyor, kabalaşan ironik dil bile oyunu kurtarmaya yetmiyor.

İşte tam da burada, Sinem Özlek’in dramaturgi çalışmasının boyutu ister istemez merak uyandırıyor.

YARATICI KADRO
Ayrıca, Kenan Ece’nin çevirisinde Carl’ın: “Hiç de mene” demesi gibi anlamsız, “pul fiyatı arttı” gibi dil yanlışları ciddi anlamda kulak tırmalamakta.

Hiç pul fiyatı artar mı yahu, olsa olsa posta ücretleri artar!

Neyse!

Cem Yılmazer-Aslı Ersüzer imzalı dekor, dört mekân için altı (gereksiz) black-out’un çok uzun sürmesine neden olacak kadar hantal.

Cem Yılmazer imzalı ışık tasarımı da (bana sorulursa) yönetmene sahne tonlaması ve atmosfer yaratımı sağlayarak yardımcı olmaktan bir hayli uzak.

Hilal Polat’ın giysileriyse ortama uygun...

Özgür Palancı’nın özgün müziği, öykü ve duygusal içerikle (mizah, acı, öfke), hareket ve dramanın teknik yönleriyle bir bütün oluşturabiliyor.

OYUNCULUKLAR
Oyunculardan Kenan Ece, sözcükler arasında boğuluyor, devinim, yüz ifadesi ve jestüel açıdan hayli zayıf kalıyor. Ece, coşkularını yönetmeyi ve o coşkuları izleyiciye okutmayı şimdilik bilmiyor.

Mustafa Üstündağ, duygulanımlarını soğukkanlılıkla üretemediği gibi, duygulanımlarını oyunculuk biçemi içerisinde listeleyemiyor, kategorilere bölemiyor. Bir de: “Keşke, bu rol için bıyığını kesebilseydi” dedirtiyor.

Didem Barçın, yer yer iyi olmasına karşın, genel anlamda gövdesiyle ruhu arasında ve de iç aksiyon ile dışa dönük hareketleri arasında uyum sağlayamıyor.

“Oyunda mise en scene” nasıldı diye sual eyleyecek olursanız, doğrusu Engin Alkan’ın sahne yönetimi hakkında iki çift laf etmek hiç içimden gelmiyor.

Nedenini sorarsanız, Engin Alkan’ın ne söylesem alınganlık göstereceği herkes tarafından biliniyor.

Engin Alkan iyi bir tiyatrocu, ama nedense eleştirilmeyi pek sevmiyor.

Bu durumda, bana da değerlendirmenin “reji” bölümünü boş geçmek kalıyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Islah Evi
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 405
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Shakespeare Klasiğine Cesur Yaklaşım: Antonius İle Kleopatra (Üstün Akmen) - 8/12/2013
  • Soprano Didem ve Sinem Balık Alaçatı'daydı (Üstün Akmen) - 8/12/2013
  • Bir Aktörün Serüvenleri: Yaman Tüzcet (Serkan Fırtına) - 8/1/2013
  • Verdiği Söze Kanmayın! Padişah Taksim'e Topçu Kışlasını Dikecek (Üstün Akmen) - 8/1/2013
  • Memet Ali Alabora (Arda Aydın) - 7/29/2013
  • Kültür Nazırı Ömer Çelik de Yalan Söylüyor. AKM'yi Yıkacaklar (Üstün Akmen) - 7/27/2013
  • Kinky Boots: Sivri ve yüksek topukların üzerindeki erkekler (Ali Kemal Güven) - 7/26/2013
  • yavuzer çetinkaya (Murat Örem) - 7/21/2013
  • Üstün Akmen, Melih Gökçek'e Hayranlığını (!) Yazdı (Üstün Akmen) - 7/20/2013
  • afife jale ; anadoluda - ahter-i dünbale-dar - (Murat Örem) - 7/20/2013
  • Köhneleşmiş Bir Vahşet Tiyatrosu Örneği: Islah Evi (Üstün Akmen) - 7/19/2013
  • Tiyatrocular, Operacılar, Dansçılar Artık SES Çıkarmalı (Üstün Akmen) - 7/19/2013
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Bir Vodvil/Fars: Arapsaçı (Üstün Akmen) - 7/8/2013
  • Buyer & Cellar: Barbra Streisand patronunuz/yeni en yakın arkadaşınız olursa!... (Ali Kemal Güven) - 7/8/2013
  • Çok Yıllık Karıma Çok, Ama Çok Açık Mektup (Üstün Akmen) - 6/26/2013
  • Maktülün Son Sözü 'Filifu' Oldu: Katilcilik (Üstün Akmen) - 6/24/2013
  • Toplum - Sanat - Ülke (Erdal Yıldırım) - 6/24/2013
  • Salieri ile Mozart: -Önce Müzik Sonra Söz- ve -Opera Müdürü- (Üstün Akmen) - 6/22/2013
  • Başbakanımız Efendimiz AKM İçin Yalan Söylemeyi Sürdürüyor (Üstün Akmen) - 6/22/2013
  • Bette Midler 30 Yıl Aradan Sonra Broadway'de Gişe Rekoru Kırıyor! (Ali Kemal Güven) - 6/22/2013
  • Güngör Dilmen'e Saygı: Aşkımız Aksaray'ın En Büyük Yangını (Üstün Akmen) - 6/20/2013
  • Huzura Alınmak, Padişahım Çok Yaşa Diyerek Secdeye Varmak (Üstün Akmen) - 6/20/2013
  • Ağaç Bir Baskının Simgesidir (Yurdagül Yurtseven) - 6/14/2013
  • DENİZ GÖKÇER'i dinlerken.. (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 6/10/2013
  • Darwin'in Kaplumbağası (Cüneyt İngiz) - 6/10/2013
  • Günlerden Cumartesi, Meydanlardan Taksim (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Twitter Belası (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Boyun Eğmedik, Eğmeyeceğiz... (Üstün Akmen) - 6/6/2013
  • Son Oyun - Bir Ülke İçten Nasıl Bölünür??? (Deniz Zengin) - 6/6/2013
  • Samsun'da, -Baban Kimdi Bilemezdin- Deniliverince: Neyzen (Üstün Akmen) - 5/29/2013
  • Açıkça'dan Dut Şerbeti… (İhsan Ata) - 5/27/2013
  • Yaşamaya Dair (Üstün Akmen) - 5/27/2013
  • Devlet Benden Korkar Çünkü Tiyatrocuyum... (Kaan Erkam) - 5/26/2013
  • Taksim'de Kendi Kendine Takılmak… (Arda Aydın) - 5/25/2013
  • Antalya'da Sevgi, Merhametsizlikle Yer Değiştirirken: Othello (Üstün Akmen) - 5/25/2013
  • Bir Oyuncu; Şebnem Köstem (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 5/24/2013
  • Kitap İncelemesi: Yargıtatör (Tiyatro Oyunu) (Serkan Fırtına) - 5/24/2013
  • Masalların Duvarları Yüksek Olur: Peri Devden Korkuyor (Üstün Akmen) - 5/21/2013
  • Memet Ali Alabora Röportajı (Ulya Altıntaş) - 5/17/2013
  • Evrim, Ya Geriye Doğru da İşlerse: Kaplumbağa (Üstün Akmen) - 5/15/2013
  • Yar Bana Bir Ödül (Nedim Saban) - 5/15/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..