GARAJİSTANBUL’da OYUN BOZULUYOR
Ahmet Kara
“Sanat üreticisi ile alıcısı arasındaki ilişki, hiyerarşi içermemelidir. Tarafsız bir mekanda karşı karşıya gelen iki tarafın tarafsız olmasıdır özlemimiz” diyordu Mustafa-Övül Avkıran çifti Garajistanbul’u oluştururken. Öyle de oldu. Geçen yıl daha salonun inşaatı devam ederken başladıkları oyunlarını ve diğer etkinliklerini, inşaatı bitmiş olan salonlarında sergilemeye devam ediyorlar. İlkelerinden hiç ödün vermiyorlar.
Geçen sezonun sonuna doğru sahnelenmeye başlayan Ya seni Rüyasında Bir Daha Hiç Görmezse adlı oyunlarından sonra bu yıl da Meltem Arıkan’ın yazdığı, Mustafa-Övül Avkıran çiftinin birlikte yönetip, Övül Avkıran’ın oynadığı OYUNU BOZUYORUM, garajistanbul’un, ilkelerinden ödün vermeden, fuayede başlayıp, içerde devam eden yeni oyunu.
Oyunda değinilen konulardan birkaçı:
Çocuklukta yaşadığı, misafir bir amca tarafından gerçekleştirilen, adamın kılsız beyaz cinsel organından başka hiçbir şeyini hatırlamadığı tecavüz olayı.
Toplumda erkek egemenliği.
Toplumun kadınlar hakkındaki katı kuralları.
Dinlerin kadınlar hakkındaki katı kuralları.
Din kitaplarında kadınlar hakkında yazılı olan katı kurallar.
Kadının sadece evinin kadını, çocuklarının annesi olması.
Sevilecek kadının farklı, yatılacak kadının farklı olduğu.
Kadının zekisinin adamın başına bela açmaktan başka bir işe yaramadığı.
Bebeğin ana rahminde önce kadın olarak oluştuğu; X kromozomu döllerse kadın olarak kaldığı, Y kromozomu döllerse kadın cinsel organının erkek cinsel organına dönüştüğü.
Kadının bedeninin sadece kendine ait olduğu, bedeni üzerinde babasının, kocasının, erkek kardeşinin, hatta hakimin değil, sadece kendisinin söz sahibi olması gerektiği.
Tecavüze uğrayan ya da isteyerek bir başkasıyla birlikte olan kadının mı yoksa ailesi ya da kocasının mı namusunun kirlendiği.
Daha ilkokuldayken abi olarak bildiği amcaoğlu tarafından bekaretinin alınmasında kendisinin hiç suçu olmadığı, isteği dışında gerçekleşen tecavüz olayında neden kendisinin suçlu sayılacağı vs… vs…
Toplumu, aileyi, inançları sorgulamak ve yeniden tanımlamak… Doğru olduğu iddia edilerek bize dayatılanların, bilincimizle ve bedenimizle gerçekliklerini sınamak... Kısacası oyunu bozmak istiyor Övül Avkıran beden dilini çok iyi kullandığı mükemmel oyunculuğuyla.
Tek perdelik, bir saate yakın süren oyunun ışık tasarımını usta ışık tasarımcısı Yüksel Aymaz yapmış. Ses tasarımı ve görüntü yönetimi olağanüstü başarılı. Eh bizlere de böylesine güzel ve farklı yorumlanan bu oyunu üşenmeden gidip izlemek kalıyor.
Ahmet Kara
Paylaş
Yorumlar
|