| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Yalçın Menteş Tiyatrosu'nda Bir Çetin Akcan İşi: Eros Pansiyon
Üstün Akmen




Yalçın Menteş Tiyatrosu, Çetin Akcan’ın yazdığı ve yönettiği “Eros Pansiyon” başlıklı oyunu oynamakta. Çetin Akcan, bu kere de sıradan dört insanın tuhaf durumlarla savaşını işlemeyi denemiş, ama her ne hikmetse yönettiği oyunda oyuncuların oyun biçiminde mantıklı, doğal ve gerçekçi olmalarını, abartıdan olabildiğince kaçınmalarını istememiş. İstemeyince de fars türünün doğasına doğal olarak ters düşmüş. Bir babanın, gözünden bile sakındığı kızının peşinden, o pek bilinen tuhaf “sakınma” psikozu içinde dağ tepe aşıp tatil yöresine gelmesi fars olsun ya da tragedya olsun fark eder mi? Etmez, etmediği gibi her iki türde de babanın duygularının farksız olması gerekir. Her iki türde de önemli olan seyircinin duygusudur, babanınki değil, öyle değil mi?

Fars, komedyanın tersine gülünç olanı fiziksel eylem ve durumlardan damıtır, stereotip (‘kalıp yargı’ anlamında kullanıyorum) oyun kişilerine dayanan dil oyunlarıyla eylemi yürütür. Çetin Akcan ile işte hep bu noktada karşı karşıya boynuzlaşıyoruz. Ben, sürekli “kalıp yargı” ve “ön yargı”yı birbirine karıştırmamak gerektiğini savunuyor, kalıp yargının ve ön yargının işlevleri açısından birbirinden çok farklı olduklarını söylüyorum. Oyunlarındaki karakterler “stereotip” olmamalı diyorum. Akcan ise, karakterlerini (sanki) inadına basitleştirmiyor. Fars durumlarını ve kişileri metin içinde belirtmiyor. Yazdığı metin içinde dozunu saptamadığı karakter abartısını oyuncu sahnede köpürtmeye kalkışınca da yapılan iş fars olmaktan çıkıyor, hatta yapılan işin ne olduğu anlaşılamaz oluyor. Israrla absürt öğeler kullanmıyor, ana karakterin fiziki özelliklerini yeterince öne çıkarmıyor. Kullandığı “olağandışı” durumlarsa yetersiz kalıyor, beklenmedik olaylar yeterince gelişmiyor, esprili repliklere saha açmıyor. Yanlış anlaşmalar, yanlış anlamalar, kimlik karışıklıkları, fiziksel komedi özellikleri, saçmalıklar… Bunların hiçbirine yeterince önem vermiyor.

Veee elbette mankenlikten gelme güzel kız Şebnem Schaefer’e bikini üstüne vual tunik giydirip sahnede dolaştırmakla iş bitmiyor. Mükemmel fiziğiyle sahneye pekâlâ yakışan Schaefer’in işaret ve dayanak noktaları üzerinde eklemlenmiş, yönetmen yardımıyla yaratacağı bir Nergis figürü çizmesini sağlamak, bunun için de Schaefer’in eline ancak izleyicinin ve bedeninin katılımıyla kendini belli edecek yönlendirici devinduyumsal ve duygulanımsal bir şema çizip vermek gerekiyor.

Kaan Taşaner’in de perspektifi doğrultusunda bir alt-partisyon oluşturması gerekiyor. Başak Altınbaşak’ı ya da âşık olduğu sevgilisiyle yaptığı kaçamağı gerçeğin reprikası (“ucuz yollu ‘artizlik’ yapma çabasının ürünü olarak ortaya çıkan kopya malzeme” anlamında kullanıyorum) gibi, toptan ve benzetmeci biçimde yansıtma zorunda değil ki Taşaner! Ama bunu yönetmenin Taşaner’e anlatması gerekiyor.

“Eros Pansiyon”un tiyatromuza yararının Parla Şenol gibi bir sinema, tiyatro, reklam, dizi oyuncusu, şarkıcı ve seslendirme sanatçısının (bunları da “çok yönlü” anlamında sıralıyorum) bunca yıl sonra sahneye çıkması olmaması gerekiyor. Mutlaka öğrenmiştir, ara verdiğinden unutmuştur, ama Parla Şenol’a da Meryem’in anlatı kuruluşunun vurgulu anlarıyla daha gevşek anlarını almaştırmasını, böyle bir dinamik yaratmasını anımsatmak gerekiyor.

Yalçın Menteş ne kadar deneyimli olursa olsun, ona da coşkularını yönetmeyi ve onları okumasını heceletmeli. Ola ki kimseden duymamıştır. Öğrenmenin yaşı yok! Yalçın Menteş’in Ergun Okan karakterinin bir bütünlük, gerçek yaşamdakine benzer bir varlık olduğuna inanıyormuş gibi yapması, oysa rolü aslında kendisinin ve seyircinin bir insan yanılsaması üretecek biçimde tamamlamasını öğretmek gerekiyor.

Daha neler mi gerekiyor? Oyuna on beş dakika geç başlamamak, on beş dakikalık perde arasına beş dakika daha eklememek gerekiyor. Işık tasarımını kim yaptıysa bir daha ışık tasarımı yapmaması, Nilgün Gürkan gibi bol ödüllü sahne tasarımcısının bir daha böyle eften püften dekor tasarımlarına imza atmaması gerekiyor.

Bunları yazan eleştirmene kızılmamasıysa bu yazının ana temasını oluşturuyor.

Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 566
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Keşanlı Ali Destanı Hakkında (Tuna Ökten) - 5/7/2009
  • Büyüler Sofrası (Tuna Ökten) - 5/7/2009
  • Bu Da Benim Ailem – Tiyatrokare (İsmail Can Törtop) - 5/6/2009
  • Trabzon'da Geçirdiğim Kaza ve 10. Festivalde Bir Sahne Ayini (Üstün Akmen) - 5/6/2009
  • Bir Hayalim Var (Yurdagül Yurtseven) - 5/4/2009
  • Devlet Tiyatrosu Festivali, Konya'ya İkinci Kez Işık Tutuyor (Üstün Akmen) - 5/4/2009
  • MARX'IN DÖNÜŞÜ; Dünyayı anlamak yetmez, onu değiştirmek gerek (Rengin Uz) - 5/4/2009
  • SEVİNÇ ERBULAK: İnsafsız Bir Demirin Soğuk Keskinliğindedir Yaşam (Pınar Çekirge) - 5/3/2009
  • Seni Seviyorum, Mükemmelsin, Şimdi Değiş! – Enis Fosforoğlu Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 4/30/2009
  • Coriolanus - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 4/30/2009
  • Yalçın Menteş Tiyatrosu'nda Bir Çetin Akcan İşi: Eros Pansiyon (Üstün Akmen) - 4/29/2009
  • Darwin , Marx, Wagner ve Nietzche ; Hitler mi olmak istersiniz Brecht mi? (Melih Anık) - 4/29/2009
  • İBŞT'de Sait Faik Güzellemesi: Meraklısı İçin Öyle Bir Hikaye (Üstün Akmen) - 4/28/2009
  • Striptiz - Kadıköy Sanat Tiyatrosu - Bir Mehmet Avdan Oyunu (Melih Anık) - 4/27/2009
  • 25 Yılda Neler Değişti (Arda Aydın) - 4/26/2009
  • TARİH: 1 MAYIS 2009 YER: İSTANBUL BELEDİYESİ ŞEHİR TİYATROLARI (Nedim Saban) - 4/25/2009
  • İBB Şehir Tiyatroları Ailesine Açık Mektup (Ümran İnceoğlu) - 4/25/2009
  • Gülriz Sururi'den 18 Mayıs Tiyatrocular Yürüyüşü İçin Çağrı (Gülriz Sururi) - 4/24/2009
  • Kadrolu DT Oyuncularına Haksızlık (Adnan Tönel) - 4/23/2009
  • Ayşe Kilimci ile Yedi Tepeli Aşk Üzerine (İsmail Can Törtop) - 4/23/2009
  • Tiyatroda Günlük 23 Nisan 2009 (Melih Anık) - 4/23/2009
  • Ergin Orbey Hakkında (Sevinç Aktansel) - 4/23/2009
  • Sürmanşet – İstanbul Halk Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 4/22/2009
  • Tiyatro Bereze'den Devlet Tiyatrosu Genel Müdürlüğü'ne Açık Mektup (Tiyatro Bereze) - 4/21/2009
  • Deri Ceket - Koyuna saydılar bizi… Oyuna Geldik! - İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 4/21/2009
  • Devlet Tiyatrosu'nda Neler Oluyor? (Adnan Tönel) - 4/21/2009
  • Metni farklı kalıba dökülememiş bir oyun örneği: Muhabir (Üstün Akmen) - 4/20/2009
  • Sadece Bir Çiçek Herşeyi Değiştirebilir (Eser Ali) - 4/20/2009
  • Ne Yapar… Ne Ederim? (Yurdagül Yurtseven) - 4/18/2009
  • Cumhurbaşkanımıza ve Başbakanımıza Açık Mektup: 1 Mayıs'ı Taksim'de Hep Birlikte Kutlayalım (Savaş Aykılıç) - 4/17/2009
  • 2008-2009 Tiyatro Ödülleri….. ÖDÜL Mevsimi Geldi (Melih Anık) - 4/16/2009
  • Kış Gelmeden - Diyarbakır DT (Ahmet Olcay) - 4/16/2009
  • Kırmızı Pazartesi - İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 4/15/2009
  • Şehir Tiyatroları'nda Sansür Yasaklandı! (Nedim Saban) - 4/15/2009
  • Aydın Doğan Vakfı Ödüllerine Devlet Şürekası Katılmadı, Kereviz, Lahana, Pırasa Şaşakaldı (Nedim Saban) - 4/13/2009
  • Seyircisini Düş Kırıklığına Uğratmayan Yönetmenin -CABARET-si (Üstün Akmen) - 4/13/2009
  • 27 Mart Herşeye Rağmen Bayram (Uğur Çakıroğlu) - 4/13/2009
  • Küçük Genny Efsanesi (Üstün Akmen) - 4/11/2009
  • Sanatın Doğası (Yurdagül Yurtseven) - 4/11/2009
  • Tiyatroda Günlük - 9 Nisan 2009 (Melih Anık) - 4/9/2009
  • Kabare – İstanbul Şehir Tiyatroları (İsmail Can Törtop) - 4/9/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..