| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa
Üstün Akmen



Gösterildiği tüm ülkelerde kapalı gişe oynayan ve operet türünün başyapıtı olarak addolunan (oğul) Johann Strauss (1825-1899)’un eseri “Yarasa/Die Fledermause”, 2013-2014 sezonunda Ankara Devlet Opera ve Balesi yapımı olarak izlenmekte.

“Yarasa”, malûmunuzdur Alman oyun yazarı Julius Roderich Benedix (1811–1873) tarafından hazırlanmış olan “Das Gefängnis/Hapishane” adlı hafif bir güldürü oyunundan “mülhem”. Zamanının toplumsal değer yitimini hicvetmekle birlikte, librettosunun güçlülüğü, ele aldığı aldatma/intikam/kılık değiştirme gibi dramaturgi yapısıyla şimdiyi de kapsamakta.

“Yarasa”, Ankara’da Usta yönetmen Murat Atak'ın yaptığı rejiyle sahneleniyor.

ATAK’IN ŞARKI SÖZÜ
Murat Atak, bu kere Dramaturg Eren Aysan’ın ve Mehmet Yılmaz’ın yardımcılığını yanına alarak, kolay anlaşılır yorumuyla rahatça izlenebilir; fıkır fıkır, şıkır şıkır bir reji hazırlamış. Atak’ın tiyatro, müzikal, operet ve opera rejilerinde alışılagelmiş titizliği “Yarasa”nın da her tablosunda kendini belli etmekte. Operetin müzikli bölümleri dışında kalan teatral yapısını adeta sil baştan “restore” etmiş, Carl Haffner ve Richard Genée’nin librettosunda eskiyen yanları, esprileri, olayları dramatik aksiyona zerre kadar zarar vermeden ustaca yenilemiş, yeniden değerlendirmiş. Diğer taraftan, finale yerleştirdiği "Tritsch-Tratsch-Polca, Op. 214” için yazdığı sözlerle de iyi bir şarkı sözü yazarı olduğunu da “çaktırmadan” belli etmiş.

Murat Atak öncelikle metni önemsemiş, sonuç olarak da bir operet ürününü dinleyici kadar seyirciye de yönlendirmiş. Dramatik açıdan yarattığı yetkinliği, eserdeki ezgi zenginliğiyle bütünleştirmiş. Sahneyi eylemin gereklerine uygun olarak, geniş sınırlar içinde tasarlamış. Karakterlere Ivan’ı ekleyerek eserin komik yanını boyutlandırmış, renk katmış. “Tuna Valsi”ni bale olarak 2. Perdeye ekleyerek tempoyu canlandırmış; senkron figürleriyle göze hitap eden “Can Can Dansı”nın yüksek performansıyla aynı perde akışını iyiden iyiye hızlandırmış.

YARATICI KADRO
Adnan Öngün’ün dekoru “bundan iyisi, can sağlığı” güzellikte... Hele hele, 2. Perdedeki Prens Orlovsky’nin evindeki partide ortaya yerleştirdiği geyik heykeli gerçekten görülmeye değer bir yaratıcılık örneği.

Nursun Ünlü’nün kostümleri iyi üstü. Döneminin oldukça abartılı giysilerini, özel karakter kostümlerini zevk ürünü olarak kotarmış.

Tahsin Çetin, görüntünün ardında gizlenen derin niteliği müzikle birlikte verebilmeyi başarmış. Örneğin uvertürdeki ışıklı renk değişimleri… Işığı, “Yarasa”da etken ve devingen hale getirmiş, atmosfer yaratmış. Uzam ya da hareket alanı ışıkla belirtiliyor, belirleniyor. Pek güzel! Ancak 2. Perdede sabahın altısı olduğunda ışık atmosferi neden değiştirmez ve 3. Perdede hapishanenin kapısının cam bölmelerinde ve kapının üstündeki yuvarlak havalandırma/aydınlatma penceresinde nasıl olur da sabah “mood”una geçilmez anlayamadım.

Dansçıların şiirsellikleri Koreograf Nilgün Bilsel Demireller’in elinde usta işi kotarılmış. Özellikle Solist Dansçı Elif Aktar ile Alican Güçoğlu’nun geçit ya da hazırlık adımlarının önemli ve gösterişli adımlarla bağlanması, bu bağlanmalara kayıcı-sıçramalı adımların fevkalade başarıyla oturtulması mükemmel.

Lyubomira Aleksandrova yönetimindeki koro da başarıya paydaş olurken, Orkestra Şefi Prof. Rengim Gökmen konunun tüm dramatik noktalarını en ince detaylarıyla tasarlamış, müzikte karakterlerin içyapılarını yansıtmaya yoğunlaşarak konunun ötesine geçen bir anlatım hedeflemiş.

Rengim Gökmen yönetimindeki orkestra hedefi harfiyen uyguladığı gibi, eser boyunca sıklıkla ve çeşitli biçimlere büründürülerek duyurulan ana temanın altını incecik çizmeyi başarıyor.

SOLİSTLER
Adele’de Soprano Çiğdem Önol’un sesi kulaklardan kolay silinmeyecek güzellikte. Adele’nin "Da schreibt meine Schwester Ida"sı ve 3. Perdede bir köy kızının, bir kraliçenin ve bir hafifmeşrep kentsoylunun taklidini yaptığı Spiel' ich die Unschuld vom Lande” kusursuz.

Dr. Falke’de Bariton Arda Aktar ise dramatik renklerin ağırlık kazandığı güzel sesiyle dikkat çekiyor. Rol yeteneği iyi, sahne hâkimiyeti de var

Prens Orlofsky’de Mezzosoprano Ferda Yetişer’in “pianissimo legato”ları da dolgun ve kendine güvenen bir soprano tonlarında. Okuduğu her hecenin hakkını vermesi de, hiç kuşkum yok aranılan bir özellik. Herkese içmelerini söylediği “Ich lade gern mir Gaeste ein”de çok iyi.

Tenor Cenk Bıyık, çok sevimli bir Frank çiziyor.

Bariton Bülent Ateşoğlu’nun sesi yüksek yoğunluklu ve dramatik şarkıcılığa pek uygun…

Avukat Blind’de Tenor İ. Semih Aşık, Ida’da Sezin Kirişçi, Ivan’da Barsgan Bayram görevlerini “bihakkın” yapıyorlar.

Tenor Ayhan Uştuk, Eisenstein’de şarkı söyleme sanatının örneklerinden birini verirken, özellikle avukattan yakındığı “Nein, mit solchen Advokaten”de bir anlamda ses gösterisi yapıyor.

Rosalinde’ye can veren Soprano Esin Talınlı’nın sesi (benim bulunduğum akşam) her ne kadar “Çardaş”dan "Klänge der Heimat"ı söylerken hafif kaydıysa da düzgün vibratosu, dramatik tonlaması, sahneyi dolduran fiziksel özellikleriyle başarılı.

Sadece konuşma rolü olan Bülent Yıldıran, Gardiyan Frosch tiplemesiyle 3. Perdeye kan pompalıyor.

Kısacası “Yarasa”, alkışlanmayı hak ediyor.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 390
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..