| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kadın İstasyonu'nu Tiyatro İstakoz sergiledi! Dündar İncesu 24 Kasım 2001 de yitirdiğimiz Memet Baydur, kendi deyişiyle, “hakkı yenmişlerin, hayatın-toplumun-yerleşik düzeninin, kıyasıya itilmişlerin, uyurgezerlerin, mutsuzların, sırtından yaralıların, alkoliklerin, esrarkeşlerin, yalancıların, masal anlatıcılarının, gezginlerin, kaybedecek hiçbir şeyi olmayanların, filmleri balkondan ya da hususiden değil, birinciden, yani en ön sıralardan seyredenlerin, dünyaya kekremsi, ekşi biri sırıtışla bakanların, sis ve duman içinde yaşayanların, bilgiye ve bilgisizliğe aynı tiksintiyle yaklaşanların, bütün bunlara rağmen ya da biraz da bunlardan ötürü insan kalabilmeyi becerebilmişlerin şarkısı”nı yazdı. Cevat Çapan, Baydur’un oyunlarının en belirgin özelliğinin diyalogları olduğunu, tiyatrosunun inceliğinin “kalın hatlı bir eylemselliktense, kişiler arasındaki konuşmalarla derdini anlatmasında” gizlendiğini söyler. Ve şunu ekler: “İlginç bir kimyasal madde kullanıyor sanki Memet Baydur. Öyle durumlarla, sözlerle karşı karşıya getiriyor ki insanları, önemliymiş, değerliymiş gibi görünen sözlerin ne kadar sahte olduğu, ne kadar gülünç olduğu ortaya çıkıyor. Tabiî bunun gülünçlükle birlikte acıklı bir yanı da var.” Baydur’un 1980'den itibaren yazmaya başladığı "Limon", "Cumhuriyet Kızı", "Kadın İstasyonu", "Yangın Yerinde Orkideler", "Düdüklüde Kıymalı Bamya" ve "Yeşil Papağan Limited" gibi oyunları Devlet Tiyatroları ve çeşitli illerdeki Şehir Tiyatroları'nda sahnelendi. 1987 de yazılan “ Kadın İstasyonu”, ilk kez Fransa'da oynanmış, birbirlerine ve kendilerine yabancı üç insanın bir istasyondaki karşılaşmalarının öyküsü. Bu üç insan bireysel sorunlarını birbirlerine aktarmakta görünüyorsalar da, aslında tek başına konuşmaktadırlar. “1988 İnönü Vakfı Tiyatro Ödülü”nü alan oyun “Tiyatro İstakoz” da 2 kişilik oyun olarak 13 Haziran 2009 da Kadıköy Sanat Tiyatrosu salonunda 2. kez sergilendi. Tamer AYDOS’un yönettiği, Rana CEYLAN ve Canan AHTIHAN’ ın rolleri paylaştığı oyun Tiyatro İSTAKOZ’da ilk kez 30 Nisan 2009 da oynamış ama ben izleyememiştim. 2 perde olarak sergilenen oyunda ilk perdenin derli toplu-düzenliliği 2.perdenin ise istasyondaki kahvenin dağınıklığı gerek dekordaki görsel gerekse oyundaki görevledirmeyle duyumsal algılamalara çok açık izleyiciye aktarıldı.Bir öğretmenin ( Rana CEYLAN) ağırbaşlılığı yanında, sevmediği bir işte çalışan sekreterin (Canan AHTIHAN) konuşmaları ve sahne üstü hal-tavırları seyircide yabancılık hissettirmedi. 1. Perde ile 2. perde arasındaki “zaman” farklılığı, geçmişin yıkarak- parçalayarak- bozarak yer alması çarpıcıydı. Ancak diyaloglarda öğretmenin tonlaması ile sekreterin vurgulamasını aynı değerlendirme içinde almak zordu. Tahtravallinin bir tarafı sürekli havada kaldı. Sekreterdeki “acelecilik” diksiyonuna da yansıyınca bazı sözlerin anlamları kaçıyor ve “derdini anlatmasını” engelliyor. Tabii bu durum; Baydur ’un oyunlarının en belirgin özelliğinin diyalogları olduğunu, tiyatrosunun inceliğinin “kalın hatlı bir eylemselliktense, kişiler arasındaki konuşmalarla derdini anlatmasında” olmasını engelliyor. O “kimyasal madde” yitiriliyor. Sonuçta da “bireysel sorunlarını birbirlerine aktarmakta görünüyorsalar da, aslında tek başına konuşma” ortaya çıkmıyor. Hepimiz biliriz,“ıstakoz” çok lezzetli ve pahalı bir deniz ürünüdür. Yaygın inanışın aksine canlı haşlanarak yenilmek zorundadır ve bu işlem sırasında bağıramaz. Çünkü diğer kabuklu deniz hayvanları gibi ses telleri yoktur. Çıkan sesler aniden çok sıcak suya maruz kalıp, çatırdayan kabuklarından gelir. Ani ölüm gereklidir yoksa su dışında kalan istakoz bir çeşit salgıyla ölmeden evvel kendi etini yenilmez hale getirir hatta zehirlenmeye sebebiyet verebilir. Ama “Tiyatro Istakoz” için önereceğim “KADIN ISTASYON” u üzerinde biraz daha çalışılması, gerek yönetimde ve gerekse kişisel oyunculukta oyunu “düdüklü de bamya” örneği aceleye getirmeden servis edilmemesi...Ağır ateşte demlenmesi gerek. Dündar İncesu Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|