| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan)
İhsan Ata



İlk gösterimini 18. İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleştiren Tiyatro Avesta yapımı Daf / Kapan adlı oyun, iki sınır askerinin nöbet sırasında birbirileriyle yaşadıkları olayları konu alıyor. Aydın Orak’ın yazıp yönettiği ve rol aldığı oyunda ona Dilan Güçer ve Remzi Pamukçu eşlik ediyor.

Milliyetçilik kavramını eleştire, sisteme çok sert göndermeler yapan oyun, sınırda yaşanan bekleyişlerin anlamsızlığını ve boş bir dayatmadan ibaret olduğunu, aslında çekilen sınırların zihinlerde oluşturulmak istendiğini, başkası için bir tehlike arz eden kapanın bir süre sonra kendilerini hapsettirdiğini iki sınır askeri tarafından Kürtçe üst yazıyla anlatıyor.

Şüphesiz bu kadar hassas bir konuyu ele almak ve gerçekçi bir şekilde anlatmaya çalışmak üstelik oyunu Kürtçe oynamak ciddi bir sorumluluk istiyor. Yaşanan olayları iki sınır askeri gözünden anlatmak ise ciddi bir araştırma süreci ve tarafsız bir yaklaşım gerektiriyor. Anlatılan hikâyenin evrensel bir dil kazanması ve iki tarafında yaşanan olayları benimsemesi adına üslubun ve sahneleme tekniğinin objektif olması bu nedenle de kaçınılmaz gözüküyor. Aksi takdirde faşizan bir yaklaşım ile iş propagandaya dönüşebilir.

Aydın Orak’ın kaleme aldığı hikâye bu noktada biraz amacından sapmış gözüküyor. İş biraz kör göze parmak durumuna getirilmek istenmiş. Öldürende ölende bizim insanımız yaklaşımıyla bütün suç basit bir şekilde sisteme atılıyor. Sorunun büyük bir kısmı sistemde olduğu kabul edilse bile çözüm adına bir şey sunulmuyor. Sınırların gereksiz olduğu, tüm sorunun sınırların kaldırılmasıyla çözülebileceği anlatılırken bir yandan da yaşanan gerçekleri tüm çıplaklığıyla verilmek yerine düşlenen yaşam sunuluyor seyirciye.

Bana kalırsa asal problem burada başlıyor. Oyunda Türk ve Kürt askeri klişe ayrımlarla tanımlanıyor. Türk askeri rap yaparken Kürt askeri/gerilla, ağıt/ uzun hava çekiyor. Türk askerinin nöbet saatleri, yiyecek içecek, rahat yatak vs. ona sağlanan konfor, Kürt askerine sağlanmadığından dem vuruluyor. Oğluna kızdığı için sınıra gönderen bir general babadan söz ediliyor. Yani bir tarafı yüceltirken diğer taraf alçaltılıyor. Bu noktada milliyetçilik kavramı eleştirilirken Kürt milliyetçiliğinin yapıldığı gözden kaçırılıyor. Haliyle izleyenlerin ikisinden birine hak verme zorunluluğu ortaya çıkıyor.

Oysa bunun yerine Türk askeri olmakla övünmeyen, bir generalin oğlu olmayan sıradan bir Türk askeri ile Türk’e düşman olmayan bir Kürt askerinin gündelik yaşamları ve gerçekte yaşanan olaylar verilebilseydi şayet hikâyenin gerçekliği bir kat daha artar ve seyirciyi daha da sarsabilirdi. Özetle anlatılan olayların tarafsızlığıyla takdir seyirciye bırakılmalıydı.

Gelelim sahnelenişine… 10. yılını kutlayan Aydın Orak yönetimindeki Tiyatro Avesta, sahneyi boydan boya ayıran tel örgülerle seyirciyi ikiye bölerek karşılıyor. Bu yaklaşım ilk bakışta sahneleme tekniğinin İn-your-Face yaklaşımı barındırdığını hissettirse de oyun boyunca buna dair tek bir izlenim vermemekle birlikte sahneyi ikiye ayırmaktan da öte gidemiyor.

Diğer taraftan oyun boyunca ekrana yansıyan Türkçe çevrideki problemlerin bir an önce çözüme kavuşması gerekiyor. Bir cümlenin bile tüm oyunu etkileyeceği böylesine hassas bir oyunda üst yazının bu kadar süre halledilmemesi ise belli ki göz ardı edildiğini düşündürüyor. Oyunculuğa dair ise tüm oyuncuların canla başla mücadele ettiği uyumlu bir takım oyunculuğu gözlemlediğimi söyleyebilirim.

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Daf/Kapan
 
Paylaş      
Yorumlar

seyir - ( 12/10/2012 )
ihsan bey, oyun oynandığında uyuyor olmalısınız. çünkü oyunda anlattıklarınızın neredeyse hiçbiri yoktu ben izlediğimde. kürt, türk, gerilla v.s bunlar oyunda ima bile dilmiyorken, nereden yola çıkarak bunları yazmışsınız anlamadım. oyun genel olarak miliyetçiliğe, militarizme, sınırları yerle bir ederken, nasıl çevirip işi kürt milliyetçiliğine getirmişsiniz, açıkçası çok şaşırdım. aca oyunun dili kürtçe olduğu için mi size milliyetçi gibi geldi, o zaman tüm türkçe oyunlar da türk milliyetçisi mi oluyor?

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 189
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Aristophanes Hakkında Uluslar Arası Sahne Projesi (İlkay Sevgi) - 12/21/2012
  • İki Sığıntının Hikâyesi… (İhsan Ata) - 12/21/2012
  • Birlikte Yaşatılmamanın Sonu: Ah Smyrna'm, Güzel İzmir'im (Üstün Akmen) - 12/20/2012
  • Aşk: Suç, Cezası: Sonsuz Ayrılık (Mı Olmalı?) (Deniz Zengin) - 12/20/2012
  • Güzelim, güzelsin, güzel! (Çirkin Oyunu Eleştirisi) (Rengin Uz) - 12/19/2012
  • Kırbacını Kendine Doğrultan Bir Kadın: Matmazel Julie (Cansu Karagül) - 12/17/2012
  • -Aşkın Sıradanlığı- ve Kiraya Vermek İçin Dükkan Almak İsteyen Kibar Hanımlar (Murat Örem) - 12/13/2012
  • Mücap Ofluoğlu Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 12/11/2012
  • Kitap İncelemesi: Sanat ve Propaganda (Toby Clark) (Serkan Fırtına) - 12/10/2012
  • Kurnazlar, fevriler, akıl yoksunu ve zalimler (Nevzat Süs) - 12/10/2012
  • Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan) (İhsan Ata) - 12/10/2012
  • Kalplere Fısıldayan Adam: Robert Redford (Rengin Uz) - 12/10/2012
  • Kaygısızların Plaj Sefası! (Newton Bilgisayardan Ne Anlar?) (Rengin Uz) - 12/3/2012
  • Sanat Sanat İçin Midir? (Cüneyt İngiz) - 12/3/2012
  • Müsahipzade, Sivas Devlet Tiyatrosu'nda: İstanbul Efendisi (Üstün Akmen) - 11/28/2012
  • Bir hayat bir oyun (Aşk Hastası) (Metin Boran) - 11/27/2012
  • Tanışma Yazısı (Arif Arı) - 11/27/2012
  • Bu Oyun, Zırvanın Zirvesi Bir Oyun Mu, Yoksa...: İki Kişilik Bir Oyun (Üstün Akmen) - 11/26/2012
  • Uy, ya da Öl (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2012
  • Bugünün Hedda Gabler'i… (İhsan Ata) - 11/26/2012
  • Birileri Bizi Yiyor (BBY) (Nevzat Süs) - 11/22/2012
  • Craft Tiyatro'dan Uğrak Yeri (Rengin Uz) - 11/22/2012
  • Tiyatro Zehirlenmelerinde Kullanılmak İçin Evde Yapılacak Ballı İksir Formülleri (Murat Örem) - 11/22/2012
  • Kerem Güney İçin Güneşli Bir Sonbahar / Kış Yazısı (Murat Örem) - 11/20/2012
  • Kocaeli Şehir Tiyatrosu'nun 16.Sezonunda Kral Lear (İhsan Ata) - 11/20/2012
  • Ibsen'den Bir Anti-Kahraman Öyküsü: Hedda Gabler (Üstün Akmen) - 11/15/2012
  • Huzur Sokağı'nın Emine Erdoğanlı Galasından İzlenimler (Nedim Saban) (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Nedim Saban, Huzur Sokağı Oyununu Değerlendirdi (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Tiyatronun Sorunu, Sadece Tiyatrocunun Sorunu Mu (Özer Arslanpay) - 11/12/2012
  • Antigone; Tiyatroda Bir Doruk, Dorukta Bir Tiyatro! (Savaş Aykılıç) - 11/9/2012
  • Tiyatromuza yeni bir yıldız mı doğuyor ne: Aşkın Sıradanlığı (Üstün Akmen) - 11/7/2012
  • Nora'nın Öyküsü İzmir Devlet Tiyatrosu'nda: Bir Bebek Evi (Üstün Akmen) - 10/31/2012
  • Özelleştirmeyi ve grevi anlatan oyun Dar Ayakkabı İle Yaşamak (Hayati Asılyazıcı) - 10/29/2012
  • İzmir Devlet Tiyatrosu'nda İzleyemediğim Oyun: Bağdat Hatun (Üstün Akmen) - 10/25/2012
  • Ödipus Şehre İndi! (İhsan Ata) - 10/23/2012
  • Yıldırım Önal'la Oğuz Atay Yakın Akrabaysa Bay Feuerbach Kimlerden? (Murat Örem) - 10/18/2012
  • Metin Boran'ın Hilmi Zafer Şahin Röportajı (Metin Boran) - 10/16/2012
  • Erol Günaydın Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 10/15/2012
  • İktidarların tiyatro korkusu (Metin Boran) - 10/12/2012
  • Yeniden Bertolt Brecht (Hayati Asılyazıcı) - 10/12/2012
  • Sidikli Kasabası Burası / Dünyaya Kendi Gözüyle Bakar (Murat Örem) - 10/10/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..