| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış Üstün Akmen 14. Antalya Piyano Festivali'nin açılış konserinde Fazıl Say (1970), Naci Özgüç yönetimindeki Antalya Devlet Senfoni Orkestrası'nın eşliğinde son bestesi olan “Su / Water” adlı konçertosunun Türkiye prömiyerini yaptı. Canlılığın devamını ve çeşitliliğinin doğal seçilimle sağlandığını anlatırken “evrim teorisine” de sürekli göndermelerde bulunan, diğer eserlerindeki gibi öyküsü olan, bu arada senfonik özellikleri hayli ağır basan üç bölümlük “Su”, bende farklı empresyonlar yarattı. Denizleri anlatan ilk bölüm “Mavi Su”daki egzotik tınılarla o gün tam da orada, yani Antalya’da, yani Akdeniz’in karanlıklarında neşeli bir bulutun gökyüzünde geziye çıkmış olduğuna tanık oldum. Kocaman bulut, neşeli neşeli gezinirken deniz ve gökyüzünün duruluğunda sinirli mi sinirli, aksi mi aksi bir bulutla karşılaştı. “Şişt… Şişt… Nereye böyle neşeli neşeli” diye sordu Sinirli Bulut, sinirli sinirli. “Gökyüzünde geziniyordum belki yolda ay ışığını görür, ona da bir merhaba derim diye” diye yanıtladı Neşeli Bulut. “Peki, sen nereye gidiyorsun Sinirli” diye de sordu, denizin coşkulu dalgalarının uğultusu arasında. “Ben de ay ışığına merhaba demeye gidiyorum dedi” Sinirli Bulut. “Ama önce ben gideceğim dedim” dedi Neşeli Bulut. “Yooo, ilk söyleyen benim, dolayısıyla ben gideceğim” diye inatlaştı Sinirli Bulut. “Ben gideceğim”, “Yok hayır ben gideceğim” diye ciddi ciddi kavgaya tutuşlar. Ve şimşekler çakmaya başladı. “KARA SU” Şimşek çakınca n’olur? Gökyüzünden sular boşaldı. Eserin “Kara Su” bölümü başlamıştı. Fazıl Say’ın parmaklarına baktığımda, göletten biraz büyükçe, küçük bir göl gördüm. Durumu uzaktan gözlemleyen ay ışığı, bulutların kavga etmesine pek üzüldü ve bir an önce ortaya çıkıp onları kavgadan ayırdı. Neşeli ile Sinirli Bulut kavga etmeyi bırakınca doğal olarak yağmur da sona erdi. Daxophone’dan fışkıran tuhaf sürtünme sesleri gecenin yıldızı İntikam Tanrıçası Nemesis’in tam da bu ülkede adaleti korumak, haklıyı haksızdan ayırt edebilmemizi sağlamak için gölün üzerine geldiğini muştuladı. Waterphone dağlarda, kırlarda, ormanlarda, derelerde yaşayan Nymphe’lerin göl kıyısına vardıklarını ve bulutları izlemeye başladıklarını çağrıştırdı. Hatta zarif devinimlerle dansa bile kalktılar. “YEŞİL SU Derken (nereden nereye), bir derenin üstüne gelindi, eserin son bölümü olan “Yeşil Su” başlamıştı. Suyun yeşilliği, yeşillikler, doğanın doğallığı gözlerimin önüne serildi. Sabah olmuştu. İngiliz Kornosunun yumuşak ses rengi, narin, kederli ve melankolik tavırları, yansıttığı duygusal tatlı tınılar bir Çiçek’le Su’yun karşılaşmalarını ve dost oluşlarını bana öyküledi. Klarnetler (inanmayacaksınız, ama) bu durumu güzel bir arkadaşlık olarak tanımladı. Gel zaman git zaman, Çiçek o kadar mutlu oldu ki, mutluluktan içi içine sığmaz oldu, anladım ki, Su’ya âşık olmuştu; etrafa kokular saçtı: “Sırf senin hatırın için ey Su” diye bağırdı. Kemanlar artık Su’nun da içinde Çiçeğe karşı bir şeyler duyumsadığını ilan etti. Su, Çiçeğe âşık olduğunu zannetti, çünkü Su aşkı bilmiyordu, ilk kez âşık oluyordu. Çiçek, süreç içinde: “Acaba Su beni seviyor mu” diye düşünmeye başladı. Çünkü Su, Çiçeğe ilgi duymuyor gibiydi. Hâlbuki Çiçek, alışkın değildi bu tür sevgiye ve dayanamadı. Su’ya: “Seni seviyorum” dedi. Su: “Ben de seni seviyorum” diye yanıt verdi. Aradan zaman geçti, Çiçek gene: “Seni seviyorum” dedi. Su, yine “Ben de” diye yanıt verdi. Çiçek, sabırlıydı. Bekledi, bekledi, bekledi… Artık öyle bir duruma gelindi ki, Çiçek güzel kokular saçamaz hale geldi. Su’ya son kez “Seni seviyorum” dedi. Su: “Ben de” diye yanıt verdi. Çiçek yataklara düştü. Hastalanmıştı. Rengi solmuş, çehresi sararmıştı. Su, onun başucundaydı. Belliydi, artık ölecekti. Son kez zorlukla başını döndürerek Su’ya; “Seni ben gerçekten seviyorum” dedi. Su üzüldü. Son çare olarak doktor çağırdı. Şöyle dedi Doktor: “Hastanın durumu umutsuz, artık elimizden bir şey gelmez.” Su, merak etti, sevgilisinin ölümüne sebep olacak hastalık acaba neydi? Doktor, şöyle bir baktı Su’ya ve: “Çiçeğin bir hastalığı yok dostum” dedi. Çiçek sadece susuz kalmış, ölümü onun için”. Su, gerçeği işte o gece, yani 14. Antalya Piyano Festivali'nin açılış konserinde Fazıl Say Naci Özgüç yönetimindeki Antalya Devlet Senfoni Orkestrası'nın eşliğinde son bestesi olan “Su” adlı konçertosunun Türkiye prömiyerini yaparken anladı. Anladı ki sevgiliye sadece: “Seni seviyorum” demek yetmezmiş. Nitekim Fazıl Say’ı o gece, konser salonuna ve fuayeye yığılan buketlerdeki ve çelenklerdeki çiçekler de alkışladı. Çantalardan, ceplerden eksik olmayan 0,5 Lt’lik şişelerdeki sular utançlarından çalkalanmadı. Gerçi konser kitapçığında Fazıl Say, eserinin çözümünü yapar ve neler düşünerek, nelerden esinlenerek notaları işlediğini anlatırken, bambaşka duygu yoğunluklarının sol anahtarlı nota porte kâğıdına döktüğü anlaşılmaktaydı. Gerçi Fazıl Say, yapıtın sonunda, enstrümanların kendi dillerinde: “Su hayat verir. Yaşamak su’dan gelir, suya döner. Su hayattır. Hayat su’dan başlamıştır” diye fısıldaştıklarını söylemekteydi, ama benim konser sonunda kafacığımda onlar değil bunlar canlandı. Her neyse! Nereden bakarsanız bakınız, ikimizinki de ayrı birer öyküleme. Yani “Su Konçerto”sunu hem de Fazıl Say’dan dinlerken, Fazın Say’ın öykülemesine uymak zorunda değilim ya! Üstün Akmen Evrensel Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|