| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trakyalı Kölenin Başkaldırı Öyküsü Bodrum'daydı: Spartacus Üstün Akmen 2003’ten beri kesintisiz olarak Devlet Opera ve Balesi (DOB) Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen Uluslararası Bodrum Bale Festivali’nin 11’incisi bu yıl Denizbank’ın ve Bodrum Belediyesi’nin katkılarıyla gerçekleşti. İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından sahnelenen “Hürrem Sultan” balesiyle açılışı yapılan festivalin ancak son akşamına yetişebildim ve Sibirya’nın Krasnoyarsk Devlet Opera ve Balesi’nden “Spartacus”ü izleyebildim. Ünlü Ermeni besteci Aram Khachaturian (1903-1978)’ın 1954 yılında müziğini yaptığı eserin koreografini, yaşayan bale efsanesi Yuri Grigorovich (1927) yapmıştı. Roma Devletini derinden sarsan Trakyalı asi köle “Spartacus”ün liderlik ederek gladyatörler ve kölelerle birlikte çıkardığı isyan ve Roma ordularını ezip geçmesinin konu edinildiği, bir anlamda, kahramanlık balesi olarak da tanımlanan ve literatürde diğer eserlerden farklı bir konumda değerlendirilen “Spartacus”ü 2. akşamında topluluğun 2. “cast”ından seyrettim, seyrederken de sadece: “Kadın ve erkek dansçıların bir tiyatro sahnesinde yorumladıkları figürlü dans...” mıdır bale diye düşünmeden edemedim. Bu mu bale? Değildi elbette! NEDİR BALE Belli figürlere, adım atışlara dayalı bir dans ve müzikli gösteri türü olan baleyi mimik, müzik, duygu ve dekor sanatlarının ileri standartlarda birleştirilerek kullanan bir tiyatro gösterisi olarak tanımladım. Svetlana Guziy’nin sahneye koyduğu “Spartacus”de, Krasnoyarsk Devlet Opera ve Balesi Bale Bölümü, sanatsal ve teknik üstünlüğüyle izleyenlerin gözlerini kamaştırdı. Aegina’da Anastas Kazantsev’in ve Frigya’da Ekaterina Bulgutova’nın eşsiz zarafetini ve virtüöz tekniğini izleyebilmiş olmayı gerçekten büyük bir şans olarak değerlendirirken; Aram Khachaturian’nın bale müziğinin sevimli, cana yakın, çalınması kolay, her ölçüsü dans düşünülerek ve koreografın yaklaşımına uygun olarak bestelenmiş bir müzik olduğunu anımsatmadan geçmek istemiyorum. Yuri Grigorovich’in fevkalade temiz bale ritimleri yaratılmasını sağlayan bu müziği iyi kullandığını, böylece müzikli ve adımlı baleyi somutladığını da sözlerime eklemek istiyorum. TERK EDİŞ Eseri izler ve dinlerken, önderlik yeteneğiyle dikkat çeken ve rivayete göre Roma ordusundan kaçmış, haydutluk yaparken yakalanmış ve köle olarak satılmış olan Trakyalı Spartaküs’ün öyküsünü hiç mi hiç önemsemedim. Crassus’un Spartaküs'ü ve bir diğer gladyatörü göz deliği olmayan miğferleriyle arenada dövüşe çıkarmasına; Spartaküs’ün bilmeden arkadaşını öldürmesine de aldırmadım. Çok öfkelenen Spartaküs esirleri, çobanları ve fakirleri Crassus'a karşı savaşma konusunda örgütledi; Crassus’un soylular için düzenlediği şenliğe gelen Crassus’un gözdesi Aegina, Spartaküs’ün Frigya ile saklandıkları yeri Crassus'a söyledi; Spartaküs, Crassus'un gönderdiği birlikler karşısında son nefesine kadar savaştı; Frigya, Spartaküs’ün katledilmiş cesedini buldu, aklıma yazmadım. Yuri Grigorovich’in koreografisiydi kendimi terk etmek istediğim. Nitekim öyle de yaptım, kendimi hem müziğe, hem de koreografinin güzelliğine bıraktım. YARATICI KADRO Dinledim ve anladım ki, Svetlana Guziy, masal atmosferini yorumlamış, ancak masalın fantastik konusuna pek aldırmamıştı. “Keşke” dedim gizemli, fantastik çizimler bulsaydı. Virsaladze kostüm anlamında biçim açısından çok fazla yoruma açık olmayan eserde kostümlerin renk ve malzemelerini kontrol altında tutmuştu. Oluşturduğu bütünlük içerisinde, izleyicinin gözünü fazla yormayacak küçük detay farklılıklarıyla kostüm işini çözümlemişti. Diğer taraftan, bu satırların yazarı eleştirmen, ışık tasarımını kim yaptıysa renkler yoluyla estetik verileri başarıyla ortaya çıkardığını söyledi de, acaba neden köşelere ışık verilmiyor diye oyun boyunca merak etti! DANSÇILARIN BAŞARISI Duyguları müzik eşliğindeki dans ve jestlerle anlatan bu sahne gösterisinde, özellikle Anastas Kazantsev’in “Aegina’nın Monologu” bölümündeki “pointe”lerini, Egor Osokin’in 6000 kişiyi tutsak alan ve Appia Yolu boyunca tümünü çarmıha gerdiren Crassus’u yeterince dinginleştirmesini ve Demid Zykov’un başarıyla çizdiği Spartaküs karakterini yürekten alkışladım. Ekateria Bulgutova’nın “Frigya”nın Monologu” bölümündeki canlı ve sert “Brisé’si ve finalde “Ağıt” tablosundaki “pirouette”si, eser boyunca olağandışı “demi-pointe”leri baleseverler için bir ziyafet niteliğindeydi, hayran kaldım. Demid Zykov’un “pas de deux”lerdeki ve “glissade”lardaki başarısını ve tüm kadronun uyumunu uzun süre unutmamak üzere beynime kazıdım. Üstün Akmen Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|