| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hedda Gabler - Ankara DT Emre Saklıca Aylar süren bekleyişimiz sona erdi ve nihayet Devlet Tiyatroları perdelerini açtı. Bu yıl geçtiğimiz sezondan farklı olarak Ekim’in ilk haftasında Ankara’da hiçbir yeni oyun izleyici ile buluşmadı. Bir de TÜSAK ve sahnelerin satışı ile ilgili tartışmaların yaz boyunca devam etmesi hepimizi iyice karamsar yaptı. Ancak ikinci hafta bu durumun değişmesi, biraz da olsa izleyiciyi umutlandırdı. Sezon başladı ancak sancılar sona ermedi. Sanata yapılan baskı ve sansür uygulamaları daha Ekim ayı bitmeden DT yönetimini istifaya sürükledi. Şu dönemde her oyuncu ve izleyicinin kafasında “Bundan sonra ne olacak?” sorusu fazlasıyla geniş yer tutuyor. Bütün bu tartışmaların arasında sezona başlamak için benim tercihim “Hedda Gabler”den yana oldu. Acaba Henrik Ibsen’in metninden perdeye taşınan oyun, ihtişamlı kadrosu ile beklentilerimizi ne kadar karşıladı? Oyun, Hedda Gabler adlı bir kadının geçmişine bugününe ve yarınına dair hesaplaşmaları anlatıyor. Her şeyiyle Hedda’nın öyküsü anlatılan... Hayatındaki erkekleri, babasının ruhu ve belki de doğmamış çocuğu… Ibsen’in Gabler’i muhteşem bir eser. Çok iyi donatılmış karakterlerle örülü bir sanat metni. Her dakikasında altı çizilecek cümleler barındırıyor. Ama şunu da söylemeden geçmemeli oyun herkese hitap etmiyor. Sadece diyalog üstüne kurulu oyunları sevmeyen izleyiciler metni tek düze ve sıkıcı bulabilir. Ancak benim gibi her cümlede bir şeyler avlamaya çalışanların bayılacağı kesin. “Hedda Gabler” bu haliyle sınıfı geçti diyebilirim. İhtişamlı kadroyu da biraz açmakta fayda var. Ankara DT izleyicisinin son dönem yıldızlarından Olcay Kavuzlu ve Murat Çidamlı’yı aynı oyunda görmek gerçekten büyük bir şans. Bu iki ismin yanına Maral Üner gibi sahneye her haliyle yakışan bir yıldızı da kattığınızda ortaya leziz bir cast çıkıyor. Oyun, metni gereği çok güçlü bir oyuncu kadrosunu barındırmak zorunda. Her karakterin sürekli değişen ruh halleri ve tamamen dialog üstüne kurulan bu gibi oyunlar ancak iyi oyuncular sayesinde daha da büyük bir hal alabiliyor. Üstelik kadroda Mesut Turan’ın olması da işi daha da renklendiren kısım. Tabii bu oyuncu geçidine bir de Hedda Gabler lazım. Hedda, güçlü, zayıf, çok kişilikli, travmalarla dolu, zafer yaşamak isteyen, egosu çok yüksek, bazen çok düşük, zeki, güzel bir kadın. Hedda karakteri Sibel Özer Chulliat’ın muhteşem oyunculuğu ile ruh buluyor. Chulliat sahneye ilk çıktığı andan itibaren karakteri her tavrıyla neredeyse yaşatıyor bile diyebilirim. Hatta bu işi o kadar güçlü yapıyor ki daha öncesinde saydığım yıldız oyuncular yanında sönük kalıyor. Olcay Kavuzlu ise Hedda’nın eşi Yörgen Tesman rolünde bu sezonu karşılıyor. Kavuzlu, her fırsatta belirttiğim gibi sıra dışı bir yetenek. Ancak bu oyunu ya çok fazla sevmemiş ya da bu karakterle tam bütünleşememiş. Çok daha iyi performanslarını izlediğim için, diğer oyunlarına göre bir adım geride durduğunu söyleyebilirim. Tabii bu kötü olduğu anlamına gelmiyor. Yine, her an kendisini seyrettiriyor ancak en iyi performansı değil. Murat Çidamlı’yı ise uzun bir aranın ardından yine sahnede görmek çok iyi hissettirdi. Eilert Lövborg karakterini üstüne çok iyi giymiş ve özellikle Chulliat ile olan sahneleri muhteşem tatlar bırakıyor izleyicide. Mesut Turan ise Hakim Brack rolünü çok iyi canlandırmış. Eksiği yok. Olması gerektiği kadarını sahneye koymuş. Thea karakterinde Seval Ersu ve evin emektarı Berta’da Ayşe Akınsal kısa rollerine rağmen temiz oyunculukları ile kendilerini fark ettirmeyi başarmış. Maral Üner ise sahnedeki her hali ile dev bir çınar olduğunu bir kez daha gösteriyor. Alkış sırasında yılların sahne tozunun ona kattığı mütevazı tavır bile onu dakikalarca ayakta alkışlamak için onlarca sebepten sadece biri. Oyuncu seçimi konusunda Mustafa Kurt’un tercihleri çok yerinde. İki buçuk saat süren oyunun temposu da tam olması gerektiği gibi, tempo hiçbir zaman tam olarak düşmüyor ve sürekli izleyicide merak uyandırıyor. Tabii burada Ibsen’in güçlü metninin payı kesinlikle unutulmamalı. Hikayenin sonuna dair sık sık ipuçları yer alsa da bu, metne tam yerinde yedirildiği için çok iyi bir kurgu oyunu alıp götürüyor. Bu konuda Şaziye Dağyapan da çok iyi işler çıkarmış. Oyunun kıyafet tasarımları ise dört dörtlük. Gülümser Erigül dönem kıyafetlerini çok başarılı tasarlamış. Özellikle Hedda Gabler’ın kıyafetleri dikkati çekici. Dekor ise klasik dönemin içine modern bir yorum getiriyor. Bu başarılı çalışma da Behlüldane Tor’a ait. Oyun tek mekânda geçiyor ama dekor her noktası ile oyunu çok iyi taşımasını biliyor. Hedda Gabler bu sezonun önemli yapımlarından birisi olacak gibi. Ne kadar kalıcı, onu zaman gösterecek elbette. Ancak standartların üstünde ve kaliteli bir yapım olduğunu söylemek gerekiyor. Emre Saklıca Paylaş Tweet Engin - ( 10/30/2014 ) Hedda-nın babasının ruhuna ilişkin oyunun hiçbir yerinde ufacık bir vurgu göremedim. Onun dışında aşırı abartılı oyunculuklar, yaylanarak yürümeler, seste gereksiz iniş çıkışlarla dolu melodik tiradlar, Mesut Turan-ın Para oyunundaki ve diğer her bir oyunundaki karakterin aynısını farklı kostümlerle bu oyuna da taşıması ve zihni boşuna yoran 2saat 20dakikalık bir süreç. Bu oyuna harcanan para ve emek için üzülmemeli elde değil. Bu enerjiyi başka oyunlara yöneltmek yerine Hedda Gabler ile insanları tiyatrodan soğutmak neden sorusuna bir cevap arıyorum. Saygılarımla... |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|