| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola
Üstün Akmen



Külkedisi (La Cenerentola) bilirsiniz ünlü bir Avrupa halk masalının başkahramanı genç kızın adı. Bilinen en eski Külkedisi öyküsü, 9. yüzyıldan kalma bir Çin masalıymış. Avrupa Edebiyatı'nda ise Külkedisi'ni işleyen en tanınmış yapıtlardan biri Charles Perrault'un “Contes de ma mère l'oye” adlı kitabında yer alan “Cendrillon”, bir diğeriyse Grimm Kardeşler’in yazdığı “Cinderella”.

ROSSINI’NİN MÜZİĞİ
Opera Buffa (Komik Opera) ve Dramma Giocoso (Neşeli Drama) denilince akla gelen ilk isim olan Gioachino Rossini (1792-1868) 1817 yılında Jacopo Ferretti (1784-1852)’nin librettosundaki karakterlerin çaresizliklerini, umarsızlıklarını özgün biçimleriyle bestesine işlemiş. Yekta Kara’nın dediği gibi, olay örgüsündeki kargaşa anlarında sahnede zamanı durdurarak, oyuncuları adeta içinden çıkamayacakları müzikal tuzaklara düşürerek Komik Opera anlayışının en cazip yönlerini deşmiş, Balsac’ın dediğince en ölü kalplere bile umut veren müziğini bu kere de “La Cenerentola” ile kulaklara ve ruhlara armağan etmiş.

YEKTA KARA NELER, NELER YAPMIŞ
Komedi ile romantik bir aşk öyküsünün karışımı olan “Külkedisi”ni ilk sahnelenişinden tam 197 yıl sonra ilk kez Yekta Kara, İstanbul Devlet Opera ve Balesi yapımı olarak sahneye taşımış. Taşırken yapmacıklıktan ve anlaşılmazlıktan uzak bir reji tasarlamış. 197 yıl sonra Külkedisi masalını herkesin bildiğini varsayarak, kendi yaratıcığını, çağdaşlığını öne çıkarmış. Masalı gerçeğe yaklaştırmış, sıkılınmadan seyredilebilir yapmayı amaçlamış. Eseri farklı bir gözle yorumlamış, farklı bir bakış açısı yakalamış. Reji çalışmasını yaparken, operada teatralliğin ve görselliğin müzik kadar gerekli olduğuna inanmış. 1950'lerde, özellikle ABD ve İngiltere'de soyut dışavurumculuğa tepki gösteren genç sanatçıların 1960'larda bir akım haline getirdikleri Pop Art dilini sahneye uyarlamış. Clorinda’ya hula-hoop çevirtmiş, Külkedisi’ne ev temizliğini elektrikli süpürgeyle, ütüyü elektrik ütüsüyle yaptırtmış, Tisbe’nin bacaklarına ağda yapıştırtmış. Külkedisi’nin Alidoro ile saraydaki baloya Cadillac ile gidişini, Prensin Don Magnifico’nun evine Thunderbirth ile gelişini sahne arkasındaki perdeye çizgi film olarak yansıtmış. Prense elektrogitar çaldırtmış.

Yekta Kara, yılların farklı estetik anlayışlarını da “hemhal” toparlamış, birbirleriyle çarpıştırmış, konuyu eklektik ve fantastik olarak kurgulamış. Getirdiği yorumu dramaturgi açısından da örtüştürmeyi başarmış.

DEKOR, KOSTÜM, IŞIK, KORO, KOREOGRAFİ
Dekor tasarımında Efter Tunç, Roy Lichtenstein’in (1923-1997) pop-art çizimlerini kullanmış, ama tasarımını Pop Art uygulamasındaki çoğul ve çok renkli görünümlere değil, sade ve net tekil renklere yaslamış. Öz ve görünüşün, gösteren ve gösterilenin, varlık ve anlamın ikililiğini ortadan kaldırmış. Böylece Elvis Presley posterini, aksesuar olarak kullandığı beş adet elektrogitarı yalnızca bir imge olarak anlamsız bir tekrarla belirsizle belirsizleştirilen bir parodi olarak üretmiş ve başarıyı yakalamış.

Şanda Zıpçı’nın kostümleri de hayli başarılı. Metin Koçtürk’ün ışık tasarımı görüntünün ardında gizlenen derin niteliği müzikle birlikte verebiliyor. Işık, fevkalade etken ve devingen… Atmosfer yaratabiliyor. Uzam ya da hareket alanı ışıkla belirtiliyor, belirleniyor.

Yekta Kara’nın koreografisi, Gökçen Koray’ın’in korosu gayet iyi. Hele birinci perde sonundaki koronun aşkı öven şarkısı harika… Alessandro Cedrone orkestrayla uyum sağlamış ve sağlatmış.

SESLER
Eseri izlediğim akşam Angelina’ya can veren benim gözümün nuru Soprano Aylin Ateş’in daha ilk tabloda ütü yaparken söylediği “Una volta c’era un re” iyi bir esere tanıklık edeceğimizin müjdecisi gibiydi.

Ardından Baron Don Magnifico’nun (Bas Ali İhsan Onat) düşlerinin güzelliğiyle coşarak söylediği “Mi sognai fra il fosco” geldi.

Bütün düşüncelerini taşırcasına Salerno Prensi Don Ramiro karakterine derinlik ekleyen, oyun süresince Ramiro’nun derinlikleri, olguları ve yönelimlerini ortaya çıkarmayı beceren Tenor Caner Akın’ın “Tenor Leggero” tonlarını da denediği Aylin Ateş ile düeti “Un soave non so che” duyarlı tüyleri diken diken etmeye yetti.

Bas Ali İhsan Onat, ikinci perdede kızlarına Prensin kayınpederi olacağını anlattığı “Sia gualunque delle figlie”de de pek iyiydi.

SOPRANO VE MEZZOSOPRANO
Soprano Sevim Zerenağaoğlu, Clorinda’nın üzüntüsünü paylaştığı “Sventura! Mi crederai” de alkışı gerçekten hak etti.

Diğer taraftan Tisbe’de Mezzosoprano Deniz Likos gövdesini tamamen duygularının hizmetinde tutma yeteneğiyle dikkat çekerken, Dandini’de Bariton Kevork Tavityan yıllardır geliştirdiği solunum tekniğiyle vücudunu dengeli olarak nasıl bir çizgi üzerinde tutabildiğini kanıtladı, tüm şarkılarını sağlıklı söyledi.

Saray Filozofu Alidoro’da Bas Kenan Dağaşan ise, sahte prens olarak Don Magnifico ailesini sarayda vereceği baloya davet ederken melodik, gösterişli, gırtlak hünerlerine dayanarak başarılı bir performans sergiledi.

Son söz olarak, İstanbullu olmanın ayrıcalığını yaşayın, gidin ”La Cenerentola”yı izleyin, dinleyin, alkışlayın diyeceğim.

Başka da bir şey demeyeceğim.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 639
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..