| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Aldatan kim?
İhsan Ata




Antalya Devlet Tiyatrosu bu yıl ‘Hadi Aldat Bakalım’ adlı oyunla perdelerini açtı. Hadi Aldat Bakalım, bir yazarın yeni kitabını yazabilmek için lüks bir otel odasına gelmesi ve otelde yaşanan ilginç, karışık olaylar dizisinin kendi odasına kadar uzanmasıyla gelişen olaylar zincirini anlatır.

Perde, bir kat görevlisi kadının öldüreceği adamın otele girince görebileceği en rahat yer olan bir odaya gelmesiyle açılır. Ve balkonda kurbanın gelmesini bekler. Bu bekleyiş sırasında oda müşterisinin banyoda olduğunu görürüz.

Kat görevlisi kurbanını beklediği için odada kalmak zorundadır. Oda müşterisi, kat görevlisinin odadan gitmediği için kendisine âşık olduğunu ve yatmak istediğini düşünmeye başlar. Oda müşterisi ile kat görevlisi arasında geçen diyaloglar sonucunda adamın anlattığı hikâyenin sahnede canlandırılması oyunun bütününü oluşturur.

Ahmet Önel, yukarıda açıklamaya çalıştığım ilginç kurguya sahip böyle bir oyun yazmış. Yetmemiş edebi kurulundan geçerek sahnelenmesine izin çıkmış. İç içe geçmiş bu oyun kurgusunu gözler önüne serip, izleyiciyi düşünmeye ve yorumlamaya yönlendirirken güldürmeyi de amaçlamış ama bu amacında ne yazık ki başarılı olamamış.

Çünkü yazar rolündeki oyuncunun yalnız kalmak için verdiği uğraşın yer yer ucuz bir slogancılığa düştüğünü görüyoruz.

Aldatıldığı için karşılaştığı ilk erkekle yatma merakı olan kadının söylemleri bizi inandırmıyor.

Diğer taraftan Yatmak için gelen genç ve güzel bir kadına nasihat veren yazar rolündeki oyuncu, söylemleriyle havada kalıyor.

Aldatan adamın meğerse paraya ihtiyacı olduğu için jigololuk yaptığına sevgilisini inandırsa da izleyiciyi inandıramıyor.

Bu ahlaki bir durumun getirdiği inanmama duygusundan öte birkaç sözcükle geçiştirmesine rağmen sevgilisinin sanki inanmak için cümlelere ihtiyacı olduğundan kaynaklanıyor.

Haliyle sahnede polyanna bir sevgiliyi gerçek yaşamla bağdaştıramıyoruz. İnandırmaları için yaşananların gerçek olması gerekmiyor, yorum gücüyle inandırmaları gerekiyor.

Kiralık katilin hikâyeyi anlatan oda müşterisiyle olan diyalogları ve yatağa uzanan süreci sürekli aksayan ve alabildiğine uyumsuz, basit sözcüklerle geçiştiriliyor.

Daha oyunun başında oda müşterinin kat görevlisi kadına söylediği ‘sana değil içerdekine (banyodakini kastediyor) söyledim” cümlesi, oyun boyunca banyodan kimsenin çıkmamasıyla başlayan yanlışlıklar dizisinin oyun süresince bir dramaturg problemi olduğunu çok açık ve net ortaya koyuyor.

Takım oyunculuğundan ziyade bireysel performansların ön plana çıktığı oyunda Ali Meriç’in rejisi, metnin azizliğine uğramış. Haliyle çok fazla üzerine düşmemiş. Olukça gelişigüzel, üstün körü bir rejiyle işin içinden çıkmayı amaçlamış. Neden emekli bir oyuncu kullanıldığını ise asla anlayamayacağız sanırım.

Oyunda görev alan oyuncuların toplu tavır ve tutumlarının gözardı edilmesinden tam bir çözümlemeye gidilememiş. Kötü metnin ve rejinin altında ezilen oyuncuların oyunculuk düzeyi ortalamanın altında kalmış. Oyun boyunca ses ve vücut kullanımlarının da yetersiz kaldığını görüyoruz.

Suar Şeylan’ın dekorları, Buket Akkaya’nın kostümleri ve Namık Gürsoy’un ışık düzeni bu çözümlemede yerli yerinde. Oyunda elle tutulur gözle görülür tek şey teknik kadronun başarısı.

Oldukça sıradan, özü açısından izleyiciye aktarımı olmadığı için yüzeysel bir güldürü olmaktan öte gidemeyen Hadi Aldat Bakalım, oyunun içsel yapısındaki başarısızlığı yüzünden seyirciyi “aldatmak”tan öte gidemiyor.

“Hadi Aldat Bakalım”ın edebi kuruldan nasıl geçtiğini bilemiyoruz.

Ama edebi kuruldan geçen oyunların ne tür kriterlere sahip olması gerektiğini biliyoruz. Sahneye koyulan oyunları gördükçe bu kriterlerin formaliteden öteye gitmediğini de anlıyoruz. Haliyle sağlam ilişkilerin edebi kurul için ilk kriter olduğunu da düşünmeye başlıyoruz.

Bu nedenlerle ahbap çavuş ilişkileri sayesinde oyunlarını edebi kuruldan geçirmeyi başaran yazarlar yüzünden tanınmamış yazarların iyi oyunları edebi kuruldan geçemiyor veya sahnelenmesine sıra gelmiyor.

İlişkileri ile söz sahibi olan, salt para kazanmak telaşında, sanatsal estetikten uzak yazarlar sayesinde tiyatronun yozlaşmasına daha ne kadar izin vereceğiz bilemiyorum.

OYUNUN KÜNYESİ:

Hadi Aldat Bakalım

Yazan: Ahmet Önel
Yöneten: Ali Meriç
Dekor Tasarım: Suar Şeylan
Giysi Tasarım: Buket Akkaya
Işık Tasarım: Namık Gürsoy
Yönetmen Yardımcısı: Orkun Yılmaz
Sahne Amiri: Bulut Kalgay Çongar
Kondüvit: Hüseyin Erdoğan
Işık Kumanda: Murat Çetinkaya

Rol Dağılımı: Aykut Sözeri ile Senem Şahin, Gözen Müftüoğlu, Sedat Mayadağ, Orkun Yılmaz, Pınar Boyar ve Serkan Yakar


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 401
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Savaşlar Ölüler Gömülünce Kazanılırın Oyunu: Ölüleri Gömün (Üstün Akmen) - 12/16/2010
  • Düşüşen Maskeler (Nejdet Erdem) - 12/16/2010
  • Tiyatro Ayna'dan Bir Kadirşinaslık Örneği: Türkan Işık Yolcusu (Üstün Akmen) - 12/16/2010
  • Apolitikleştik (Erkul Eğilmez) - 12/16/2010
  • Perde Açılsın mı? (Melih Anık) - 12/13/2010
  • Hangisi Karısı (Cüneyt İngiz) - 12/13/2010
  • Ustalardan Bir Tangoya Ne Dersiniz?: Temiz Ev (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/13/2010
  • Dünyanın Ortasında Bir Yer (Duygu Tekin) - 12/12/2010
  • Martılar ki sokak çocuklarıdır denizin… (Yurdagül Yurtseven) - 12/12/2010
  • İstanbul'da Tragedyanın Başına Gelen Tragedya: Bakhalar (Üstün Akmen) - 12/12/2010
  • Aldatan kim? (İhsan Ata) - 12/12/2010
  • Önce İnsan Önce Tiyatro (İlkay Sevgi) - 12/12/2010
  • Dünyanın Suyu Çıkmış (Skeç) (Yunus Emre Akgünler) - 12/8/2010
  • Dünyanın Suyu Çıkmış (Skeç) (Yunus Emre Akgünler) - 12/8/2010
  • Mış Gibi... (Tek Perde) (Burak Küçük) - 12/8/2010
  • Unutmak İstediğim Marat-Sade (2010) – İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 12/8/2010
  • Bir Evet İki Hayır Arası Hayat (Esra Sancak) - 12/8/2010
  • Çocuklara Vurmayın (Ç.O.) (Aysel Sarıca) - 12/8/2010
  • Çöpiş ile Kıpkıp (Ç.O.) (Aysel Sarıca) - 12/8/2010
  • Başka Dünya Yok! (Ç.O.) (Aysel Sarıca) - 12/8/2010
  • Fazıl Say, Mussorgsky Çalarken Resim Yaptı… (Üstün Akmen) - 12/8/2010
  • Eğlence Garantili Tiyatro Ekibi: Espri Standartları Enstitüsü Kurumu (ESEK) (Onur Şimşek) - 12/6/2010
  • Arzunun Onda Dokuzu (Cüneyt İngiz) - 12/6/2010
  • Yedekleri Sayıyorum!!! (Arda Aydın) - 12/3/2010
  • Selam Sana Shakespeare ve Tiyatro Boğaziçi (Melih Anık) - 12/3/2010
  • 15. Ankara Tiyatro Festivali'nin Ardından (Hakan Yozcu) - 12/2/2010
  • …Söz, yarın uyanırız yine… (Onur Şimşek) - 12/2/2010
  • Tiyatroda Perde Kapanmaz mı? (Tartışma) (Moderatör) - 12/2/2010
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu – Ölüleri Gömün de Yaşayanlar Ne Yapsın? (Melih Anık) - 12/1/2010
  • Nazım'ın Şiiri Tiyatro Olur Mu? Demek Oluyormuş!: Kerem Gibi (Üstün Akmen) - 12/1/2010
  • Yeter Artık! Çarka Çomak Sokmak Gerek (Serkan Fırtına) - 11/29/2010
  • Leyla'nın Evi, Onur'suz Sergilenecek! (Recep Ali Aksoylu) - 11/29/2010
  • Bir Çöküşün Dramı: Vanya Dayı (Metin Boran) - 11/29/2010
  • Onur By (Arda Aydın) - 11/28/2010
  • Levent Üzümcü Söyleşisi (Onur Şimşek) - 11/25/2010
  • Aristophanes'in Eşekarıları Oyunu Üzerine Güncel Bir Yorum (Bilal Akar) - 11/25/2010
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu - Beğendiğiniz Gibi, Beğenilecek Gibi Değil ! (Melih Anık) - 11/25/2010
  • Tiyatro Sıfır Nokta İki'den Oyunculuk Şöleni: Korku Tüneli (Üstün Akmen) - 11/25/2010
  • Üniversite Salonları Misafir Odası Değildir! (Bilal Akar) - 11/25/2010
  • Güven Polis Karakolu - Karakolda Bebek Var (2 Perdelik Komedi) (Mustafa Firuz Bozkurt) - 11/25/2010
  • Ormanda (Çocuk Oyunu) (Hakan Yozcu) - 11/22/2010


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..