| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
My Fair Lady (Roma)
Üstün Akmen



Geçenlerde, Roma’ya gitmeden önce, yarım asırlık ve 1500 koltuklu Teatro Sistina’nın 2012-2013 programına göz attığımda gösteri tarihi, “Roma tarihime” denk düşen “My Fair Lady”nin üstüne parmağımı bastım. Müzikali ünlü yönetmen Massimo Romeo Piparo yönetiyor, Alfred Doolittle rolünü kıdemli tiyatrocu Aldo Ralli (1935) üstleniyor, Enrico Baroni, Albay Pickering’e can veriyor, Profesör Henry Higgins’i Luga Ward (1960) oynuyor veee ünlü mü ünlü İtalyan sinema ve televizyon yıldızı, kenarından tiyatrocu Vittoria Belvedere (1972) başrole, Eliza Doolittle rolüne soyunuyordu.

Tam da “Körün isteği tek göz, tanrı verdi iki göz” örneğiydi, müzikale gittim.

IŞIK BERBAT
Perde açıldığında ve oyun aktığında öncelikle Aldo de Lorenzo’nun seyircinin anlayışına ve kavrayışına yardım eden, estetik duygusunu uyandıran bir sahne düzeni tasarlamış olmasına pek sevindim, diğer taraftan çevre düzeniyle fevkalade uyumsuz ışık tasarımının kusurunu kimse üstlenmediğinden olsa gerek, tasarımcının adının program kitapçığında anılmamış olmasına gülümseyerek hak verdim. Bir sokak ortamını algılamamı turuncu, mavi, sarı ışıklarla yumuşatmaya hakkı var mıydı “adı saklı” ışık tasarımcısının?

Yoktu elbette!

Gene de ışığa fazla takmadım.

Doğrudan Roberto Croce’nin koreografisine odaklandım.

KOREOGRAFİ
Croce, çalışmasında yapıttaki sosyal eleştirileri metaforik anlatılarla süslemeyi yeğlememişti. Hatta bana sorarsanız hiçbir şey anlatmak istememişti. Eliza Doolittle’ın hırçın ve kaba davranışlarını iyiden iyiye kısırlaştırmış, olması gereken vurguları ve eleştirel bakış açısını son derece zayıf çizmişti. Çok iyi bilinen, neredeyse belleklere kazınmış bir metni sahneye koymanın beraberinde getireceği riskleri göz önünde tutmamış, olabilecek riski koreografiyle bertaraf etmeyi düşünmemişti. Topluluğun performans ve vizyonunda özgünlük ve yenilikçiliğe hiç yer vermemişti.

DANSÇILAR
Sahnenin orkestra çukuru olmasına karşın, Playback’den gelen müziği stüdyoda yönetmiş olan Emanuele Friello, bestenin alışılagelmiş biçimdeki formunu, gelişimini neredeyse modülasyonu bile bulunmayan hale getirmiş, son derece saf ritimli bölümlerde bile sahne üzerinde dramatik imge yaratımını engellemişti.

İyi sayılabilecek kostümler, sanırım elbirliğiyle elde edilmişti.

Dansçılar belki kötü değildi, ama açık söylemek gerekirse hiç de iyi değillerdi.

YÖNETİM
Massimo Romeo Piparo’nun oyunu çok tabloya bölerek seyirciyi “bekletmeme” prensibini bozmuş olmasına pek aldırmadım da, şarkıcı/dansçıların konuşma/bağırma tonlarını belirleyememe beceriksizliklerine aklımı taktım. Piparo, bıktırıcı koreografik tekrarlarla dansçıların “eylem içinde eylem”e geçişlerinin olanaksız kılınmasını engelleyememiş, “kişiselleştirme” tekniklerinin yok edilmiş olmasını göz ardı etmişti. Konunun içindeki satiriği dramatik açıdan örememiş, senkronizasyonu pek çok bölümde elden yitirmişti. Gösterinin ve müziğin düş benzeri atmosferi içinde esprinin yansıtılmasını sağlayamamış, dolayısıyla, seyircinin algılama ve anlayış kurallarının altını üstüne getirmişti.

OYUNCULUKLAR

Enrico Baroni’nin yeteneksizliğine; Aldo Ralli’nin bir anlayışa, görüşe, ayırt etme gücüne sahip olamayışına; Luca Ward’ın kas gerginliğinden kendini kurtaramamışlığına, giderek oyun sırasında sahnedeki arkadaşlarını görüyormuş gibi görünmek yerine, gerçekten görme olgunluğuna erişememişliğine sadece üzüldüm. Üzüldüm de, öyle bir role soyundurulan Vittoria Belvedere’nin sesinin alt rejisteri ya da üst rejisteri arasında hiç mi hiç renk değişikliği bulunmamasına doğrusu ciddi anlamda sinirlendim.

Salondan çıkarken Massimo Romeo Piparo yapımı “My Fair Lady”i beğenmedim, sevmedim.

Üstün Akmen
Roma


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 28
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Eskişehir'den Troyalı Kadınlara Ağıt (Metin Boran) - 2/28/2013
  • Erzurum'da Ayakta Alkışlanan Oyun: Çıkmaz Sokak Çocukları (Üstün Akmen) - 2/22/2013
  • Adı; ASLIHAN KANDEMİR (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/22/2013
  • Güvenlikli Kent Yaşamı ve Islah Evi (Metin Boran) - 2/17/2013
  • Kemal Başar'ın, Beynini Oyun Sahnesi Yaptığı Oyun: Hamlet (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Umut Orkun Eskibatman Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/17/2013
  • AK'LA KARA'da Bir Commedia Dell'Arte Uyarlaması: Patron Kim? (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Şarap mahzeninde 'taşlar yerinden oynuyor' (Domino) (Rengin Uz) - 2/12/2013
  • Tekin Akmansoy Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/12/2013
  • Eleştiri mi, Çekiştiri mi! (Erdal Yıldırım) - 2/11/2013
  • My Fair Lady (Roma) (Üstün Akmen) - 2/11/2013
  • Macide Tanır; Hayat, İnandığı Yolda Yürümeyi Göze Alanların Hak Ettiği Bir şeydir Çünkü... (Murat Örem) - 2/11/2013
  • Geliyor Musun, Yoksa Geliyor Musun: Sarı Ay (Üstün Akmen) - 2/7/2013
  • Benimle Delirir Misin? (Cüneyt İngiz) - 2/6/2013
  • Bir Toplum Anatomisi… Eski Fotoğraflar (İhsan Ata) - 2/6/2013
  • Antalya'da Her Şeyi İle Yüzde Yüz Türk Operası: Lale Çılgınlığı (Üstün Akmen) - 2/6/2013
  • Macide Tanır Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/6/2013
  • ((( Aç Parantez (Nedim Saban) - 2/5/2013
  • Uzmanlık İşi (Arda Aydın) - 2/5/2013
  • Tiyatroda 51 Sezon - Vildan Gürelman (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/5/2013
  • Kostüm oynamaz, aktör oynar! - Şark Dişçisi (Arıza Baykuşlar) - 2/4/2013
  • Bir Kadın.. Bir Yaşam ya da Ayşe Kökçü (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/2/2013
  • Erkek Yazarın Gözüyle Kadının Özü: Düğün Şarkısı (Üstün Akmen) - 2/2/2013
  • TÜRKİYE KAYASI ya da BULGARİSTAN GÖÇMENLERİ (Arif Arı) - 2/2/2013
  • Direniş, Reality Show ve Ölüm: Dar Ayakkabıyla Yaşamak (Metin Boran) - 1/30/2013
  • Kırk Yıl Öncesinin Hiç Eskimemiş Oyunu: Zengin Mutfağı (Üstün Akmen) - 1/30/2013
  • Orada Bir 'SİTE' Var Uzakta... (Özge Ökten) - 1/29/2013
  • Çirkin Oyunu Eleştirisi (Erdal Yıldırım) - 1/29/2013
  • Sitedekiler… (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Sinan Mordağ Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/29/2013
  • Sıradaki Şiddet Konusu, Çocuklar… Şiddet Üçlemesi 2- Şeker (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Estetiği Bulunan, Artistliği Olmayan Bir Oyun: Barselo (Üstün Akmen) - 1/29/2013
  • Sevgili Doktor (Cüneyt İngiz) - 1/28/2013
  • Sahnede Üç Asi Kuş Uçuyor - Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 1/25/2013
  • Bir Çöküşün Tragedyası; Kral Lear (Metin Boran) - 1/24/2013
  • Sıkıştığımız Kapanın Kürtçedeki Parçalanma Metaforu: Daf (Üstün Akmen) - 1/24/2013
  • Efe Ünal Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/24/2013
  • Mutfakta Neler Oluyor? (Nedim Saban) - 1/23/2013
  • Tiyatroyu ve Edebiyatı Birlikte Sevenler İçin: Toplu Hikayeler (Üstün Akmen) - 1/23/2013
  • Berksoy'dan Nâzım'a Doğum Günü Armağanı: Jokond İle Si-Ya-U (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Taş Plak Sesli Sema, CRR'de Ninni Söyledi (Üstün Akmen) - 1/21/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..