| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ferhanca felsefe dersleri - Boşgezen ve Kalfası Rengin Uz Ferhan Şensoy, 14 yıl önce televizyon ekranına dizi olarak gelen, kendi yazıp yönettiği ‘Boşgezen ve Kalfası’nı tiyatro sahnesine taşıdı. Ferhan Şensoy’u tanıdığım günden bu yana onun çok özel bir insan, çok özel bir tiyatrocu olduğunu düşünmüşümdür hep. Pamuklara sarıp sarmalayıp değerini bilmemiz gereken bir tiyatro adamıdır o. Türk Tiyatrosu için çok önemli işler yapmıştır. Sadece yazdığı, sahneye koyduğu ve oynadığı için değil, bir enkaz olarak aldığı Ses Tiyatrosu’nu 20 yıldır büyük özverilerle yaşattığı için. 123 yıllık, Türkiye’nin bu en eski ve en tarihi tiyatrosu, Ferhan Şensoy sayesinde bugün hala ayaktadır…1885 yılında Halepli M.Hacar tarafından ‘Pera Sirki’ olarak inşa edilmiş olan bu güzelim bina, eğer bir alışveriş merkezi olmadıysa ya da yıkılmadıysa, Ferhangi Şeyler oyunu ile adım adım Anadolu’yu dolaşıp, kazandıklarını bu tiyatroya yatıran Ferhan Şensoy sayesindedir. Ferhan Şensoy gibi kendisini bu denli, her koldan Tiyatro’ya adamış insanların dünyada bile fazla olduğunu sanmıyorum. Ferhan, yazıyor, sahneye koyuyor, oynuyor, tiyatro ve sinema dünyasına oyuncu ve yazar yetiştiriyor. Bu arada, oyunları ile Türkiye’nin her yerini dolaşıyor, yurt dışına, Avustralya’ya kadar turne yapıyor. Tüm bunları yaparken, sanatsal işlerin ötesinde, tavanı açık, içine yağmur yağarken bulup sahip çıktığı Ses Tiyatrosu’nun kırmızı halılarının bakımından, vergilerin ödenmesine kadar bizzat kendisi uğraşıyor. Ferhan, 23. sezonuna giren Ferhangi Şeyler’e 2008- 2009 sezonunda da devam ederek 1621 oyunla (şimdilik!) rekora koşuyor…Ortaoyuncular’da yıllardır bir repertuar tiyatrosu sistemini uygulanıyor. Haftada üç değişik oyun perde açıyor. Ne yazık ki, Özel Tiyatroları’nın karşı karşıya kaldığı tüm olumsuzluklar Ortaoyuncular’ı da etkiliyor. Beyoğlu’nun orta yerindeki o güzelim görkemli Ses Tiyatrosu eskisi kadar dolmuyor. Boş locaları görmek içimi sızlatıyor. Ferhan’ı çok sevdiğim ve yaptığı işe saygı duyduğum için artık bir kan değişikliğinin zamanıdır diye düşünüyorum. Zaten kendisi de geçen yıl konuştuğumuzda ‘Kabuk değiştirip seyirciyi kazanmak gerek. Yoksa yeni kuşak tiyatro ile ilgili değil ki…’ diye dert yanmıştı. Evet bir kan değişikliği gerekli. Bu nasıl olur? Artık Ferhan’ın oyunlarını bir başka yönetmen mi sahneye koyar, Ortaoyuncular kadrosuna takviye oyuncu mu alır, başka bir yazarın eserini mi sahneler… Bilemiyorum. Topluluk, yeni sezonda artık bir Ferhan Şensoy klasiği olan Ferhangi Şeyler, Fername ve Boşgezen ve Kalfası’ nı dönüşümlü olarak sahneleniyor. OTURMUŞ KADRO Boşgezen ve Kalfası, aynı adlı eski diziden görüntülerle başlıyor. Yaşamında çalışmamayı ve başkalarının sırtından geçinmeyi ilke haline getirmiş evsiz barksız Boşgezen samimi bir tavırla yeni avına yaklaşıyor. Adam bu yabancıyı nereden çıkaracağını bilememenin şaşkınlığını yaşarken, Boşgezen eski arkadaşını (!) evinde bir geceliğine misafir olmaya ikna ediyor. Çiçekçilik yapan ev sahibinin oturduğu Ballıbaba çok eski bir İstanbul sokağıdır. Simitçisi, mahallenin meraklısı ve genel sorumlusu Pencere hanımı, çevreci kızı, her daim sarhoş çilingiri ve artisti ile renkli bir sokak…Onlara, bir günlüğüne diye gelip eve yerleşen ve mahalleye hemen uyum sağlayan Bosgezen de eklenir. Ev sahibi de işi bırakarak Boşgezen’in gönüllü ve hevesli ‘Kalfa’sı olur. Boş konuşmak ve boş gezerek var olmak akıl ister! Boşgezen, mahalle sakinlerini uyutmak için adını hayatlarında ilk kez duydukları büyük Çin bilgesi Konfüçyüs’ü kullanır. Bu Boş gezme felsefesi giderek hepsini sarar. Kalfanın evinde bu öğreti üzerine kurs açılır. Kurdukları dernek bir tarikata dönüşünce müritler arasında bölünme bile yaşanır! Ferhan Şensoy, sivri dilli muhalifliğini ‘Boş Gezen ve Kalfası’nda elden bırakmıyor. Tiyatro sahnesinde kalemini televizyona göre daha özgür oynatmış. Ortaya bugünün Türkiye’sine Konfüçyüs gözüyle eleştirel bir bakış açısı getiren, gündemi yakalayan bir oyun çıkmış. Ortaoyuncular’ın yıllardır birlikte çalışan, oturmuş bir kadrosu var. Bu sahnedeki uyum açısından olumlu ancak seyircinin hep aynı oyuncuları seyretmesi açından olumsuzluklar da taşıyor. Ferhan Şensoy (Boşgezen) ile Rasim Öztekin’i (Kalfa) karşılıklı seyretmek büyük bir zevk. Onlar 25 yıldır aynı sahneyi paylaşıyorlar. Hem tek başlarına hem ikili sahnelerde seyirciyi kavramasını çok iyi biliyorlar. Nefrin Tokyay (pencere Hanım), Ali Çatalbaş (simitçi ve yeğen) Elif Durdu (çevreci kız, Amerikalı gelin) Ebru Soyuerden (artist kız) Orhan Ertürk (boş konuşan) rollerinin hakkını veriyorlar. Erkan Üçüncü, çilingir rolünde ustalarının yanında iyi yetiştiğini gösteriyor. Her şey iyi güzel de oyun fazla uzun. Uzadıkça da tekrara düştüğü yerler oluyor. Keşke Ferhan, kıysa da biraz kısaltabilse, şöyle yarım saat falan… Ferhan Şensoy’un tiyatrodaki maratonuna yetişebilen yok. Ha gayret sevgili Ferhan…Ses-1885 gibi tarihi bir tiyatroyu bin bir güçlükle yaşatan Ferhan Şensoy’a büyük bir teşekkür borçluyuz. Borcumuzu ödemenin en anlamlı yolu da oyuna bilet almak, seyretmek ve alkışlamak… Boşgezen ve Kalfası/ Ses 1885- Ortaoyuncular- Tel 0 212 251 18 65-66 Rengin Uz Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|