| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi
Üstün Akmen



Tiyatro Biteatral; Fransız şair, yazar, ressam, yönetmen, sahne tasarımcısı Jean Cocteau (1889-1963)’nun “İnsan Sesi (La Voix Humaine)” başlıklı tek kişilik performansa dayalı bir saatlik oyununu sahneliyor.

Tek kişilik oyuna usta oyuncu Ayşe Lebriz Berkem can veriyor.

Berkem, İpek Seyalioğlu’nun başarıyla çevirdiği oyunun yönetmenliğini de (Canan Kırımsoy’un dramaturgisini de yanına alarak) Cem Baza ile birlikte üstleniyor.

TUTKUSU GİZLİ BİR KADIN
“İnsanSesi”, ayrılığın ilk günlerini yaşayan âşık bir kadının sevgilisi ile yaptığı “son telefon” konuşmasını anlatmakta.

Telefonun bir ucunda, terk edildiği için acı çeken, fakat bunu asla göstermeyen, ayrılığın son anında bile tutkusunu gizli bir bağlılıkla sürdüren bir kadın; diğer ucunda ise, veda ederken bile dürüst olmayı beceremeyen bir erkek var.

Öykü, fevkalade sıradan bir ayrılık öyküsü, ama oyun izlenirken her ne olursa olsun sevdiği adama inanmak isteyen kadının nereye kadar dayanacağı, ne zaman pes edeceği, tutunduğu dalı ne zaman bırakacağı doğrusu merak uyandırıyor.
ZOR METİN
Hiç kuşkum yok ki Ayşe Lebriz Berkem, bu kere de zoru zorluyor.

Zoru zorlarken, her keresinde olduğu gibi gene zoru aşmayı başarıyor.

Zoru aşarken metnin de üzerine çıkıyor, metni kendi yanına doğru taşırıyor, sahnede yepyeni bir dil oluşturma olanağı arıyor.

Oyun kahramanıyla özdeşleşerek aşkın düşünme durumunda değil, belleğin değerlendirme ve hesap yapmaya kalkıştığı durumlarda hiç değil, içebakışta gelişip boy verdiğinin örneğini sahnede seyircisine yansıtıyor.

Bu Kadın’ın bellek hareketleri durmuş ve aşkı yaşamış.

Ayşe Lebriz Berkem, iyi oyuncu plastiğiyle, Kadın’ın yan yana gelince en uygunsuz görünen, en birbiriyle bağdaşmayan duygularının, düşüncelerinin birbirleriyle pek güzel bağdaşışını bir saatlik süreç içinde “İnsan Sesi”nde anlatıyor.

Başarı yolunda haliyle “doğal”ı mıncıklıyor, doğal olanı bilerek bozuyor, sıradan olmaktan titizlikle kaçınırken, şaşırtıcı olanı yakalıyor.

ELEŞTİRİLER
Diğer taraftan, Ayşe Lebriz Berkem-Cem Baza ikilisi metnin söylenme, sözcelenme, sahnede “ifade edilme” biçimini doğrusu çok iyi betimlemiş.

Metin, olası bütün anlamlarıyla çeşitli yönlere doğru bölümlenmiş.

“Hiç mi eleştirin yok” derseniz “var” derim ve Kadın’ın çakıl taşlarının arasındaki mumu çakmakla değil, diğer yanan mumlardan biriyle yakmasının daha doğru olacağı yolundaki görüşümün gözden geçirilmesini isterim.

Ha bir de, Kadın’ın sahneye girişi, yürüyüşü, yani sözsüz bölüm ve telefon zilinin çalışları toplam yirmi dakika sürüyor yahu!

Çare bulunmasını açık yüreklilikle öneririm.

Kemal Yiğitcan/Kerem Çetinel ikilisinin ışık tasarımlarıyla çağrıştırdıkları sevinç, acı, kaygı, arzu, doyum gibi ruh durumlarının, sesli ve zamansal bir bütünün üçüncü öğesi ritmin kurulmasına müthiş katkı sağladığını deyiveririm.

Zeynep Erdem’in sahne tasarımında mekânı soyutlayarak bence gayet akıllı bir iş yaptığını, soyut mekânın beden-mekân ilişkisini pek güzel etkilediğini, kostüm tasarımı içinse sözümün bulunmadığını söylerim.

Ayrıca, Gülay Ayyıldız Yiğitcan/Ali Kemal Karasu’nun video tasarımlarının oyuna görsellik açısından değer kattığını, sayelerinde Kadın’ı seyircinin içselleştirmesini kolaylaştırdığını; bu arada İbrahim Ulutaş’ın hareket düzenini yok saydığımı ifade etmek isterim.

BERKEM’İN OYUNCULUĞU
Gelelim gene Ayşe Lebriz Berkem’e…
Berkem, Kadın’a fevkalade pratik olarak yaşamı, insancıl deneyimleri, kendi öz alışkanlıkları, sanatsal duyguları ve sezgileriyle yaklaşıyor.
Aksiyonları icra ederken gerekeni kendi başına arıyor, kendi doğasını yardıma çağırıyor.
Bu süreci doğasının bütün zihinsel, coşkusal, ruhsal, fiziksel güçleri tarafından eşzamanlı olarak yürütüyor.
Ayşe Lebriz Berkem’in oyunculuğuna olan hayranlığım, onun her oyunuyla büyüyor, yüceliyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 934
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sanat Uzun, Hayat Kısa (Nedim Saban) - 3/23/2013
  • Çürümüş Zamanlar; Evaristo (Metin Boran) - 3/18/2013
  • Canınıza Okunmak Üzere Çünkü Bu Hikâye -Gerçek Hayattan Alınmıştır- (Simge İçen) - 3/18/2013
  • Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK (Üstün Akmen) - 3/18/2013
  • METİN ABİ'M (Nedim Saban) - 3/14/2013
  • Ölen Adamın Cep Telefonu Ve Düşündürdükleri... (İhsan Ata) - 3/14/2013
  • Dinçer Çekmez (de) Öldü... (Murat Örem) - 3/14/2013
  • Sürülen İnsan Mı, Yoksa İnsan Olmak Mı? (Deniz Zengin) - 3/13/2013
  • Human Profit: Bir Manipülasyon Hikayesi (Erdal Yıldırım) - 3/13/2013
  • Şenay Gürler'in Abby Karakteriyle Özdeşleştiği Oyun: Kayıp (Üstün Akmen) - 3/13/2013
  • Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi (Üstün Akmen) - 3/12/2013
  • İnsan kime hizmet ettiğini düşünmeli... ZENGİN MUTFAĞI (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2013
  • Metin Serezli Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 3/10/2013
  • Kurşun Askerlerin Dramı (Arıza Baykuşlar) - 3/5/2013
  • Oyuncunun Yemini (Neşe Binark) - 3/5/2013
  • Mert Tanık Röportajı (Ulya Altıntaş) - 3/5/2013
  • Eskişehir'den Troyalı Kadınlara Ağıt (Metin Boran) - 2/28/2013
  • Erzurum'da Ayakta Alkışlanan Oyun: Çıkmaz Sokak Çocukları (Üstün Akmen) - 2/22/2013
  • Adı; ASLIHAN KANDEMİR (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/22/2013
  • Güvenlikli Kent Yaşamı ve Islah Evi (Metin Boran) - 2/17/2013
  • Kemal Başar'ın, Beynini Oyun Sahnesi Yaptığı Oyun: Hamlet (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Umut Orkun Eskibatman Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/17/2013
  • AK'LA KARA'da Bir Commedia Dell'Arte Uyarlaması: Patron Kim? (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Şarap mahzeninde 'taşlar yerinden oynuyor' (Domino) (Rengin Uz) - 2/12/2013
  • Tekin Akmansoy Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/12/2013
  • Eleştiri mi, Çekiştiri mi! (Erdal Yıldırım) - 2/11/2013
  • My Fair Lady (Roma) (Üstün Akmen) - 2/11/2013
  • Macide Tanır; Hayat, İnandığı Yolda Yürümeyi Göze Alanların Hak Ettiği Bir şeydir Çünkü... (Murat Örem) - 2/11/2013
  • Geliyor Musun, Yoksa Geliyor Musun: Sarı Ay (Üstün Akmen) - 2/7/2013
  • Benimle Delirir Misin? (Cüneyt İngiz) - 2/6/2013
  • Bir Toplum Anatomisi… Eski Fotoğraflar (İhsan Ata) - 2/6/2013
  • Antalya'da Her Şeyi İle Yüzde Yüz Türk Operası: Lale Çılgınlığı (Üstün Akmen) - 2/6/2013
  • Macide Tanır Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/6/2013
  • ((( Aç Parantez (Nedim Saban) - 2/5/2013
  • Uzmanlık İşi (Arda Aydın) - 2/5/2013
  • Tiyatroda 51 Sezon - Vildan Gürelman (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/5/2013
  • Kostüm oynamaz, aktör oynar! - Şark Dişçisi (Arıza Baykuşlar) - 2/4/2013
  • Bir Kadın.. Bir Yaşam ya da Ayşe Kökçü (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/2/2013
  • Erkek Yazarın Gözüyle Kadının Özü: Düğün Şarkısı (Üstün Akmen) - 2/2/2013
  • TÜRKİYE KAYASI ya da BULGARİSTAN GÖÇMENLERİ (Arif Arı) - 2/2/2013
  • Direniş, Reality Show ve Ölüm: Dar Ayakkabıyla Yaşamak (Metin Boran) - 1/30/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..