| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 3. Günü İzlenimleri Savaş Aykılıç Acar muhabiriniz Tünel – Tarık Zafer Tunaya Kültür Merkezi’nden canlı yayına devam ediyor ! 1.) ŞÜKRÜ BALCI POLİS MESLEK YÜKSEKOKULU TİYATRO KULÜBÜ (GSM mezunlarımızdan) CENGİZ DEMİR’in yazıp yönettiği “SEVGİ KARAKOLU” son derece ilginç ve cesur bir oyunla karşımıza çıktı. Cesur ; çünkü polislerin (polis adayı öğrencilerinin) kendilerini eleştirmeleri pek sık rastlanan bir şey olmasa gerek ama salt bunun için bile kutlanmayı hak ediyorlar. Zira bu sayede bu kurumumuz kendisi ile şaka yaparak , eksikleri ya da yanlış uygulamaları ile yüzleşerek ve eğlenerek ; sanat ve tiyatro yolu ile bu kompleksin aşılmasında büyük bir mesafe kat edilebileceğinin umudu oluyorlar. İlginç ; çünkü çoğu yaşanmış olaylardan yola çıkılarak yazılmış bir oyunla karşı karşıyayız. Tiyatro litaratürümüze girebilecek bir potansiyele sahip bir metinle karşılaşmak insanı heyecanlandırıyor. İyi işlenirse , Muammer Karaca’yı Muammer Karaca yapan “Cibali Karakolu” olabilecek bir proje. Başrolde bir polis memuru var ki evlere şenlik ! Adı Zühtü. Biraz Keloğlan , biraz Karagöz…Ama kesinlikle her karakolda bir tanesi olan , yaşayan , bizden biri , içimizden biri…İkinci bir işte çalışmak yasak olduğu için evinde bir başkasının çocuğuna bakan eşine yardım eden bir polis memuru… Ayrıca polis arkadaşları , bir komiser , bir başkomiser , çaycı ve evlere şenlik , çeşit çeşit yurdum insanları ; polise rüşvet teklif ede(bile)n zengin sarhoşlar , karakolu birbirine katan bir translar , havaalanlarında karşılanan politikacılar vb…Hepsi de yaşanmış hikayeler… Oyun kısa , çarpıcı ve skeç tadında sahnelerle hızla akıyor. Zühtü’yü oynayan oyuncuyu nedense Şahan’ın Recep İvedik’ine benzetiyorum… Oyunu izlediğimde –kendilerine de söyledim- “Türk polisi kendisini aşmış !” (Ya da aşma yolunda…) Biz yapsak abarttığımız veya bu mesleği karalamaya çalıştığımız söylenebilir hatta belki de suçlanabiliriz. Ama polis öğrencileri en küçük bir kompleks göstermeden , büyük bir özgüven ve rahatlıkla kendileri ile alay edebiliyorlar…Bu tutum onları gözümüzde küçültmüyor , aksine daha büyütüyor ; onlara olan sevgi ve saygımızı arttırıyor. Ama o da ne ? Sarhoş’u oynayan oyuncu son anda gelmeyince oyunu kurtarmak için sahneye oyunun yazarı ve yönetmeni Cengiz Demir sahneye fırlayınca seyirci bir alkış patlatıyor ki sanki sanırsınız ki –eski zemanlarda- Muammer Karaca ya da Vasfi Rıza antre almış (sahneye girmiş) ! “Sahneyi , hatta oyunu kurtarmak” ne büyük bir bir heyecan ve coşkudur –bilen bilir- ya , bu durumlar için manidar bir örnek vardır : Othello Kamil ile yolda karşılaşan eleştirmen ile aralarında şöyle bir konuşma geçmiş : “ELEŞTİRMEN-Geçen gün piyesinizi seyrettim. Gelmeyen bir oyuncu yerine çıkıp oyunu kurtardınız , tebrik ederim ! O.KAMİL-Hah ! O da bir şey mi ? Siz asıl dün beni izleyecektiniz ! ELEŞTİRMEN-Neden ? O.KAMİL-Dün gece oyuna Gertrut , Ophelia , Cladius , Polonius rollerini oynayan arkadaşlar gelmeyince bu rollere de ben çıktım !” Kıssadan hisse (Ey Cengiz) ; bu böyle giderse ,işin sonunda , bu oyunu Meddah misali tek kişilik bir oyun olarak oynamak zorunda kalabilirsin ! 2.) GALATASARAY ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU , TUNCER CÜCENOĞLU’NUN “ZİYARETÇİ” alı oyununu İLYAS ÖZÇAKIR yönetiminde sahnelediler. İyi çalışılmış , tıkır tıkır giden bir oyun. Bir hastahne odası…İçeride baygın yatan bir erkek. Başucunda karısı. Telefonda , kocasına baktığı süre içinde kadının işlerini üstlenen kadının işyeri arkadaşı. Ne arkadaş ama ! Kaşla göz arasında , fırsattan istifade kadına asılıyor , hatta banyo yapması ve geceyi geçirmesi için evine davet ediyor… Konuşmanın sonunda içeri elinde bir ork çantası ile paltolu esrarengiz biri girer. Kendisini baygın yatan adamın çocukluk arkadaşı olarak tanıtır. Kadınla adam , adamın mesleğini tahmin oyunu oynamaya başlarlar. Kadın mı yeterince akıllı değildir , yoksa “bilmezden mi gelir” , ya da ciddiye mi almaz , bilinmez ama kadın , adamın mesleğini bir türlü bilemez. Oysa adam açı açık Azrail olduğunu söyler. Bu yüzden de kadın Azrail’i çıldırtır. Azrail’in söylediğine göre , “yukarıda” alınan yeni bir karar uyarınca , bundan böyle ölümler , ölecek olanın yakınları ; eşin ve annenin onayı alındıktan sonra gerçekleştirilecekir. Azrail birinci perde hastanın eşi ; kadını ve ikinci perde ise hastanın annesini iknaya çalışır. Adamın tek kurtulma şansı vardır ; eşin ya da annenin kendi yerine canını vermesi ! Sümer İnanna ve Dumuzi , Yunan Euripides – Alkestis ile Türk Dede Korkut-Deli Dumrul mitoslarından bildik bir öykünün çağdaş bir yorumunu yapmış üretken yazarımız Tuncer Cücenoğlu. Deli Dumrul’un sonunda (baba ve annenin aksine) hayatını eşi için feda eden karısının aksine bu oyunda canını bile vermeyi kabul eden eş değil annedir. Eş , “canı” için “canını” vermeyi kabul etmekle kalmaz , üstelik telefondaki ses tarafından baştan çıkartılmak suretiyle bir de onun evine gider kocası hasta yatarken. Anne ise Azrail’e karşı oğlunu aslanlar gibi savunur ve hatta onu yener. Finalde eş , sürpriz yaparak , eşini aldatmaya kıyamaz ve yarı yoldan döner.Hastanede bir deli arandığı haberi ile bizim Azrail’in gerçek kimliği ortaya çıkar. Selam sahnesinde hastanın eşi ve annesinin kavgayı sonlandırarak barıştıklarına şahit oluyoruz .(Hiç olmazsa tiyatro sahnesinde böyle şeyler oluyor da yüreğimize su serpiliyor ! :) NOTLAR : -Reji nin finalde , selamda kullandığı canlı müzik ve oyuncuların donarak verdikleri komik fotoğraf pozları oyunun başına da konsa idi ; böylece kapanan ayraçın bir başı olmuş olur ve aynı zamanda bu oyunun şakacı ve oyunsu biçemine daha çok hizmet edebilir. -Oyun realist/gerçekçi başlıyor,durum komedisi ile devam ediyor ve dramla sona eriyor. Bu biçemler birbiri içinde eritilebilir. -Azrail rolü , finaldeki deli süprizi de göz önüne alınarak baştan itibaren komedi alınmalı. Savaş Aykılıç Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|