| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Padişahın Dadısı Korku Olunca Başına Neler Gelir: Deli İbrahim
Üstün Akmen




Tarihsel olanın özündeki trajik öğeyi keşfedip evrensel insan sorunu üzerinde odaklanan ve bunu genelde yazınsal, özelde teatral yaklaşımın özgün diliyle ortaya koymaya çalışan önemli yazarlarımızdan Turan Oflazoğlu’nun “Deli İbrahim”i, şu günlerde İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun usta sanatçısı Ali Düşenkalkar’ın yorumu ile Bursa Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nca sahnelenmekte.

Ali Düşenkalkar için, keşke oyunun hemen başında Kösem Sultan’ın giriş yapıp, seyirciye sırtını, oyunculara yüzünü dönerek müzik girinceye kadar tam on dakika sessiz/sözsüz beklediği tabloyu kısaltsaymış; keşke, Kösem Sultan’ı makyajla biraz yaşlandırsaymış diyerek söze başlayacağım. Ne yapalım ki Düşenkalkar, Oflazoğlu’nun metni ile sahneleme arasındaki bağı bir geçiş, bir aktarım, birinin diğerine indirgenmesi olarak düşünmeyerek sözümü balla kesiyor. Tarihsel olayların ortasında yaşayan ve onlarla bütünleşen kişilerin iç ve dış çelişkilerini yansıtmayı ön planda tutmuş Düşenkalkar, diğer taraftan oyunu sadece tarihsel oyun olma özelliğinde bırakmamış. Ayrı göstergesel dizgeler arasında, örneğin sözel/sözel olmayan, simgesel/görüntüsel dizgeler arasında anlam ve karşıtlık etkileri kurmuş. Oflazoğlu’nun tarihsel dönem yorumunu, insanın evrensel gerçeğini yakalamaya doğru çekmiş. Böylece başarıyı elde etmiş.

Tayfun Çebi’nin bu oyun için yaptığı dekor çalışması, bence Çebi’nin özgün yaratıcı gücünü cömertçe sergilediği bir çalışma olmuş. Tayfun Çebi kalıpları bilerek, bildiği “kalıp” öğretilerinden yararlanarak, ama o kalıpları aşıp, kalıp kurallarını delerek özgün yaratıya varmış. Funda Çebi, kostümlerine düşünsel işlem yüklemiş, anlamsal değerler katmış, imbikten geçirilmiş zevk ürünü kostümler tasarlamış. Kostümlerini Tayfun Çebi’nin paralelinde ana fikri ve malzemeyi tarihi belgelerden derlemiş, olguyu malzeme yığını içinden özenle seçtikten sonra yaratısını başlatmış. Murat Gedikli, içinde yemeğin zorunlu tuzu kıvamında Osmanlı motiflerini kullandığı özgün müzikler yapmış. Notalar eylemin yerini pek belirtemiyor, ama doğrusunu söylemek gerekiyorsa müzik, oyunun atmosferini kimi kez tam bir akustik dekora dönüştürüyor. Ali Düşenkalkar, kullanacağı ışık türünü pek güzel saptamış, ışığın hangi anda ve hangi etki üzerine gösterimin gelişimi içinde devreye gireceğini iyi belirlemiş.

Bursa Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun başarılı bir oyuncu kadrosu var. Bu oyundaki kalabalık oyuncu kadrosunu Ali Düşenkalkar da fevkalade yerli yerinde, pek iyi yönetmiş. Gel gelelim nedense, Günay Y. Güney’den Silahtar Yusuf Paşa’nın uzun repliğinde sesini değişik akustik parametrelerde kullanmasını istememiş. Bülent Uçar (Kızlar Ağası) ile Nilgün Türksever Güçlü’nün (Hümaşah Sultan) 1. perdedeki tablolarında entonasyonla dile gelebilecek çeşitlemeleri es geçmiş. Ama kadro, genel anlamda iyi bir oyunculuk performansı sergilemiş. Kaan Nalcı, Cansu Can, Sinem Akar, Asaf Baran Bozkurt, Suat Oktay Şenocak, Burhan Narınç, Seyit Ahmet Sancak, İlyas Sarı, Uğur Serener, Esra Yaşar, M. Eren Topçak görülebilir, okunabilir ve duyguların temsil edilme uzlaşımlarına (“konvansiyon” karşılığı kullanıyorum) uygun düşen oyunculuklar sergiliyorlar.

Nilgün Türksever Görgü, rolden dışarı taşmadan oyunu sürdürüyor, varlığına inanmamız gereken o karmaşık kişi Hümaşah Sultan’da yanılsamayı bozmuyor. Didem Hun Liman’ın yorumladığı Turhan Sultan’ın duygulanımları, seyirci tarafından (üzgünüm ama) rahatça ve tam olarak okunamıyor. Bülent Uçar, bence Kızlar Ağası’nı iyi çözümlememiş. Oysa belli ki yetenekli bir oyuncu Uçar. Kızlar Ağası kişiliğine bürünmek için özel kanı edinmeli, dış görünüşü (duruş dahil) vermek için teknik geliştirmeli ve bunu yönetmeninden beklememeli. Müge Açıkdüşünenler de öyle… Can verdiği Hobyar ile arasına mesafe koyabilir, onun içini okuyabilir, role pekâlâ istediği gibi girip çıkabilir. Cinci Hoca ve Soytarı’da Murat Liman abartıya kaçmadan oluşturduğu coşkularını okutmayı çok iyi biliyor. Özellikle Cinci Hoca’ya gözle görülebilen fiziksel işaretler ekliyor. Günay Y. Güney ezberine daha bir ruh katmalı. E. Ertan Akman birikimindeki yaratıcılığın bütün yollarını ve yöntemlerini kullanıp tüketiyor, kusursuza yakın bir Kara Mustafa Paşa çiziyor. Nihal Türksever, kendine canlı fiziksel ve psikolojik yönelimlerden oluşan bir yön çizmiş koşuyor. Kösem Sultan karakterini nasıl biçimlendireceğini, bunu gerçekleştirmek için nelere çalışacağını, karakteri hangi yönden didikleyeceğini iyi bilmiş. Türksever, pertavsız altına alınması, gözlem altında tutulması gereken oyunculardan. Altuğ Görgü ise hiç kuşkum yok iyi bir oyuncu. “Lala” sözcüğünü bir daha “Lela” olarak kullanmayacağından eminim. Özgün sesini anında birkaç yarı-ton oranında değiştirip daha kalın, daha sıcak ya da tersine daha zayıflatarak ses rengini geliştireceğine, yüksek sesli repliklerinde sözlerinin anlaşılabilir olmasına çalışacağına da inanıyorum. Sultan İbrahim’in deliliğinin kendince bir zorunluluktan ileri gelmekte olduğunu iyi kavramış. İbrahim’i çılgınca davranmak, “cinnetinden daha çılgın” olmak zorunda olarak yorumlamış. Pek de iyi etmiş, başarıyı enselemiş.

Bursa Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu “Deli İbrahim” çalışmasıyla, ne yalan söyleyeyim Bursalıların alkışlarını analarının ak sütü gibi hak etmiş.

Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 568
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sanatın Doğası (Yurdagül Yurtseven) - 4/11/2009
  • Tiyatroda Günlük - 9 Nisan 2009 (Melih Anık) - 4/9/2009
  • Kabare – İstanbul Şehir Tiyatroları (İsmail Can Törtop) - 4/9/2009
  • Tiyatro Dünyası, Kendi Gök Kubbemiz oyunundaki sansür tartışmasına son noktayı koyuyor (Tiyatro Dünyası) - 4/7/2009
  • İki Oyun (Cimri ve İstanbul Efendisi) ve -Yönetmen-in Kafasındaki Seyirci… (Melih Anık) - 4/7/2009
  • Orhan Aydın'ın 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde AKM Önünde Yaptığı Konuşmanın Metni (Orhan Aydın) - 4/6/2009
  • Kendi Gök Kubbemiz - Topal Ördek (Rıfkı Demirelli) - 4/5/2009
  • Aşk (İçin Her Şeyi Yaparım Bunu Yapmam) ve Tanrıların Şafağı (Üstün Akmen) - 4/5/2009
  • Adana Devlet Tiyatrosu'nda Modern Pygmalion Öyküsü: Rita (Üstün Akmen) - 4/3/2009
  • Zaten Aktör Dediğin Nedir Ki? (Fatih Ermiş) - 4/3/2009
  • Padişahın Dadısı Korku Olunca Başına Neler Gelir: Deli İbrahim (Üstün Akmen) - 4/1/2009
  • Kırmızı Pazartesi (Fatih Ermiş) - 4/1/2009
  • Yaşamın Sesi (Tuncay Özinel) - 3/31/2009
  • Nazım Hikmet'in Sırtından Para Kazanılır Mı, Oy Mu Çalınır? (Üstün Akmen) - 3/30/2009
  • Geç Kalmış Değilsiniz (Mehmet Çetinkaya) - 3/30/2009
  • 6. Koğuş - Adana Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 3/30/2009
  • Yalancılar Koğuşu (4-7 kişilik oyun) (Abdurkadir Bal ) - 3/30/2009
  • Tiyatro Cef'in İlk Oyunu, İlerisi İçin Umut Vermiyor: Letafet (Üstün Akmen) - 3/29/2009
  • Yaban Ördeği ve İbsen Üzerine Kısa Bir İnceleme (Öznur Çetin) - 3/28/2009
  • Marx’ın Dönüşü – Dostlar Tiyatrosu (Selin Seyhan/Funda Sancar) - 3/28/2009
  • Dünya Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu Uluslararası Bildirisi (Roberto Frabetti) - 3/28/2009
  • 27 Mart 2009 - AKM Önündeki Konuşma Metni (Nedim Saban) - 3/28/2009
  • Dünya Tiyatro Günü (Yurdagül Yurtseven) - 3/27/2009
  • Tiyatroyu da Tiyatrocuları da Seviyorum (Nuran Becerikli) - 3/27/2009
  • Yakın Doğu Üniversitesi, 27 Mart Dünya Tiyatro Bildirisi (Hilmi ÖZEN) - 3/27/2009
  • 27 Mart 2009 Dünya Tiyatro Günü Bildirisi - Augusto Boal (Augusto Boal) - 3/26/2009
  • 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde HADİ ÇAMAN'A MEKTUP (Rengin Uz) - 3/26/2009
  • Yeşim Özsoy Gülan'ın Sessizleştirilen Topluma Tepkisi: Noter (Üstün Akmen) - 3/25/2009
  • Böyle Sansür Görülmedi! - 2009 Sansür Yılı (Kemal Oruç) - 3/25/2009
  • Eskişehir Günlükleri - Kendi Gök Kubbemiz (Rıfkı Demirelli) - 3/24/2009
  • Yeni Bir 27 Mart... (Orhan Aydın) - 3/24/2009
  • Marx’ın Dönüşü – Dostlar Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 3/23/2009
  • Bursa Şehir Tiyatrosu'nda Deli İbrahim Oyunu (Özlem Günal) - 3/23/2009
  • Trabzon Devlet Tiyatrosu'ndan Beklenen Oyun: Rumuz Goncagül (Fatma Babuşçu) - 3/23/2009
  • Dünya Tiyatro Günü Ulusal Bildirisi (Nedret Güvenç) (Nedret Güvenç) - 3/22/2009
  • Aşkı Yaşamak İçin Zaman Asla Geç Değildir: Bana Bunu Yapma (Üstün Akmen) - 3/21/2009
  • 27 Mart Dünya Tiyatro Günü Bildirisi (Yılmaz Onay - Nâzım Hikmet Kültür Merkezi) (Yılmaz Onay) - 3/20/2009
  • Kabaret - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 3/20/2009
  • Türkiye Tiyatrolar Birliği Dünya Tiyatro Günü Bildirisi (Temel Demirer) - 3/20/2009
  • Azerbaycan -Oyun- Çocuk Tiyatrosu Dünya Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Günü Kutlaması (Rasim Aşın) - 3/20/2009
  • İletişimsizlik Düşanının Bilinmez ve Görünmez Rengi: Bayrak (Üstün Akmen) - 3/18/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..