| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Balıkesir Muhasebecisi'nden: Tek Sermaye Namus'tur Yurdagül Yurtseven Bayramın ikinci günü Fatih Reşat Nuri Güntekin sahnesindeydim. Salon doluydu ve dolu olmasının nedenini kesinlikle bayram olması sebebine dayandığını hiç sanmıyorum… Zira 1940’lı yıllara döndüğümüzde tüm dünyayı etkilediği gibi ülkemizi de etkileyen ikinci dünya savaşının olumsuz etkilerinden nasibini almış ve tiyatro o dönemlerde altın çağını yaşamıştır. Bugün dünyayı etkileyen ekonomik krizin etkilerini göz önüne alındığında şu günlerde tiyatronun altın çağını yaşadığını düşünüyorum. Televizyon insanları etkilemiyor artık internet alışkanlığı başladığından beri… Yani izlenen sadece haberler, bir, iki dizi ve tiyatro oyuncularının oynadığı skeçlerden oluşan komediler… Müzik sektörüne baktığımızda popüler kültürün ürettiği şarkıcıların seslendirdiği birbirinin benzeri şarkılar (ki ben onlara klozet şarkıları diyorum) mimikler, hareketler aynı yani farklı hiç bir şey yok… Popüler kültürün aynılaştırdığı kişileri TV’de görmekten bıkan bir kitle var. Bu böyle devam ederse TV’nin daha çok seyirci kaybedeceği kanısındayım. Yorum yapmayı çok seven insanımız artık kendisi için farklı, ilginç olanı internet üzerinden seçebiliyor… Sanala ulaşmak kolay olduğu için bir süre ara vererek dönüşü olan tercihinin kolaylığının da etkisiyle “yahu uyuştuk bilgisayarın başında, sıkıldım sanaldan, birazda tiyatroya gidelim, sinemaya gidelim...”vs düşüncesi hâkim… Son zamanlarda bunları gözlemledim… Neyse gelelim oyunumuzu anlatmaya… Balıkesir Muhasebecisi’ne… Oyun başlamadan önce ki bekleyişte, size eski dönemlerdeki İstanbul’u hatırlatan tango şarkıları eşlik ediyor. “Ayşe’m, “Sevdim bir genç kadını” bunlardan bir kaçı sadece… Çiçek desenli duvar kâğıtlarının daha çok tercih edildiği, salonda iki yana da açılan sürgülü kapı, duvarları süsleyen yağlı boya tablolar, ahşap sandalyeler, oyuk altın varaka çerçeveli aynalar ve içten merdivenli o dönemin lüks evlerinden birini sahne tasarımıyla çok iyi yansıtmış Ayhan Doğan… Bana, o dönemin yine çok tercih edildiği kantocuların kıyafetlerine çok benzettiğim beli sıkıca saran korseli, saten kumaşlı abiyeler, kollardan aşağıya doğru sarkan tüller, saçlara takılan tüylü aksesuarlar yani o dönemin abartılı ve oldukça rüküş bulduğum kostümlerini oldukça iyi yansıtmış Aysel Doğan… Oyun bir şarkıyla başlıyor… Uşak İdris ve aynı zamanda lakap olarak da karamela karakterini oynayan ve oyunda şarkıyı seslendiren oyuncu İbrahim Şirin bana tanıdık geliyor ve şarkıyı mükemmel yorumluyor… Konu oldukça tanıdık aslında… Savaş sonrası kısa yoldan bir takım sahtekârlıklarla zenginleşen kişilerin değişen hayatlarıyla birlikte yozlaşan değerlerini anlatıyor. Tahir (Mazlum Kiper) oyun gücünü çok iyi kullanmış… Bir kız, bir erkek, iki çocuk babası Tahir mütevazı, namuslu, dürüst bir memurken bir anda bir takım üçkâğıtlıklarla kısa yoldan zengin oluyor ve hayatı değişiyor… Evde gece yarılarına kadar süren partiler yaşanan zevki sefa onları o kadar mutlu ediyor ki bir gece eve komiserin (Bora Ayanoğlu) gelmesiyle dört aylık hapsi boyluyor… Çocuklarının kendisinden utandığını fark eden Tahir’in işi bırakmak isteyişi ancak ailesinin zorlu, dürüst, temiz hayatlarına dönmek istememelerine karşılık “namusun yarım porsiyonu, çeyrek porsiyonu olmaz” sözüyle birlikte çocuklarının, eşinin, kayınbiraderi Şerif Ali’nin de bu sahtekâr hayatın içinde suç ortağı olduklarını hatırlatarak bir seçim yapmalarını söylüyor ve ailece bu şekilde yaşamaya devam etme kararı alınıyor. Oyunda, Tahir’in sahtekâr arkadaşı Ramiz beyin “one minute” ve paçayı iyi sıyırdık anlamında “teğet geçti” laflarıyla da politik mizah göndermesi yapılıyor. Sonradan görmüşlüğün getirdiği yozlaşma o kadar komik ki yani kazanılan haram para evi, kıyafetleri, yaşamı değiştirmiş değiştirmesine de Huriye’nin (Berrin Koper) korseye korsa, fizikçiye fızıkçı demekten kurtaramıyor. Her ne kadar o da bu paydan nasibini alıp suçlu olsa da dilini değiştirmeyen dili yozlaşmayan tek kişi ise Şerif Ali (Naci Taşdöğen) olmuş. Balıkesir’deki sıradan hayatın bir anda İstanbul’da lükse dönüşmesi... Hayata yozlaşma, dilde yozlaşma… Gözden çıkarılan, kaybedilen onur ve namus karşılığında kazanılan para… Şerif Ali Dayı karakterini canlandıran Naci Taşdöğen, Tahir karakteriyle Mazlum Kiper, Huriye Karakteriyle Berrin Koper alkışları hak ettiler… Ve bir hata: Necdet karakterini canlandıran Tarık Şerbetçioğlu’nun bir sahnede uşak rolünde İdris’i oynayan İbrahim Şirin’e içki servisini götürmesi için vurguladığı “dur kız dur al” cümlesi oldu. Oyunda geçen etkileyici sözler: “Tek sermaye namus”, “Namusun yarım porsiyonu, çeyrek porsiyonu olmaz”, “Elimizde devrim meşaleleriyle karanlığa dalacaktık.” Düşündürücü harika bir komedi… Alkışlarımla, Yurdagül Yurtseven Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet haluk cankıran - ( 11/30/2009 ) cok guzel bı oyun gidilmesini tavsıye edrım Çiğdem T. - ( 12/1/2009 ) Gerçekten güzel bir oyuna benziyor yazarın kaliteli oyunlar seçtiği belli oluyor... Bu kızın hayranıyım o kadar güzel yazmış ki gözümde canlandırabildim... Ülkemizde Yurdagül Yurtseven gibi nitelikli insanların çoğalması dilerim. Şehir tiyatrolarında politik mizahın yapılabilmesine şaşırdım... Tüm tiyatro camiasının korkusuzca politik mizah yapmasının zamanı çoktan gelmiştir... İlkem - ( 12/4/2009 ) Yazar çok güzel anlatmış. Mutlaka gideceğim. Ailece yazılarını severek okuyoruz ve hayranıyız. |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|