| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bu Hamlet Başka!
İhsan Ata



Kemal Aydoğan’ın ezber bozan Hamlet yorumunu geçtiğimiz günlerde yeni açılan Moda Sahnesi’nde izledim. Öncelikle uzun tadilatın ardından eski Moda Sineması’nı sahneye çevirerek büyük bir özveri gösteren Kemal Aydoğan ve dostlarını kutlarım. Bu zamanda böyle bir risk almak büyük cesaret ister gibi klişelere girmeden yeni mekanın hayırlı ve uğurlu olmasını dilerim. Shakespeare’in ustalık eseri Hamlet’i Onur Ünsal ve Emre Adıyaman ikilisi çevirmiş. Kemal Aydoğan’ın yönetip sahne tasarımını Bengi Günay’ın, ışık tasarımını ise İrfan Vanlı’nın üstlendiği oyunda Onur Ünsal, Esra Kızıldoğan, Kübra Kip, Murat Tüzün, Timur Acar, İhsan Ulaş Torun, Çağlar Yalçınkaya, Hasan Demirtaş ve Alper Baytekin rol alıyor.

Yeni sezona üç oyunla giren (Hamlet, Bütün Çılgınlar Sever Beni ve çocuk oyunu Palyançolar Okulu) Moda Sahnesi’nde büyük salonunun yanı sıra bir sinema salonu birde stüdyo sahnesi var. Ayrıca geniş bir fuayesi, kitapçısı ve şirin kafesi bulunuyor. Bağımsız sinema gösterimlerinin yanı sıra konserlere de ev sahipliği yapan mekanın kısa sürede Kadıköy’ün gözbebeği olacağından hiç şüphem yok.

İtiraf etmem gerekirse Kemal Aydoğan’ın Oyun Atölyesi’nde birçok rejisini izlemiş ve büyülenmiş biri olmama rağmen ilk duyduğumda “yine mi Shakespeare”, “nedir bu Shakespeare ısrarı” noktasında bir ön yargı oluşmadığını söyleyemem. Oyunun yüzyıllardır sahneleniyor oluşu ve benim onlarca farklı versiyon izlememin yanı sıra “yeni yazarlar sahnelenmeli” konusunda ki kıvranışlarımı bir kenara bırakıp hem oyunu izlemek hem de bir hayırlı olsun demek için Moda Sahnesi’nin yolunu tuttum.

Dünyanın en çok sahnelenen oyunlarından biri olan Hamlet’i tekrar sahneye koymak için belli bir nedeninizin ve söyleyecek sözünüzün olması kaçınılmazdır. Birebir metine bağlı kalarak klasik formlarla Hamlet’i izlemek eminim benim gibi birçok kişiye de fenalık geçirtir. Bugün ülkemizde klasik tragedya sahnelemek beraberinde ön yargı ve bir takım dezavantajlar barındırmasına karşın Kemal Aydoğan’ın ezber bozan yorumu seyirciyi daha salona girer girmez şaşırtarak bertaraf etmeyi başarıyor. Dekor, kostüm, ışık ve en önemlisi çeviriyle birlikte reji müthiş bir uyum içerisinde ilerlemiş.

Oyunda, anlatılan hikayeden çok nasıl anlatıldığı üzerinde durulmuş. Metin bütünlüğü bozulmadan klasik tragedya anlayışından uzaklaşarak modern bir forma dönüştürülmüş. Aynı zamanda oyunun tarihsel sürecine dokunulmadan dekor, kostüm, metin ve reji yorumuyla güncellenerek bambaşka bir Hamlet çıkmış ortaya. Domino taşları gibi birbirinden destek alan dekor, kostüm, metin ve bunları bir potada eriten rejinin yorumunda herhangi bir taşı çekerseniz yıkılacak nitelikte. Her biri oyunun kilit noktasını oluşturan hayati görevler üstleniyor.

Aydoğan’ın güncel yorumunda en önemli öğe hikayenin canlı tutulmasında yatıyor. Tarihsel akış bozulmadan, karakter bütünlüğü zarar görmeden, sade ve akıcı bir üslubun epik anlatımla harmanlanması, ayrıca efsane replik “Olmak ya da Olmamak” –mek-mak mı yoksa –memak şeklinde değiştirilmesi oldukça özgün bir bakış açısı olmakla beraber değişen tiyatro algısını da destekliyor.

Bengi Günay’ın oldukça çarpıcı dekor tasarımında açık tabut konulması, karakterlerin oyun boyunca sahnede olması, birçok sahnenin neredeyse eş zamanlı oynanması, sahnesi olmayan karakterlerin tabutlarında beklemesi, Hamlet: Ütopya, Claudius: İhtiras, Ophelia: İtaat, Polonius: Menfaat, Horatio:Felsefe, Gertrude: Şehvet, Learties: Hırs yazılı her tabutta karakteri simgeleyen sıfatlarla belirtilmesi, kostümlerin güncel olması ve karakteri engellememesi, İrfan Vanlı’nın tasarladığı ışığın oyun içerisinde ki uyumu… Her anlamda özgün ve müthiş bir birliktelik!

Şüphesiz en çok reaksiyon alan hatta oyuna ismini veren Hamlet karakterinde Onur Ünsal’ın performansı diğer oyuncuların bir adım önüne geçmiş gibi gözükse de bütün oyuncuların Hamlet karakterini beslemek için canla başla mücadele ettiği müthiş bir takım oyunculuğu var ortada. Hamlet’te Onur Ünsal, Gertrud’da Esra Kızıldoğan, Ophelia’da Kübra Kip, Polonius ve Osric’te Timur Acar, Claudius’ta Murat Tüzün ve diğer rollerde İnan Ulaş Torun, Çağlar Yalçınkaya, Hasan Demirtaş, ve Alper Baytekin’de oluşan oyuncu kadrosu muhteşem bir uyum var içerisinde.

Toparlamak gerekirse; Kemal Aydoğan önderliğinde noktasından virgülüne her anlamda çok titiz bir işçilik çıkmış ortaya. Alışılagelmiş tüm kalıpları yıkıp seyircinin dimağını zorlayarak bambaşka bir Hamlet yaratan başta Kemal Aydoğan ve Moda Sahnesi ekibi olmak üzere bu oluşumda yer alan/ katkısı olan herkes tek tek alkışlanmayı hakkediyor kesinlikle.

Not: Yılın son oyunlarını 28 Aralık 2013 Cumartesi günü saat 20.30 ve 29 Aralık 2013 Pazar günü saat 17.00’de Moda Sahnesi’nde izleyebilirsiniz. Adres: Caferağa Mah. General Asım Gündüz Cad. (Bahariye Cad.) Halil Etham Sk. No: 34/27 Kadıköy / İstanbul (Eski Moda Sineması) 0216 330 58 00 / www.modahsanesi.com

(OYUNUN KÜNYESİ):
Hamlet
Yazan: William Shakespeare
Çeviren: Onur Ünsal – Emre Adıyaman
Yöneten: Kemal Aydoğan
Sahne Tasarımı: Bengi Günay
Işık Tasarımı: İrfan Varlı
Oyuncular: Onur Ünsal, Esra Kızıldoğan, Kübra Kip, Murat Tüzün, Timur Acar, İnan Ulaş Torun, Çağlar Yalçınkaya, Hasan Demirtaş, Alper Baytekin
Yönetmen Asistanları: Yağmur Mısırlıoğlu, Ferhat Asniya, Emre Adıyaman, Berfin Orman
Hareket Çalışması: Janbi Ceylan, Yeşim Coşkun
Ses Çalışması: Volkan Zambak

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Hamlet
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 717
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013
  • Kadıköy ve Sanat (Cüneyt İngiz) - 11/1/2013
  • Vehbi Dinçcan, Arapsaçı Oyununu Yazdı... (Vehbi Dinçcan) - 11/1/2013
  • Tarihte Yanan Her İnsanın Alevi Sonradan Işık Olur: Son Çığlık (Üstün Akmen) - 10/30/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..