| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perşembenin Hanımları: Gözyaşı dediğin nedir ki? Su işte Pınar Çekirge Sezonun yüzakı dediğim " Rosenbergler Ölmemeli"nin ardından, "Perşembenin Hanımları" ile adeta büyülendim geçen akşam.Bellon'un bu oyununu, seneler önce Devlet Tiyatrosu'nda izlemiştim.Beyhan Hürol hala capcanlı anılarımda. Yönetmen Engin Gürmen ...bir kez daha harikalar yaratmış.Sonia rolünde Ayşe Kökçü, "Dört Kişilik Bahçe" ve "Shirley Valantine" deki başarılarını katlamış durumda.Sonia'da duru oyunculuk tekniğiyle büyülüyor adeta. Vildan Gürelman'a "Gönlümdeki Osman Hamdi" de hayran kalmıştım.Marie kompozisyonunda bir kez daha muhteşem bir performans sergilemiş.Nasıl desem, alıp götüren bir oyunculuk bu.Soluk kesen bir oyunculuk. Enes Kazak, Victor kimliğinde, çok iyi.Cem Uras'ı "Dinmeyen Alkışlar", "Gönülümdeki Osman Hamdi"den hatırlıyorum, sahneye o kadar yakışıyor ki.Jean ile özdeşleşmiş sanki. Yıllar sonra da Jean rolündeki başarısıyla hatırlanacak,eminim. Engin Gürmen bir kez daha harikalar yaratmış,demiştim yukarıda;" Dinmeyen Alkışlar", "Düşüş","Size Öyle Geliyorsa Öyledir" deki o keskin duyarlılıklar "Perşembenin Hanımları" için de geçerli.Oyunun dokusunu,yazarın ve oyuncunun önüne geçmeden tüm yalınlığıyla sahneye taşımış.Anlık değişimlerde,zaman ve mekan kaymaları hiç rahatsızlık vermiyor izleyiciye.Geçmiş,bugünle birleşirken, ödeşmeler,bastırılmış kin ve sevgisizlikler,amasız rekabet duyguları şiddetle çarpışıyor.Anılar kurulmuş bir zemberek sanki.Örneğin,az önce küçük el aynasında gözlerinin çevresinde oluşmaya başlayan ilk çizgileri keşfeden Helene'in kırıklığı anlatılır gibi değil. Puslu,gri bir perşembe öğleden sonrasıydı yine.Gölgesiz, içten art niyetsizdi Sonia her zamanki gibi.Konuklarını bekliyordu.Belleğini sıyırıp geçen o gölgeli hatırlayışla ürperdi bir an.Bütün kapıların ardında kendisi varmış hisisne kapıldı.Hangi kapıyı açsa karşısında kendini ya da Helene, Marie'yi görecek gibiydi.Dahası neydi oğlunun karşısında iradesini yok eden o şey ? Annelik dürtüsü mü ? Koşulsuz bir sevgi mi ? Pişmanlık mı ? Marie,Helene, Sonia sanki birbirlerinin içine geçmişler, tek bir kadın olmuşlardı..o tek kadının farklı yüzleri belki de.Hiçbir şeyin gideremeyeceği bir hüzün vardı bakışlarında.Ortak bir hüzün... Sanıyorum,geçtiğimiz yıl Sadri Alışık Ödül Töreni esnasında Can Murat Şengel ,Ayşe Kökçü'ye " Neden 'Perşembenin Hanımları'nı düşünmediğini" sormuş..ve bu projenin gündeme gelmesine neden olmuştu.Gerçekten doğru bir seçim.Finalde dakikalarca devam eden alkışlarsa bu özenli çalışmanın sonucu kuşkusuz. " Perşembenin Hanımları"nda Oya Palay gerçeğini unutmayalım.Oya Palay okul arkadaşımdı..O'nu seneler sonra "Bernarda Alba"da dilenci kadın,"Düşüş"ün İzzet hanımı ve "Alemdar"da tüm zamanlarımı altüst eden Ayşe Sultan ve daha ne çok oyunda izlemiş hayran kalmıştım..başarısı o kadar büyüktü ki..safkan oyuncu olmak böyle birşeydi işte. Gelelim Helene'e,cinsel ve duygusal sarsıntılar yaşayan Helene.Ödeşmeleri bitmeyen,bitmeyecek olan Helen.Bazen 5,bazen 15,bazen 52,bazen 6o yaşında olan Helene.Kış rüzgarı gibi,kurutan,üşüten Helene.Bana belki çok ilgi kuramayacak olsanızda "Geçmiş Bahar Mimozaları"ndaki Hümeyra karakterini hatırlattı. Kimbilir belki de o yasaklı tutkunun kurbanıydı Helene.Korkuları,kendini kepenkler arasında hapsetmesi bundandı.Çok yalnızdı aslında.Sadece Jean'ı sevmişti..dile getirmekten korktuğu yasak bir sevgiydi bu..aşk gibiydi özünde..ihtirastı..paylaşamamaktı.Yarım kalmış bir şarkı,bitmemiş bir mektup gibiydi nicedir.Bir itiraf,bir özür anıydı bu.Yutkundu. Sonia ve Marie ile sadece oynuyordu..kedinin fareyle oynayışı gibi. Bir yanda tutkuları bir yanda superego..bir yanda kanlı içgüdüleri, bir tarafta toplumsal roller.Helene'nin karmaşası ancak bu kadar büyük bir başarıyla yaşar kılınabilirdi sahnede.O amansız içdrama ancak bu kadar gerçek hissi verilebilirdi.Ne diyeyim, "Oya Palay Forever !" dedirtecek bir başarı.Özellikle küçük el aynasında,ansızın gözleriyle karşılaştığı anda yüzünde beliren seğirmeler muhteşemdi. Marie usulca doğrultu kanepede.Yüzüne bir bulut çökmüştü.Dikkatle seçtiği kelimeler kırık dökük,sesi pürüzlüydü.Göz göze geldiler Sonia ile.Hesaplaşma zamanıydı.Ağır bir uykudan uyanmaya benzeyen bir andı bu.Engellenemez bir yitirme korkusuyla çantasına uzandı Helene.Evet, o parayı Sonia'ya verecekti.Ne yaparsa yapsın yarımdı,eksikti,güçsüzdü.Jean ölmüştü.Jean seneler önce ölmüştü. Akşamın alacakaranlığı kaplamıştı camları.Yürek yarasının kabuğu kırılmıştı bir kez.Zencefil rengi bir ıssızlıktı bu. Gözlerinde bir mutluluk kırıntısıyla kimanosunu giydi Sonia.Bir güceniklik vardı bakışlarında.Nedenini çok iyi bildiği bir acı. Ayşe Kökçü, Vildan Gürelman, Oya Palay oyunculuklarını konuştururken, ruh üfledikleri Sonia,Marie,Helene ile defa daha gerçek,katıksız bir oyuncu olduklarını kanıtlıyorlar.İşte tılsım bu..işte metafizik bu..oyunculuk bu,diye düşünüyor insan, ister istemez.Belki iddialı olacak ama,yarınlara kalışın bir başka kanıtı "Perşembenin Hanımları". Emeği geçen herkesi ayakta alkışlıyorum yeniden.Öneriyorum izleyin bu oyunu,pişman olmazsınız.. Pınar Çekirge --------------------- Perşembenin Hanımları Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet sevcan - ( 10/10/2012 ) Bu akşam izledim oyunu ve bambaşka bir aleme geçtim adeta.hakkında ne demişler,diye gezinirken bu yazıyı gördüm.gerçekten harika anlatılmış oyun ve oyuncular. Sahneye taşıyan herkese minnetler ,teşekkürler. |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|