| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı İhsan Ata Aydın Arıt’ı yaşatmak ve oyunlarını sahnelemek üzere Savaş Aykılıç’ın genel sanat yönetmenliğinde kurulan Aydın Arıt Tiyatrosu “Limonluk Arısı” oyunu ile ilk kez seyirciyle buluştu. Yönetmenliğini Savaş Aykılıç’ın üstlendiği oyunun koreografı Sevgi Dişli’ye, grafik tasarımı ise Benhür Hancı’ya ait. Oyunda Esin Yüksel, Emrah Türkmen, Ferdi Bağcı ve Demet İnce rol alıyor. Aydın Arıt Tiyatrosu Aydın Arıt isminin yaşatmak için kardeşi Ömür hanımın (daha önce birlikte çalıştığımız için biliyorum) uzun yıllar verdiği çaba takdire şayan. Kitaplarını yeniden Mitos Boyut yayınevinde bastırması, yine Yeni Tiyatro Dergisiyle ortak yürütülen “Aydın Arıt Yılın En İyi Oyun Yazarı Ödülü” ve son olarak oyunlarını sahnelemek için “Aydın Arıt Tiyatrosu” kurma girişimi çok ama çok kıymetli bir tavır. Elbette ona destek olan ailesi ve Genel Sanat Yönetmenliğini üstlenen Savaş Aykılıç’ın özverilerini de unutmamak gerek. Türk tiyatrosuna kendi kulvarında ağır ama emin adımlarla ilerleyerek farklı bir renk katacağına inanıyorum. Aydın Arıt 2009 yılında oyuncu olarak ilk kez İstanbul seyircisinin karşısına çıktığım “Bal Sineği”nin prova sürecinde Aydın Arıt’ın diğer oyunlarını okuma fırsatı bulmuştum. Yine Yeni Tiyatro Dergisi yayın kurulu üyeliğim ve ödül jürisinde yer almam vesilesiyle Aydın Arıt ismine çok yakın olduğumu söyleyebilirim. Açıkça belirtmeliyim ki Aydın Arıt yaşadığı dönemin bana kalırsa ele aldığı konular itibariyle en iddialı yazarlardan biri. Yaşadığı dönemin siyasi ve toplumsal olaylarına yönelmek yerine çağdaşlarının aksine çoğunlukla oyunlarında kentli insanların ruh haline değinen aile ve birey kavramları üzerine eğilerek genellikle metafor ve flashback tekniği kullanıp okuyucu/izleyicinin zihninde gelgitler yaratmayı sağlamış bir yazar. Aile kavramına bakış açısı ve oyunlarında sıkça işlediği ensest vurgusu ise onu diğer yazarlardan ayıran en temel faktör bana kalırsa. Özellikle “Beşgen” adı altında topladığı kısa oyunların hemen hepsinde bunu görmek mümkün. Bal Sineği oyununda ise baba/kız ilişkisini evlenen bir çift üzerinden damadın gelini kendi kızı olarak görmesiyle daha derinlerde yatan bir ensest durumu işler. Limonluk Arısı Bu oyunda da baba/oğul/gelin üzerinden yine aynı temaya vurgu yapılarak bir ensest dokundurması yapılıyor. Her ne kadar Limonluk Arısı, Bal Sineği oyununda olduğu gibi uzun monologlarla sıkça dile getirilmese de Kayınbaba/Gelin arasında geçen diyaloglarla yer yer kendisini hissettiriyor. Şüphesiz bu noktada Savaş Aykılıç’ın metine getirdiği yorum oyunu bambaşka bir forma sürüklemiş. Bilindik bir hikayeyi Hollywood hayranı bir yazarın yazdığı son oyunda esinlendiği yıldızlara dönüştürmesiyle daha eğlenceli hale getirmiş. Western karakterleri ve Marilyn Monroe’yi bir araya getirerek oldukça yaratıcı bir oyun çıkmış ortaya. Esin Yüksel, Emrah Türkmen, Ferdi Bağcı, Demet İnce ‘den oluşan oyuncu kadrosu çabalayan, istekli, başarılı ve heyecanlı gençlerden oluşuyor. Oyuncuların her biri birbirinden yetenekli… Yalnız kimi yerlerde daha fazla reaksiyon almak için doğaçlamaların uzatılarak karakterden uzaklaşmasını ve aynı maskeyle devam etmesi belki eleştirilebilir. Aykılıç’ın dramaturgisi ve rejisi gayet başarılı yalnız kast konusunda sadece kayınbaba karakterini genç bulduğumu söyleyebilirim. Belki daha yaşlı biri belki de makyaj yardımıyla diğer oyunculardan ayrı tutulması gerekirdi. Kostümler yine gayet iyi ama bazı aksaklıkların önlemi önceden alınabilirdi. Örneğin masanın örtüsü sürekli kayıyorsa bir şekilde sabitlenmeliydi. Yine oyuncuların şapkasındaki halkların sürekli düşmesi engellenebilirdi. Şüphesiz bu tür aksaklıkların oynandıkça zamanla oturacağına inananlardanım. Özetle “Limonluk Arısı” seyir zevki yüksek bir iş olmuş. Bu oluşumda emeği olan herkesi kutlar umarım yazarın diğer oyunlarıyla farklı ekiplerinde içinde olabileceği kimi projelerle destek verip bir çatı görevi üstlenerek yazarın tüm oyunlarını sahneleyecek kadar uzun soluklu olmasını dilerim. (KÜNYE): Limonluk Arısı Yazan: Aydın Arıt Yöneten: Savaş Aykılıç Proje: Ömür Arıt de Andrea Koreograf: Sevgi Dişli Grafik Tasarım: Benhür Hancı Oyuncular: Esin Yüksel, Emrah Türkmen, Ferdi Bağcı, Demet İnce İhsan Ata Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|