| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Barış - Adana Devlet Tiyatrosu
Ahmet Olcay




2500 YILLIK ÖZLEM

Günümüzde oynanan Barış, antik dönem oyunu.Yazarı ise Aristophanes. Komedi yazarının 2500 yıl önce yazmış olduğu oyun, günümüzde de oynanınca ilginç oluyor.2500 yıldır aynı sorunların yaşandığını anlatan oyun, insanın savaş karşındaki evriminin ne kadar uzun süreceğini hatırlatıyor. Savaş acısına son vermek isteği 2500 yıldır sürüyor olması ne kadar acı. Oyun bu acının oyunu.

Barış adına da yapılmış olsa savaşa inanmayın diyen oyun, barışın devlet elinde, iktidar elinde bir savaş makinesine dönüştüğünü gösteriyor.Bu sorunun çözümü için de barışın savaşla değil ancak sevgiyle korunacağını anlatıyor.Yönetici seçerken sevgiyi belirleyici yapmamıza işaret ediyor.Bana göre bu vurgu yetersiz kalıyor.Demokratik ve özgür insan yetiştirmeye de vurdu yapılmalıydı.Elbette bu insan, içi sevgiyle dolu demokratik ve özgür insan olmalı.Sevenler de yanlış şeylere inandıklarında acı şeyler yaratabiliyor.

İlgi çekici dekor insanı hemen 2500 yıl önceye götürüyor.İlk sahne, oldukça merak uyandıran bir o kadar da tarihi geçmişi kuvvetli bir şekilde yansıtan bir sahne olmuş.2500 yılı günümüze bağlamak için dekora bir şey eklenmemiş.Bu açık günümüz müzik enstrümanları kullanılarak kapatılmaya çalışılmış.Bu açık diyorum çünkü zaman zaman oyun günümüze dönüyor.Günümüzde geçen oyun, oyun içinde oyunla 2500 yıl önceye gidiyor.Enstrümanlar sayesinde dekoru günümüze kadar uzatmak mümkün oluyor.Ancak bu enstrümanların oyun içindeki oyunda kullanılmasının sihir bozma gibi bir dezavantajı da var.Oyun içindeki oyundan bir oyuncunun komutuyla çıkılıyor.Günümüz enstrümanları ve dansları kullanıldığında acaba oyun içindeki oyundan çıkıldı mı? kuşkusu doğuyor.

Tarihi dekor kan kırmızı renkle boyanınca binlerce yıldır dökülen kanlarla sulanan insanlık tarihini ve bu tarihten kalıntıları hatırlatıyor. Savaşla yıkılan medeniyetlerin acısını derinden hissettiriyor.

Muhteşem ışık oyunlarıyla oyunun atmosferi başarıyla sürdürülüyor . Savaş acısını, sahneyi kaplayan kan kırmızı renkle, adeta sahneyi boyayarak gösteriyor.Gözü yormayan bu renk, oyunun atmosferine izleyiciyi bağlıyor.Barışı, umudu,kararsızlığı,çelişkileri, hileleri renklerle sembolize edip, oyuna derinlik katmada büyük ölçüde yardımcı oluyor.İbrahim Karahan oyunda, insana ait her kavramın rengini böyle yaratmış.Bu başarısı da oyunun izlenme keyfini artırıyor.Savaş sırasında kan kırmızıya dönen sahnede umudun rengini de aynı anda başarıyla yansıtıyor.Bu ışığı kumanda etmede Hamdi Erkan’ın başarısını da unutmamak gerekir.

Kostümler iyi yaratılmış.Bu başarıda da dekor tasarımın da sahibi olan Şirin Dağtekin’in imzası var.Bizi alıp binlerce yıl ötesine götürüyor.Başarılı makyajla da desteklenince oyunun bütünlüğünü sağlanmış oluyor.Ancak bazı sahnelerde mikrofon oyuna derinlik katmayıp oyunun sihrini bozuyor.Amaç gizemli seslerse başka yollar denenmeli.Belki efektlerle yapılabilir.Oyunun içinde oyun olduğu her fırsatta gösterilen oyunda, mikrofon kullanılması oyun içindeki oyunu bozuyor. Oyun içindeki oyuna konsantre olan izleyicinin konsantresini bozuyor.

Oyuncuların zaman zaman kendilerini oynaması eğlenceli olmuş.Ayrıca antik dönem oyunları için verdikleri bilgiler yararlı olmuş.Yönetmen Kemal Kocatürk,’ün bu düşüncesi oldukça faydalı.

Seyirciye su atılacakmış gibi hareketler yapılması,izleyiciye haydi tempo tutun denilmesi beni çocuk oyununda hissettirdi.Televizyonlardaki ucuz kadın programlarında yevmiyeci izleyiciler ne yapacağını bilmediği için, sunucuların onlara tempo tutun demesini anlarım da, tiyatroda bunu anlamıyorum.Öyle bir hava yaratacaksınız ki izleyici kendiliğinden tempo tutmalı.

Gerçekçi üslup adına da olsa argo sözcüklere ve cinsel içerikli esprilere baş vurmak bana ucuz numaralar gibi geliyor. Oldukça da rahatsız ediyor. Argoya baş vurmayı bir ustalık hilesi olarak görüyorum.Yaratıcılığın bittiği yerde argoya baş vurulduğuna inanıyorum.Oysa bu kadar yaratıcılığın olduğu bir oyunda argo yerine daha farklı yaratıcılıklar geliştirilmeliydi.Üstelik 2500 yıl öncesinde, günümüz Türkiye’sinde kullanılan cinsel içerikli esprilerin kullanıldığını sanmıyorum.

Barış rolünde bayan oyuncu Burçin Börü, sevimli mahzun yüzüyle güzelim barışı gösterirken de, üzerine kan bulaştığında da yüzündeki isyankar ve trajik duruşuyla da oyuna derin bir anlam katıyor.Çok az sahneyle çok şey anlatan oyuncumuz,savaşta kadınların suçu olmadığını anlatıp,bunun erkek egemen dünyasından kaynaklandığını başarıyla gösteriyor.Savaşı yok etmede kadın gücüne olan çağrıyı da görüyoruz.

Gökhan Doğan rolünde başarılı fakat geçen yıl izlediğim Tartuffe rolündeki Gökhan Doğan’ı izler gibi oldum.Sanki aynı esprileri yapar gibi.Aynı vücut dili, aynı jest ve mimikleri gösterir gibi.Geçen yıl Tartuffe’u izlerken çok eğlenmiştim.Tartuffe’yi izlemeyenlerin Barış’ta Gökhan Doğan’la çok eğlendiğini biliyorum.

Evren Çağrı Turan’ın dikkatle takip edilmesi gerektiğine düşünüyorum. Oldukça yetenekli olmasını yanında gözleriyle oynayabilen az sayıdaki oyunculardan biri. Dilerim hep iyi yönetmenlerle çalışır da oyunculuğunu çok daha iyi yerlere taşır.

Ziya Humar, sahneye çıkarken müzik sanatçısı olduğunu belli etti. Meslek kalkanından kurtulması için çalışması gerekir. Bu çalışmalarını diksiyonu için de göstermeli.

M.Şekip Taşpınar, sesiyle, oyunculuğuyla oyunu çok iyi kontrol etti. Atmosferi koruma görevini almış gibiydi. Bu görevi başarıyla yerine getirdi.

Devrim Evin, Ömer Bertan ve Sebehattin Nazik’in mutlu bir o kadar uyumlu oyunculuklarını unutmamak gerekir.

Danslar(Tarkan Erkan) ve müzikler(Ayça Öztarhan Kocatürk) oldukça başarılıydı. Çok sesli müziğin seçimi çok iyi olmuş. İyi müzik olunca keyifli anlar yaşadım. Bu başarıda şan sanatçılarının rolü de yabana atılamaz.

Dilerim insanlığın barış özlemi 2500 yıl daha sürmez.

Ahmet Olcay

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 358
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Bana Benden Bahset - Evlilikte ufak tefek CİNAYETLER (Rengin Uz) - 12/14/2008
  • Orhan Alkaya, İBŞT'de gene bir ilke imza atmış: Canavar Sofrası (Üstün Akmen) - 12/14/2008
  • Canavar Sofrası - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 12/14/2008
  • Gripli Tavuklar (Hüseyin Manto) - 12/14/2008
  • Zorunlu Hedefler - Ankara Devlet Tiyatroları (İhsan Ata) - 12/13/2008
  • Çınar Polis Karakolu (Mustafa Firuz Bozkurt) - 12/11/2008
  • Tiyatroadam'ın mutlaka izlemeniz gereken oyunu: Albay Kuş (Üstün Akmen) - 12/11/2008
  • İKSV ve SANAT (Cüneyt İngiz) - 12/10/2008
  • Van Devlet Tiyatrosu'nda Bir Lope De Vega Oyunu: Çılgın Dünya (Üstün Akmen) - 12/10/2008
  • Ferhanca felsefe dersleri - Boşgezen ve Kalfası (Rengin Uz) - 12/9/2008
  • Barış - Adana Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 12/9/2008
  • Deri Ceket - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 12/9/2008
  • Laf -U Güzaf (Engin Alkan) - 12/7/2008
  • Antalya Devlet Tiyatrosu ve -Benim Doktor Oğlum- (Öznur Çetin) - 12/7/2008
  • Savaş Bezirganları için: -Korku ve Sefalet- ile -Savaş ve Barış- (Üstün Akmen) - 12/5/2008
  • Meraklısı İçin Öyle Bir Hikaye - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 12/5/2008
  • Kenter Tiyatrosu'nda 39 Basamak ve Türk Tiyatrosu'nda Yaratıcılık (Melih Anık) - 12/4/2008
  • Vişne Bahçesi - Bahçede Neler Oluyor (Cüneyt İngiz) - 12/4/2008
  • Babalar Gününde - Sevgi Yarışı (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • Masal Bilmeyen Çocuk (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • Evli Evine Evi Olmayan Nereye? (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • Ben Anne İstiyorum! (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • AH, GÜL O!.. (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • Bebelerin Hababam Sınıfı Harfleri Öğreniyor (Çocuk Oyunu) (Fevzi Günenç) - 12/3/2008
  • Franz Kafka'nın Dönüşüm'ü (Öznur Çetin) - 12/3/2008
  • Necdet Mahfi Ayral'ı Anarken (Pınar Öztürk) - 12/3/2008
  • Kırcaali'deydim... (Üstün Akmen) - 12/3/2008
  • İstanbul Efendisi – İstanbul Şehir Tiyatroları (İsmail Can Törtop) - 12/2/2008
  • Annen Baban İşte Bunu Bilmezler (Can Doğan) - 12/2/2008
  • Türk Tiyatrosu'nun Neden Var Olamadığı Bu Yazıda Gizlidir (Adnan Tönel) - 12/1/2008
  • Albatrosun Kanatları (Melih Anık) - 12/1/2008
  • Şahane Düğün (Selçuk Soğukçay) - 11/30/2008
  • Asuman Dabak Tiyatrosu'nda Başarılı Bir Komedi: Şahane Düğün (Üstün Akmen) - 11/30/2008
  • Vasıf 70 Yaşında Zengin Mutfağı Hala İşliyor (Mehmet Esatoğlu) - 11/28/2008
  • Ankara DT Tek Kişilik Şehir ile Beykoz Sahnesi'nde (Savaş Aykılıç) - 11/28/2008
  • Pembe’nin Hikayesi (Mustafa Acar) - 11/27/2008
  • Ben Öğrenciyken veya Cindi (Mustafa Acar) - 11/27/2008
  • Demokrasi ve Aşk (Mustafa Acar) - 11/27/2008
  • Çılgın ve tehlikeli bir serüven: 39 Basamak (Rengin Uz) - 11/26/2008
  • Suçlu Yürekler - Ankara Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 11/26/2008
  • Third Space Uluslararası Sanat ve Barış Konferansı - 15- 19 Eylül - Viyana (İlkay Sevgi) - 11/26/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..