| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Süheyl ve Behzat Uygur Tiyatrosu 'Marko Paşa' ile ayakta alkışlandı Füsun Akmen Balkaya Geleneksel Türk Tiyatrosu tadında bir çalışma ve geçen 15 yıl …. ‘’Marko Paşa’’ adlı oyun 1920’li yılların İstanbul’un da otoriter ,varlıklı bir paşa ve ailesinin yaşamına izdivaçla katılan içgüveysi damat Hayrullah ile Meziyet’in sıkıntıları üzerine kurulmuş olaylara ,doğrudan veya dolaylı olarak katılan Suat-Mürvet ve Seyfettin-Güzin’in yine Paşanın merkezciliyetciliğin de yer alan bu durumlarının istem dışı gelişmesi ve Müşerref hanımında yapıcı tutumları ile beklenen mutlu sona ulaştırılmasında olaylar saklanmıştır. Franz Von Schönthan ile Gustav Kadelburg tarafından yazılan ‘’ Marko Paşa’’ , Nejat Uygur tarafından 15 yıl önce uyarlanmıştır. 2015 yılında ise aynı oyun genel özellikleri kaybettirilmeden müzik ve dansla yeni bir oluşum ,yeni bir tad ile Süheyl & Behzat Uygur Tiyatrosunda yönetmen Uğur Babürhan tarafından yapılandırılmıştır. Üniversite yıllarımda öğretim üyeleri komedi ,içerikli özel tiyatroları fazla …. Üniversite yıllarımda çok net hatırladığım anılarım arasında ,komedi ağırlıklı bazı oyunlara, bazı öğretim üyelerinin pek itibar etmemesi üzerine olmuştur. Komedi’nin çok ciddi bir iş olduğunu sık,sık vurgulamalarına rağmen bu tür oyunların sahnelendiği pek çok tiyatro için salık vermedikleri gerçeğini düşündükçe de sonraları hep üzülmüşümdür. Usta Nejat Uygur’un oyunlarından çok azını seyretmişliğim bu yüzden olmuştur. Nejat Uygur geleneksel tiyatro’nun ögelerini doğru yerde ,en doğal haliyle kullanırken insan faktörünü de asla göz ardı etmemiştir. Mutsuzlukla mutluluğun yer değiştirdiği,çabuk çözünürlüğün gerisinde sevgiye ,güldürüye bolca yer veren komik anlayışının tüm alt katmanlarından komedya’sında da Nejatça ‘dan çokça faydalanıldığı görülmüştür. Geçmiş de olduğu gibi bugün de naiflik hep düşündürmüş,geleneksel’in sancıları da hep olmuştur. Bu sancılar türün kabul edilmesi , beklentilerin doğru ilişkilendirilmesi , iyi anlaşılmaması durumundan ortaya çıkmıştır. Uygurlar ve 2015 ‘’Marko Paşa’’ Modernlik üzerine … İki bölümden oluşan oyun da, geleneksel üzerine modern tiyatronun yapı taşlarını organik bir biçimde bu türe karıştırmak , Usta’nın çocukları olarak tiyatro yapmaya yakın bir zorluk gibi olmasa da , önemli bir zorluk daha bu çalışma ile üslenilmiş ve aşılmıştır. Geleneksel’i reddetmeden getirilen yeni yorum oyunun sıcaklığını asla kaybettirmemiştir. Marko Paşa ‘da öz olarak samimi ,sıcak,halkla 15 yıl öncesine benzer buluşmanın getirdiği komik ögelerin, güldürü’nün ötesinde yeniyi çağrıştıran biçimsel yenileşmeye gitmesi daha çok tercih edilmiş gibi görünse de ,Oyun bir çok ayrıntı da düzeltme,arınma ve lüzumsuz tekrarlar da tekrarsızlık gibi önemli ve asal yeniliği de almıştır. Müzik ,şarkı ,dans anlamında başarıyı ,dekor ve kostüm de ise özüne uygunluğa ters düşmeyen bir düzgünlük ve görsel rahatlığı yakalamıştır. Nejla Uygur ve Süheyl,Behzat Uygur,Şahnaz Çakıralp,Uğur Babürhan,Leyla Yüngül,Önder Keskin,Burcu Afşin,Ömer Yılmaz ise Marko Paşa’nın başarılı kadrosunu Usta’sız ama onun yolunda oluşturmuşlardır. Nejla Uygur ve Uygur Tiyatrosu…………. Nejla Uygur’un sahne de yer alması ise oyunu taçlandırmıştır. Oyunculuk ötesi kazanılmış zarafeti ile oyunculuğun harmanlanmasına imrenilecek bir örnek olarak tüm oyun boyunca seyircinin gözleri Nejla Uygur üzerinde hayranlıkla kalmış ve izlenmiştir. ‘’Marko Paşa’’ da Süheyl ‘in gelenekçi yapıyı oyunculukta yakın olması ve üstlenmesi,Behzat’ın ise yenilikçi yapıya daha bir yakınlaşması oyunculuk anlamında da farklılıklarını ortaya koymuş anlamlı dengeyi oyun da yaratmıştır. Çakıralp, Yüngül, Keskin, Afşin, Yılmaz’ın katkıları ise bu güzel resmin şekillenmesinde önemli olmuştur. Marko Paşa da Uğur Babürhan başarısı göz ardı edilemeyecek kadar güzel bir paşa tiplemesi ile özdeşleşmiştir. Dans,Kostüm,Işık düzeni için Ömer Yılmaz,Sadık Kızılağaç,Gürcan Arsu ‘ya alkışlarımız yürekten olmuştur. Bir teşekkür geleneği üzerine….. Oyun’un finalin de Süheyl &Behzat Uygur Tiyatrosu tüm kadrosu ile geleneksel yapının özenilecek bir ögesi olan teşekkürlerini de önce gelen dostları,ardından da tüm seyircileri ile paylaşmaları da bu güzel tür’e özel yapının temsilcisi olan Süheyl & Behzat Uygur ve arkadaşlarına bizim de özenle teşekkürlerimizi bırakarak ayrılmamıza neden olmuştur. Füsun Akmen Balkaya 14.04.2015/Profilo-İst. Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|