| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Şakayla Söyler (ama doğruyu söyler) Haldun Taner
Rengin Uz



Ülkemizde Haldun Taner’in kurduğu kabare geleneğini 10 yıldan beri sürdüren Ali Erdoğan, Kabare Dev Aynası’nda, usta yazarın Vatan Kurtaran Şaban ve Gözlerimi Yaparım Vazifemi Yaparım oyunlarından çarpıcı bölümleri sahneye getiriyor.

Bazı tiyatrolar, sessiz sedasız ama gayet istikrarlı bir biçimde yollarına devam ediyor. Ali Erdoğan’ın kurucusu olduğu Kabare Dev Aynası da onlardan biri. Ülkemizdeki birçok özel topluluk gibi salon buldukça oyunlarını sahneleyen Tiyatro Dev Aynası bu sezon 10. Yılını kutluyor. Kendi yağı ile kavrulan bir tiyatro için küçümsenmeyecek bir rakam. Ali Erdoğan’ı diğer tiyatro yöneticilerinden ayıran özellik ise onun ustası Haldun Taner’in izinden giderek, inatla kabare geleneğini sürdürmesi.

Türkiye’de Kabare Tiyatrosu’nun kurucusu olan Haldun Taner’in ‘Tiyatro Hayatın Aynasıysa Kabare de Dev Aynası’ sözünden hareketle tiyatrosunun adını ‘Kabare Dev Aynası’ koyan Ali Erdoğan, ustasının 25. ölüm yılında, ona saygı duruşu olarak, ‘Şakayla Söyler Haldun Taner’ adlı kabareyi oynuyor. Ali Erdoğan, yönettiği oyunda, Haldun Taner’in,’Vatan Kurtaran Şaban’, ‘Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım’ oyunları ile Rüya,Tuş ve Sarhoş adlı skeçleri sunuyor. Oyunun ilk bölümü, Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nda yıllar önce seyrettiğim ‘ Vatan Kurtaran Şaban’ dan çarpıcı sahnelere ayrılmış. Tapu Kadastro’dan Kültür Müsteşarlığına atanan Şaban’ın plastik sanatlara, operaya, baleye, tiyatroya bakışını, engin bilgisiyle getirdiği muhteşem önerileri (! )nasıl da güleryüzlü bir alaycılıkla anlatmış Haldun Taner. Heykellerin yerle bir edildiği, şaire, romancıya, oyuncuya akla hayale gelmeyecek suçlamalarda bulunulduğu günümüzde doğrusu Şaban’ı yadırgamak ne mümkün!

İkinci yarı, Haldun Taner’in çok sahnelenen oyunlarından birine ‘Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım’ a ayrılmış. Çocukluk arkadaşları olan saf iyi niyetli Vicdani ile üç kağıtçı, her devrin adamı Efruz’un Cumhuriyet döneminden başlayan hikayesi. Hiciv ustası Haldun Taner, sosyal adaletsizliği, çarpık ilişkileri, toplumun her kesimini kucaklayarak keskin bir mizahçı gözüyle veriyor. Ve sonunda vicdanının sesini dinleyen halk adamı, gözlerini kapatıp vazifesini yapan Vicdanı gözlerini tımarhanede açıyor! Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım, 1960 yılına yazılmasına karşın aynı Vatan Kurtaran Şaban gibi güncelliğini koruyan bir oyun. Bu anlamda Ali Erdoğan’ın seçimi doğru ancak bu öyle bir oyun ki, daha önce seyretmemiş veya oyun metnini bilmeyen seyirci için izlediği sahneler havada kalabilir. Kabare havasındaki oyun için de final biraz ağır kaçmış. Şakayla Söyler Haldun Taner biraz uzun geldi bana, ‘Rüya’ skeci çıkarılsa özünden bir şey kaybetmez diye düşünüyorum.

USTA VE ÖĞRENCİLERİ
Ali Erdoğan, Kabare Dev Aynası’nın her şeyi. Yazıyor, yönetiyor, oynuyor, öğrenci yetiştiriyor. Şakayla Söyler Haldun Taner oyununda da kendi yetiştirdiği öğrencilerle sahneyi paylaşıyor. Yönetmen olarak, geleneksel tiyatroya olan bağını kabare türüne olan yakınlığı ile buluşturarak ortaya güzel bir sentez çıkarmış. Devekuşu Kabare’de uzun yıllar rol aldığı için kabare oyunculuğunu da iyi biliyor. Her kalıba rahatlıkla giriyor, değişik şiveleri aynı rahatlıkla konuşabilmesi de oyunculuğu için büyük ajantaj. Şakayla Söyler Haldun Taner’in yükü omuzlarında ve Ali Erdoğan hiçbir abartıya kaçmadan çok temiz bir oyunculuk sunuyor. İsmail Can Tortöp tüm oyuncular gibi değişik roller üstleniyor. Enerjisi yüksek, belli ki çok iyi çalışmış, hocası ile karşılıklı sahnelerinde tempoyu hiç düşürmüyor. Bir kabare oyuncusunda olması gereken sıcaklığa sahip ve seyirci ile iyi ilişkiyi kuruyor. Aynı sıcaklığı ve rahatlığı diğer genç oyuncularda pek göremedim. Cihan Bektaş, ressamı da doktoru da aynı yüksek perdeden oynuyor. Bağırınca daha iyi oynamış olmuyorsunuz, lütfen bağırmayın, inanın sakin olursanız derdinizi, kelimelerinizi daha iyi anlatırsınız. Merdan Kardan’ın komediye yatkın bir duruşu var. Sibel Erkan ve Ümmühan Kıldiş, çıvıl cıvıl yetenekli iki genç oyuncu ama seyirciyi memnun edebilmeleri için sahnede biraz daha pişmeleri gerek. Henüz 16 yaşındaki Çağla Şadoğlu için Kabare Dev Aynası harika bir okul. Sonuna kadar yararlansın. Oyunun dekor ve karikatürleri Mahmut Tibet imzasını taşıyor. Daha zengin olabilir miydi, evet. Ama bu haliyle de sempatik. Oyunun çok hoşuma giden şarkısının söz ve müziği Ali Erdoğan’a ait. Müziği Ayhan Yavaş düzenlemiş.

Ali Erdoğan ve ekibinin eksikleri olabilir ama Cumhuriyet Tiyatrosu’nun en önemli oyun yazarına, Haldun Taner’e büyük bir iyi niyet, saygı ve sevgiyle yaklaşmışlar. Ali Erdoğan’ı en başta bunun için kutlamak istiyorum. Haldun Taner’in, siyah beyaz portresinin oyun süresince sahnenin köşesinde durması da beni duygulandırdı.

Şakayla Söyler Haldun Taner’i Kozyatağı Alışveriş Merkezi’nde seyrettim. Gönül Ülkü-Gazanfer Özcan’ Sahnesinde ( Sizi de andım Gazanfer Bey). Aslında kabare için daha küçük, seyirciyle yakın temas kurulabilen bir salon tabii daha uygun olurdu. Üstelik de bu salon sadece tiyatro için de yapılmamış. Birçok etkinliğe ev sahipliği yapıyor. Bu konuda Kadıköy Belediye Başkanı’na bir teşekkür borçluyuz. Özel Tiyatroların, İstanbul’un karşı yakasında Caddebostan Kültür Merkezi’nden sonra turne yapabilecekleri bir mekanları daha var artık. Neredeyse her mahalleye iki alışveriş merkezi düşerken hiç olmazsa içlerine sinema ve tiyatro salonu yapmayı mecbur etseler. Tamam biliyorum, benimki fazlasıyla iyi niyetli bir dilek !!!

Bu yıl, Türk Tiyatrosu’nun ilk epik tiyatro örneği olan, ünü yurtdışına yayılmış ‘Keşanlı Ali Destanı’ destan yazıyor. Sadri Alışık Tiyatrosu, oyunu kapalı gişe oynarken Eskişehir Şehir Tiyatrosu’nda da beğeniyle izleniyor. Keşanlı Ali’nin TV dizisi için görüş ayrılıkları var. Ben sadece birinci bölümüne baktım ve seyretmeme hakkımı kullanıyorum. Oyuncular iyi olabilir ama tiyatro oyunu tiyatroda seyredilir. Yeni kuşak da Haldun Taner’i televizyondan tanısın diyecek olursanız ona da itirazım var. Ya yakında, birileri çıkar da ‘Keşanlı Ali Destanı’ dizisini sahneye de koymuşlar diyecek olursa! Ayıp olmaz mı Haldun Taner’e, ayıp olmaz mı Çağdaş Türk Tiyatrosu’nun önemli klasiği ‘Keşanlı Ali Destanı’na, ayıp olmaz mı bu oyuna yıllar önce büyük emek veren tiyatroculara, unutulmaz müziğine imza atana.

Sizi ne yazık ki sadece her biri başyapıt olan oyunlarınızdan, öykülerinizden tanıyorum sevgili Haldun Taner. Benim için yeri doldurulamacak kadar değerli bir yazar, bir kültür adamısınız. Siz gittiğinizden beri ülkemizdeki tuhaflıklar da aldı başını gidiyor. Bu günleri yaşasaydınız kim bilir ne ölümsüz eserler daha bırakacaktınız. Şaban’lar, Efruz’lar, Vicdani’ler hep aramızda… Bizi soracak olursanız… Yine gülmekteyiz ağlanacak halimize.

Rengin Uz

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 148
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • UYANIK Sadri Alışık Kültür Merkezi'nin Resimli Serüveni (Melih Anık) - 1/14/2012
  • Melih Anık'ın Çağrısıyla Yaşam Kaya'nın Yazısı Kaldırıldı: SAKM Ucuz Eleştiriye Hayır Dedi (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Çolpan İlhan'a Açık Mektup (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Tiyatro Boğaziçi ile Tarihsel Bir -Seyir- : Eleni'den Mektuplar (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Karanlığa Karşı Sanat Cephesi Çağrıma Yanıt Verdi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Bir Tiyatro Resitali: Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Vahşetten Can Acıtıcı, Can Alıcı Doğru Bir Kesit: DİSKO 5NO'LU (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Yücel Erten -Barış- adlı oyun ile Ankara'da (Füsun Balkaya) - 1/12/2012
  • Üstün Akmen Söyleşisi - Egemen Kültüre Karşı Yeni Bir Tiyatro Anlayışına Gereksinim Var (Gamze Akdemir) - 1/12/2012
  • Stanislavski ile Yapılan Kurgusal Bir Röportaj - 2 (Erkan Küçük) - 1/11/2012
  • Şakayla Söyler (ama doğruyu söyler) Haldun Taner (Rengin Uz) - 1/11/2012
  • Yaşam Kaya'nın Keşanlı Ali Destanı ile ilgili yazısına Melih Anık'tan büyük tepki (Melih Anık) - 1/10/2012
  • Haldun Taner'den Çeşitlemeler (Hayati Asılyazıcı) - 1/4/2012
  • Repliğini Seç,Oyunu Seyret,Kendini Bul (Rosenbergler Ölmemeli) (Melih Anık) - 1/4/2012
  • Tiyatromuzda, tek seyircili yeni bir kavram ürünü: ÜçKişi (Üstün Akmen) - 1/4/2012
  • WC Giriş Hakkının Elde Ediliş Öyküsü: Sidikli Kasabası Müzikali (Üstün Akmen) - 1/2/2012
  • Üstün Akmen Söyleşisi - Anlattıklarım önemsiz ama iyi yazarım (Özlem Özdemir) - 1/2/2012
  • -Sidikli- mi? Orası da Neresi? (Aycan Akçamete) - 1/2/2012
  • Tiyatroda Eleştiri -Seçmek-le Başlar - İstemem Eksik Olsun (Melih Anık) - 12/30/2011
  • Tiyatro Artı'dan Sıra Dışı bir Gösteri… üçKİŞİ (İhsan Ata) - 12/28/2011
  • Kaderciliğin yadsınmasının öyküsü Bursa'da: Macbeth (Üstün Akmen) - 12/28/2011
  • Hüzün Kokulu LİMONATA (Rengin Uz) - 12/24/2011
  • Değişen ve gelişen Eskişehir (Hayati Asılyazıcı) - 12/24/2011
  • Ölümünden sonra değeri anlaşılan Oğuz Atay (Hayati Asılyazıcı) - 12/24/2011
  • Yönetmen Günersel Yazar Günersel'e Karşı:Bok Sosyolojisi (T.Su) (Melih Anık) - 12/24/2011
  • Stanislavski ile Yapılan Kurgusal Bir Röportaj 1 (Erkan Küçük) - 12/24/2011
  • İBBŞT Genç Günler ve Ufak Bir Hata (İBBŞT) (Melih Anık) - 12/23/2011
  • Bir Raftan – Bir Sahaftan: Yaşam-Oyun / İnsanda Tiyatro-Tiyatroda İnsan (Kadir Yüksel) - 12/23/2011
  • Stephens bu kere ne anlatıyor ya da neyi anlatamıyor: Bulanık (Üstün Akmen) - 12/21/2011
  • Yazın ve sahne sanatı arasındaki ince çizgide… - Ve Hep Birlikte Soldan Çıkarlar (Aycan Akçamete) - 12/19/2011
  • İktidar Hırsı ve Kösem Sultan (İhsan Ata) - 12/19/2011
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu'nda Beni Unutma (Üstün Akmen) - 12/16/2011
  • Yıldızlar sönmesin diye... (Tufan Taştan) - 12/16/2011
  • Sönmez Atasoy - Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajları (Taziye Sayfası) - 12/15/2011
  • Tiyatro ve onun geleceği üzerine bir analiz: Tiyatrounun Tarihsel Yolculuğunda Tiyatrocunun Rolü (Zafer Kılıç) - 12/12/2011
  • Şakayla Söyler Haldun Taner ve -Son Vicdani- Ali Erdoğan (Melih Anık) - 12/11/2011
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu Yapımı -Ne Dersin Azizim- Oyununun İsveç Turnesi İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 12/9/2011
  • Tiyatro Ödülü Nasıl Olmalı? (Melih Anık) - 12/8/2011
  • War Horse'dan Myanmar Kukla Tiyatrosu'na (Melih Anık) - 12/8/2011
  • Bir Satge Projesi: BULUŞMAHAMLET (Üstün Akmen) - 12/7/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..