| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bugünün Hedda Gabler'i…
İhsan Ata



Modern tiyatronun kurucularından biri sayılan Norveçli oyun yazarı Henrik İbsen’in kaleme aldığı “Hedda Gabler”in ilk gösterimi geçtiğimiz yıl nisan ayında gerçekleştirilmesine karşın henüz izleme şansı buldum. Üzerinden 100 yıldan fazla bir süre geçmesine rağmen inatla güncelliğini koruyan oyunu estetik bir rejiyle modern bir kadına dönüştüren Emre Koyuncuoğlu, Hedda Gabler’i bugüne taşıyor.

Psikolojik katmanları ve derinlikleriyle dolu karmaşık bir yapıya sahip olan Hedda Gabler’i Şebnem Köstem, Gabler’in büyük aşkı Lovborg’u Mert Tanık, gücü ve parayı seçtiği için evlendiği eşi Jorgen’ı Ertuğrul Postoğlu, bir türlü yıldızının barışmadığı eşinin halası olan Juliane’i Alev Oraloğlu, yanında huzur bulduğu ve en çok eğlendiği savcı Judge’i Eraslan Sağlam, arkadaşı Elvsted’i Meriç Benlioğlu ve hizmetçisi Berte’i Elçin Atamgüç canlandırıyor.

Emre Koyuncuoğlu ve Başak Erzi’nin dilimize kazandırdığı oyunun dramaturgisi Dilek Tekintaş’a müzikleri Çiğdem Borucu Erdoğan’a, sahne ve kostüm tasarımı Gamze Kuş’a, ışık tasarımı ise Cem Yılmazer’e ait.

Yaşadığı dönem romantik edebiyattan geçerken İbsen’in ele aldığı konuların eleştirel gerçekçi temalardan oluşması başta olumsuz tepkiler almasına karşın bireyselliğin ve başkaldırının timsali olur. Ele aldığı konuların hiç eskimediği evrensel bir temaya sahip olan oyununda; güç ve iktidar için var olan ama finalde intihar eden zayıf karakterli Hedda Gabler’in çelişkili öyküsünü ele alınır.

Oyunun konusundan sonra sahnelemeye geçmeden önce oyunu doğrudan etkileyen 45 açıyla tasarlanan sahne düzenine neden ihtiyaç duyulduğunu sorarak başlayalım değerlendirmeye. Zira dekor, Muhsin Ertuğrul’un koca sahnesinde maket gibi duruyor çünkü. Ayrıca köşelerde oturan izleyiciler için bu büyük bir görme problemine de neden oluyor. Üstelik dekorun dışında kalan sahnenin bomboş olması dışında oyuncuların sahneye girerken ve çıkarken bir süre orada beklemesi de ilginç bir derinlik sağlıyor oyuna. Tüm bunlar dönen platform için düşünülmüş olsa bile biran önce çözüme kavuşması gerektiğine inanıyorum.

Gelelim sahnelenişine. Emre Koyuncuoğlu günümüz formlarından yararlanarak Hedda Gabler’i modern bir kadına dönüştürmüş. Bu anlamda evrensel bir tema yakalayan Koyuncuoğlu, karakteri içselleştirmemize ve bizden biri olmasına büyük ölçüde katkı sağlıyor. Sanat dozu yüksek estetik bir yorumla izleyici hayran bırakıyor. Oyunu sade ve şık bir dille anlatarak sürenin uzun olmasına aldırmıyor. Özellikle Hedda Gabler’de Şebnem Köstem tercihi ise bana kalırsa muhteşem bir seçim.

Diğer taraftan başta Ejler Lovborg rolünde Mert Tanık başta olmak üzere diğer oyuncuların da yer yer düştüğü “büyük oynama hastalığından” arınmaları ve doğallığı yakalamaları gerekiyor. Yanı sıra Hedda Gabler rolüyle harikalar yaratan Şebnem Köstem’i ve Brack rolünde muhteşem performansı ile geceye damgasını vuran Eraslan Sağlam’ı diğer oyuncuların nazarında ayakta alkışladım. Diğer rollerde Alev Oraloğlu, Elçin Atamgüç, Ertuğrul Postoğlu ve Meriç Benlioğlu diri oyunculuklarıyla takım ruhuna riayet ediyor.

Hedda Gabler’i sahnede ete kemiğe bürüyen Şebnem Köstem’in estetik yorumuyla bir an bile düşmeyen temposu karşısında ne söylesek azdır. Ani değişen ruh halleri ve psikolojik katmanları olan bu zorlu karakteri sayesinde günümüz kadının yalnızlığı, sıkışmışlığı gibi temel sorunlarına tanıklık etmemizi sağlıyor. Brack rolünde ise Eraslan Sağlam doğal oyunculuğu ve seyirci ile yakaladığı diyalekti sayesinde izleyicinin kalbini fethediyor.

Yukarıda ifade ettim ama ayrı bir parantez açmam gereken Dilek Tekintaş, usta yorumuyla oyunu günümüze taşıyarak sade bir dil kullanmış. Dramaturgisi sayesinde oldukça ağır olan oyunu anlaşılır bile hale getirmiş. Oyunun başarısında çok ama çok önemli büyük rol üstlenmiş.

Çiğdem Borucu Erdoğan’ın tasarladığı müzikler yaratılan modern dünyanın sözcüsü konumunda. Gamze Kuş’un sahne tasarımı ise şüphesiz yönetmenin söylemi doğrusunda şekillense de şık tasarımına karşın açının her taraftan görünürlüğü sağlamalı. Ayrıca kostüm tasarımında karakterlerin özüne uygun bir seçim olduğunu da söylemeden geçmeyelim. Işık tasarımında Cem Yılmazer’in ışıkları sade ve oyuna hizmet ediyor.

Özetle, Emre Koyuncuoğlu estetik yorumu ve güçlü oyuncularıyla sahneye taşıdığı Hedda Gabler’i günümüz dünyasına taşımayı başararak sezonun en iddialı oyuncularından birine imza atıyor.

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Hedda Gabler
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 901
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Kurnazlar, fevriler, akıl yoksunu ve zalimler (Nevzat Süs) - 12/10/2012
  • Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan) (İhsan Ata) - 12/10/2012
  • Kalplere Fısıldayan Adam: Robert Redford (Rengin Uz) - 12/10/2012
  • Kaygısızların Plaj Sefası! (Newton Bilgisayardan Ne Anlar?) (Rengin Uz) - 12/3/2012
  • Sanat Sanat İçin Midir? (Cüneyt İngiz) - 12/3/2012
  • Müsahipzade, Sivas Devlet Tiyatrosu'nda: İstanbul Efendisi (Üstün Akmen) - 11/28/2012
  • Bir hayat bir oyun (Aşk Hastası) (Metin Boran) - 11/27/2012
  • Tanışma Yazısı (Arif Arı) - 11/27/2012
  • Bu Oyun, Zırvanın Zirvesi Bir Oyun Mu, Yoksa...: İki Kişilik Bir Oyun (Üstün Akmen) - 11/26/2012
  • Uy, ya da Öl (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2012
  • Bugünün Hedda Gabler'i… (İhsan Ata) - 11/26/2012
  • Birileri Bizi Yiyor (BBY) (Nevzat Süs) - 11/22/2012
  • Craft Tiyatro'dan Uğrak Yeri (Rengin Uz) - 11/22/2012
  • Tiyatro Zehirlenmelerinde Kullanılmak İçin Evde Yapılacak Ballı İksir Formülleri (Murat Örem) - 11/22/2012
  • Kerem Güney İçin Güneşli Bir Sonbahar / Kış Yazısı (Murat Örem) - 11/20/2012
  • Kocaeli Şehir Tiyatrosu'nun 16.Sezonunda Kral Lear (İhsan Ata) - 11/20/2012
  • Ibsen'den Bir Anti-Kahraman Öyküsü: Hedda Gabler (Üstün Akmen) - 11/15/2012
  • Huzur Sokağı'nın Emine Erdoğanlı Galasından İzlenimler (Nedim Saban) (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Nedim Saban, Huzur Sokağı Oyununu Değerlendirdi (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Tiyatronun Sorunu, Sadece Tiyatrocunun Sorunu Mu (Özer Arslanpay) - 11/12/2012
  • Antigone; Tiyatroda Bir Doruk, Dorukta Bir Tiyatro! (Savaş Aykılıç) - 11/9/2012
  • Tiyatromuza yeni bir yıldız mı doğuyor ne: Aşkın Sıradanlığı (Üstün Akmen) - 11/7/2012
  • Nora'nın Öyküsü İzmir Devlet Tiyatrosu'nda: Bir Bebek Evi (Üstün Akmen) - 10/31/2012
  • Özelleştirmeyi ve grevi anlatan oyun Dar Ayakkabı İle Yaşamak (Hayati Asılyazıcı) - 10/29/2012
  • İzmir Devlet Tiyatrosu'nda İzleyemediğim Oyun: Bağdat Hatun (Üstün Akmen) - 10/25/2012
  • Ödipus Şehre İndi! (İhsan Ata) - 10/23/2012
  • Yıldırım Önal'la Oğuz Atay Yakın Akrabaysa Bay Feuerbach Kimlerden? (Murat Örem) - 10/18/2012
  • Metin Boran'ın Hilmi Zafer Şahin Röportajı (Metin Boran) - 10/16/2012
  • Erol Günaydın Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 10/15/2012
  • İktidarların tiyatro korkusu (Metin Boran) - 10/12/2012
  • Yeniden Bertolt Brecht (Hayati Asılyazıcı) - 10/12/2012
  • Sidikli Kasabası Burası / Dünyaya Kendi Gözüyle Bakar (Murat Örem) - 10/10/2012
  • Lulabay: Bir Cihangir ya da Yer Değiştirmenin Hikâyesi (Cansu Karagül) - 10/10/2012
  • Bozkurt Kuruç Hoca Dedi Ki: Sırça Kümes değil, Sırça Küme'dir (Üstün Akmen) - 10/10/2012
  • Bey Oğullarının Yokolduğu Beyoğlu'nda Çarpışmalar: Kazaen (Üstün Akmen) - 10/10/2012
  • Mutsuzluk Komedisi: Anita'nın Aşkı ya da Antigone New York'ta (Üstün Akmen) - 10/8/2012
  • Tarık Günersel'den Hiciv Yüklü Şiirsel Trajedi: Zırhlı Kurt (Üstün Akmen) - 10/8/2012
  • 74 ve 76 kişilik Tiyatro Üzerine (Nedim Saban) - 10/8/2012
  • Buruk Olmayan Ezgi - Largo Desolato (Gülin Dede Tekin) - 10/5/2012
  • Gözü Matematikten Yılmış -Tuhaf Tabiatlı Çocuk-, Bedri Rahmi EYÜBOĞLU ve Tek Kişilik Yaşam Oyunu (Murat Örem) - 10/4/2012
  • Çirkin - Devlet Tiyatroları (Gönenç Kaytaz) - 10/4/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..