| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Hürrem Sultan
Füsun Balkaya




Osmanlı Sarayında Kadınlar Saltanatı
Aleksandra Lisowska Roxelana 'Hürrem'
Kanuni Sultan Süleyman'ın nikahlı eşi ''Hürrem Sultan''
'Ölmemek için öldürmek gerekir.'

Geçtiğimiz sezon Devlet'in büyük sahnesinde yeniden büyük bir görkemle sahnelenen ''HürSultan '' adlı oyun ilk kez Muhsin Ertuğrul zamanında sahnelenmiştir.

Osmanlı İmparatorluğu yükseliş devrinin en üst noktası olan Kanuni döneminde Hürrem'in öz oğullarını birbirine düşüren ,büyük sabır,ihtiras,cinayet,entrika,ve kıskançlıklar içeren iktidar düğümleri üzerine kurulmuş tarihi bir oyun özellikleri ile yine Ankara da sahnelenmiştir.

Hürrem kısa yaşamının neredeyse tamamında, Kanuni gibi bir padişahı yönlendirmeyi başarmıştır. Hürrem bulunduğu yere gelirken zekasını ,yeteneklerini kullanmış.Yüzlerce kez tehikeyi bile bile en keskin şekilde de bu uğurda kendini bilemeyi istemiş ve başarmıştır.

Ukrayna asıllı bu kadın Osmanlı Sarayına hediye edildiğinde ölmek dışında tutkusu olmayan küçük bir kızdır.Zaman ona iktidara giden yolda Osmanlı Saray şifrelerinin en önemli olanları kadın , erkek ya da Padişah'a giden yol şifrelerini ona çözdürtmüştür. Sarayın kendi dişlileri arasında ezilmemek için kendi dişlilerini böylece oluşturmuş.Önlenemeyen yükseliş de Hürrem tarafından böylece başlatılmıştır.

Hürrem önce sultan,kadın ve annedir. İlginç kişilik yapısı içinde ise varolan 'Hayır Severli'liği her zaman görmezden gelinmiştir.

Hürrem Sultan'ın tarih de geçerliliğini kaybetmeyen önemini sürdürmesi ve sadece tarih sayfalarında kalmamasının nedeni? evrensel özelliği ile de bir adım ötenizde-ötemizde yeni H'ciklerin Hürrem Sultan'ı aratmayacak şekilde türlerinde üretimi arttırmış çoğalmış , bir başka sorunu ürpererek önce hissettirmiş sonra izleme zorunluluğunu çağdaş yaşam koşulların da yalnız erkekle için değil , biz kadınlara her alanda H'ciklerin hissettirmiş olmasında maalesef gizli kalmamıştır.

Tarih, tiyatro için malzemesi bol ,bir o kadar da kişi ve olaylar bakımından dikkatle izlenecek savaşlar,entrikalar,başarılar,yenilgiler vb konuların dinamiğini tüm tazeliği ile kendi içinde barındırmıştır.Dönemlere tanıklık yaparken,geçmişi hemen yakınımıza taşımaktanda çekinmemiş,Dünden bugüne değişmeyen hatta inanılmayacak benzerliklerin tarihin sayfalarında kalmadığını bütün çıplaklığı ile gözler önüne her zaman sermiştir.Tarih sığınarak veya sığınmak zorunda bırakılarak söylemek istediklerimizi söylemenin yolunu da bize her zaman açmıştır.Yolumuza düşen tarih sayfalarının hiç sararmadığını sizlere göstermiş, tekrarların varlığında da ısrar etmiştir.Tarih dünlerden bugünlere daha güçlü olarak değişik konumlarda her katman için yeniden gelmiştir. Ders alınması tarih öğretileri için de önemli olmuştur.

Oyunda temel çıkış noktası olan ' Ezmezsem Ezilirim' ya da 'Ölmemek için Öldürmek ' olan Osmanlı teorisi, önce düşüncelerinize ardından duyularınıza soğuk bir ürpeti ile gelse de, güçlü konumların böyle bir düşünce yapısı içinde bulunduğu , yeni korunma ihtimalini cılız bir beklenti içinde bile bıraksa bu beklentilerin uzun süreli olması ve benzeri olmaması düşüncede de olası olmamıştır.

Tarih geliş yerlerinde kurnazlıkların süslediği entrika ,hile,yönlendirme,şaibe ,hırs ,ihtiras kıskançlık ve cinayetin eylemli ve eylemsiz hallerinin bulunduğu iktidarlarda , benzer başarı muhabbetinin yapıldığı bu noktada kaçınılmaz son için ise süre zaten başlatılmıştır.

Oyun da da Şehzade Mustafa 'ya açılan savaş ,bitmeyen tükenmeyen planlar, yönlendirmeler, uzun bir süreye dayalı fitne katkılarının getirdiği karışıklık ,oyuna katılan diğerleri, ötekileştirilenler doğru ve haklı olanlar nihayet Mustafa'nın kellesinin Devlet -Evlat çatışması içine sokulması ve istenilen son da ! Hürremin katıksız başarısının söz konusu oluşudur.

Doğru ve haklı olarak elde edilmeyen başarı, Hürremin tutkularını çılgınlık haline dönüştürmüştür. Hürrem'in sevinç çığlıklarının ardından tıpkı korkularını önleyemediği gibi gelen ihtiras ve isteklerinin gölgesinde oluşan korku gömleği bu ölümle Hürrem'e sıkıca giydirilmiştir.

Hürrem sona giden yolda atılan en iri düğümü nefesini verinceye kadar taşıyacağı en önemli ,en büyük tehlike olan korkuyu da artık çıplak bedenine almıştır.

Oynadığı iki sezon boyunca rekor seyirci talebi ile karşılaşan ve gerçekten kapalı gişe oynayan Orhan Asena'nın yazdığı ,Yönetmen koltuğunda Serhat Nalbantoğlu'nu gördüğümüz ''Hürrem Sultan'' adlı oyun son dönemlerde gördüğüm en güzel oyunlardan biri olmuştur.

Oyunu ayakta alkışladığımı söylemekten de gurur duymuşumdur.

Neden yazmak da geç kaldığım sorusuna? gelince uzun yıllar görev yaptığım yerde maalesef yaşadığım olumsuz kişlere bağlı olumsuz olaylar olmuştur.
Bazen kötülük yapmak çok kolay oluyormuş ,seçilen kişiye oyundaki gibi ölüm olmasa bile ''Başarının cezasız kalmayacağı da öğretiliyor'' tıpkı bir elbise gibi bu durum giydirilmek de isteniyor olabiliyormuş.

Giymedim giydiremediler ama zamanımı ,çalışmalarımı, yazılarımı, yurtdışı işlerimi ,projelerimi geçiktirmeyi geçici olarak yavaşlatmayı başarmışlar.Bu güzel oyunla ilgili yazımın da geçikmesi bu anlam da olmuştur.

Hürrem Sultan'ı seyrederken biran tarihsel olay gerisinde ,çağdaştanda öte ,güncel bir oyunu seyrettiğimi de farketmiştim.Tüm oyun boyunca yazarın ' suç- korku,korku-suç ' çıkmazını ne güzel işlediğine de tanık olmuştum.çalışma dönemimin son birbuçuk -iki (1'5-2) yılını kendim için ve onca onlu (10 'lu) yıllar için ise evrensel anlamda bana bu oyun epey düşündürmüştür.

Hürrem Sultan rolünü başarılı sanatçı Miraç ERONAT ERBİL üstlenmiştir.Sahnede çok güzel bir sanatçının nasıl iyi bir oyuncu olduğunu görmek ,hırs ve entrika'nın gözlerden başlayarak tüm yüzde en ince ayrıntılarına kadar mimiklerde detaylandırılması olağanüstü bir ERONAT ERBİL çalışması olmuştur... Hürrem kimliğini taşımak ise başlı başına bir ağırlık olarak karşımıza çıkarken sanatçı ERONAT ERBİL tüm bedeni ve ruhuna Hürrem kimliğini ölçüleri içinde oturtmasını bilmiştir.Oyun boyunca performansı Hürrem'i ötekileştirmeden kendinde tutması mükemmel olmuştur. Kostümlerin ve diğer aksesuarların sanatçı tarafından görsel anlamda taşınması da ayrı bir güzellikle bütünleşmesine neden olmuştur.
Kanuni Sultan Süleyman da Sinan PEKİNTON ,Güç ve iktidar kavgasında tüm padişahsal yapısını görkemine uygun bir sadakatle biçimsel anlamda ,fiziksel özelliklerinden de faydalanarak en iyi şekilde sahne de kullanmıştır. Özlediğimiz diksiyon ve ses rengi özelliği ile Muhteşem Süleyman kimliği ile sahnede gittikçe devleşen oyuncu özellikle Hürrem ,çocukları ile olan sahneler ve son ölüm sahnesi üzerinde yarattığı atmosfere etki eden oyunculuğu ise genetik bir yapıda çalışma ve disiplinin ürünü olarak seyirciye ulaşmıştır.

Rüstem Paşa Oktay DAL,Şehzade Mustafa Orhan ÖZYİĞİT,Şehzade BAYEZID Caner Kadir GEZENER,Şehzade Çıhangir Çağrı TURAN,Şehzade Selim Uğur Nak,Şair Yahya Emre Erçil,Ahmet Paşa Şahap Sayılgan,Mihrimah Sultan Gülşah Çomuoğlu,Sayinur Erengül ÖZTÜRK,Şemsi Ağa Bülent TÜRKMEN,1. Ulak Cihan KAYMAK,,2.Ulak2.Adam Korhan Enis YAVUZ,1. Adam Sinan HÜRKARDEŞ, Hizmetli Tuba AKFEN için , tarihsel doku da güncelliğini hiç kaybetmeyecek bu oyun için tüm alkışlarımız yukarıda adları yazılı başarılı oyuncularımıza yürekten gönderilmiştir.

Dekor Tasarımında Güven ÖKTEM tarafından minimal düzende tarihsel aykırılığa kaçmadan öz'e uygun ama her dekor parçasında özelliği olan ve bütünü (Atmosferi) bize en iyi şekilde ulaştıran dekor ,Zeynel IŞIK ile Işık ve renklerle ulaşılan atmosferin yanında özellikle son sahne de etkiye büyük katkısı olan ışık ,Can ATTİLA 'nın Müzik çalışmaları için özenle teşekkürlerimi kendilerine iletmek istemişimdir.Teşekkürlerimle ,yeni sezon da buluşma isteğimi yınelerim.

... Tiyatro da insan vardır.
Ölmemek için öldürmek niye?

Füsun Akmen Balkaya
2014/ Eylül İstanbul


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 392
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Gerçekten 'Olacak Şey Değil' (Cüneyt İngiz) - 11/8/2014
  • Bir Son Değil Diriliştir Kerbela (Yurdagül Yurtseven) - 11/5/2014
  • Yalancı Aranıyor - Adana Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu (Kurtuluş Bilgilioğul) - 11/5/2014
  • Hedda Gabler - Ankara DT (Emre Saklıca) - 10/22/2014
  • Şekib Avdagiç'in Mutlaka Yargılanması Gerekiyor (Üstün Akmen) - 10/22/2014
  • Üstün Akmen, Hıncal Uluç'un 'AKM Ne Olacak' Yazısını Değerlendirdi (Üstün Akmen) - 10/8/2014
  • Gazeteci, Yazar Recep Bilginer Ölümünün 9. Yılında Anıldı (Füsun Balkaya) - 9/30/2014
  • Diyebilirim ki Yıllar Sonra İlk Kez Tahmin Edemeyeceğiniz Kadar Heyecanlıyım (Hüseyin Köroğlu) - 9/29/2014
  • Tiyatrocu'lardan Sinemacı'lara Bir Tad: ÇİLEK (Füsun Balkaya) - 9/23/2014
  • Çağdaş Ödül Anlayışını Kutluyorum: Direklerarası Tiyatro Seyircileri (Füsun Balkaya) - 9/20/2014
  • Hürrem Sultan (Füsun Balkaya) - 9/18/2014
  • Ali Paşa Hanı Olayı ve Erkal Kardeşler... (Üstün Akmen) - 9/17/2014
  • Asutay'ın istifaya zorlanması, Kenter'den istifasının istenmesi (Üstün Akmen) - 9/11/2014
  • Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi (Üstün Akmen) - 8/21/2014
  • Bu Oyunu İzlemenin 'Vakti Geldi' (Meryem Şahin) - 8/15/2014
  • Benim Çolpan İlhan'ım... (Üstün Akmen) - 7/31/2014
  • Tez Elden Mezuniyet (Deniz Zengin) - 7/23/2014
  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..