| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Necati Zengin'in İmbiğinden Trabzon'un Zengin Tiyatro Tarihi Üstün Akmen Bakın siz Allahın şu işine! Karadeniz’in “başkenti” Trabzon’da, şu ülkeye en büyük zararı vermişgillerden Marmarisli beygir ressamının 12 Eylül’ü sonrası ülke genelinde düşüncenin daralması, buna bağlı olarak kültür ve sanatta yaşanan yozlaşma sonucu doğan bir tiyatro topluluğu var: “Trabzon Sanat Tiyatrosu”. Trabzon Sanat Tiyatrosu’nun (TST) kuruluş öyküsü bana ilk anlatıldığı günden bu yana hep ilginç gelmekte. Nasıl gelmesin ki, fizik mühendisliği eğitimi alan ve pek de hoşnut olmadan mesleğini günün koşulları içinde sürdürmeye çabalayan Necati Zengin adında Trabzonlu bir genç çıkıyor, Trabzon’da geçmişte kurulan birçok tiyatro grubundan farklı özellikleri olan bir özel tiyatro kurmayı amaçlıyor. Sadece amaçlasa neyse, öncelikle tiyatro sanatının insancıl olma özelliğinden kaynaklanan toplumcu bir dünya görüşü, çağdaş-yenilikçi bir repertuar çizgisi ve insan yüreğinin derinliklerine inen bir duygu alışverişini seyircisine duyumsatan, yaşatan bir grup anlayışını benimsiyor; benimsemekle yetinmiyor benzer duygu ve düşünceleri taşıyan Gürcü Yönetmen Varlam L. Nikoladze’ye de benimsetiyor. Benimsedikleri ilkeleri doluya koyuyorlar, boşa koyuyorlar, sonunda karşılıklı ortaya altıkları ilkeler çerçevesinde birleşiyorlar ve Trabzon Sanat Tiyatrosu’nu 1993 yılının şubat ayında kuruyorlar. Gerçek bir tiyatro tutkunu olan ve o güne dek Çukurçayır Gençler Tiyatrosu, Trabzon TLYD Tiyatrosu, Trabzon Belediyesi Deneme Sahnesi gibi tiyatroları kurup yöneten Necati Zengin ile Tiflis Tiyatro Enstitüsü reji bölümü mezunu olup, 1972 yılında Batum Devlet Tiyatrosu Yönetmenliğini ve 1974–1978 yılları arasında Kutaisi Opera Tiyatrosu’nun Genel Sanat Yönetmenliği’ni yapan, 1988’deyse kendi özel tiyatrosu ECHO’yu kuran Varlam L. Nikoladze el ele verince, Trabzon Sanat Tiyatrosu da o gün bu gündür her yıl seyircisinin karşısına hem de ilk kez sahnelenen oyunlarla çıkmayı başarıyor; Trabzon’un tiyatro tarihinde kendine özel bir yer kazıyor. Halen Trabzon Sanat Tiyatrosu’nun Genel Sanat Yönetmenliğini yapmakta olan Necati Zengin, içinde bulunduğumuz şu günlerde bir de kitap yayımladı: “Osmanlı’dan Günümüze Trabzon’un Tiyatro Tarihi”. Trabzon’un resmi tarihinden tutun da, Osmanlı dönemi Trabzon’unda tiyatroyu irdeleyen; cumhuriyet dönemini de anlatan, anlatırken kimi anılardan da yararlanılan oldukça kapsamlı bir çalışma bu. Kitap, özellikle yeni bir toplum inşa etmek için kurulan Halkevlerindeki tiyatro çalışmalarının anlatıldığı bölümüyle ortaya konulan eserleri, pek çok insanın topluma kazandırılmasını sağlanmasının, yaygın “halk okulu” hizmeti görmesinin somut belgesi olarak da hayli ilgi çekici. “Osmanlı’dan Günümüze Trabzon’un Tiyatro Tarihi”nde, aynı Ordu’da olduğunca Trabzon’da da Trabzon İdmanocağı, Gençlerbirliği, Necmiâti, İdmangücü, Birlikspor, Doğan Gençlikspor kulüplerinin kültürel etkinliklerine tanık oluyor ve doğal olarak şaşırıyoruz. Bir toplumun ekonomik, sosyal ve demokratik gelişmesinin, o toplumun bireylerinin kendi sorunlarını çözümüne yönelik faaliyetlere gönüllü olarak katılma düzeyleriyle yakından ilgili oluşunun altını mükemmel bir titizlikle çiziyor Necati Zengin. Bölüme alıntılanan Ahmet Özer-Arslan Pulathaneli’nin Trabzon Dergisi’nin 1990/4 sayısında yer alan yazıları da üçüncü sektör olarak da adlandırılan sivil toplum kuruluşlarının en eski dönemlerden beri toplumda varolan sorunlara çabuk ve etkili çözümler üretebilmek, kendi içinde ve dışında diğer gruplara ulaşabilmek için güç birlikleri oluşturma çabasını ortaya koyuyor. Ne ilginç! Taaa o yıllarda Trabzon’un amatör spor kulüpleri, devletin, kamu sektörünün yetersiz kaldığı alanlarda topluma hizmet götürmek amacıyla ortak hedefe yönelmiş insanlar tarafından kurulurmuş. Taraftar kisvesi altında insanlar birbirine kırdırılmaz, döner bıçakları çıkarılmaz, tribün cinayetleri olmazmış. “Osmanlı’dan Günümüze Trabzon’un Tiyatro Tarihi” Trabzon Devlet Tiyatrosu, Panki Sahne Sanatları “Tiyatro Tiyatro Çocuk” Bölge Çocuk Tiyatrosu, bu yıl onuncusu yapılan Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali, Trabzon Belediyesi’nin, Trabzon İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün tiyatro çalışmaları üzerine de kapsamlı bilgiler içermekte. Haaa bir şey daha deyivereyim, ülkemizde tiyatro kültürünün çok düşük olduğunu söyleyen, başka ülkelerle kıyasladığında tiyatro kalitesinin değil, tiyatro seyirci kültürünün çok düşük olduğunu gözlemleyen; ülkeyi yöneten politikacıların doğru dürüst bir kültür politikalarının olmamasından yakınan; tiyatronun bir insan için ekmek, su, hava kadar gerekli olduğuna inanan Necati Zengin’in “Osmanlı’dan Günümüze Trabzon’un Tiyatro Tarihi” kitabı, kitaplığınızda itinalı bir yer hak etmekte… Mümtaz basınımızda, hatta Trabzon’un yerel basınında sözü pek edilmese de. (Kitabı edinmek için: 0536 784 62 83/0462 351 28 66) Üstün Akmen Evrensel Gazetesi Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|